نمایش‌های اقتدار در «پسابرجام»

رزمایش های نیروهای مسلح در پسابرجام، نقشه های دشمنان پیرامون مذاکره در حوزه مباحث دفاعی و امنیتی را نقش برآب کرد.

مروری بر رزمایش‌های دریایی، زمینی و موشکی نیروهای مسلح/تحقیر آمریکایی‌ها در پسابرجام ادامه دارد

  به گزارش گلستان24، بعد از شکل گیری برجام، یکی از اهداف طرف های غربی به خصوص ایالات متحده این بود که با آغاز گفتگوها پیرامون مسائل دفاعی و امنیتی، شرایطی را آغاز کنند تا در نتیجه آن و پس مورد مذاکره قرار گرفتن صنایع دفاعی و امنیتی، از قدرت بین المللی و منطقه ای جمهوری اسلامی بکاهند، اما برنامه ریزی رزمایش های عظیم توسط نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و ... و همچنین آزمایش های موشکی بیشتر نقشه های پسابرجامی دشمنان در حوزه های دفاعی را نقش برآب کرد و هر کدام از رزمایش های دریایی، زمینی و آزمایش های موشکی نیروهای مسلح، به سطحی از تحقیر ایالات متحده منجر شد.

نمایش‌های اقتدار

بازداشت ملوانان آمریکایی

تحقیر پسابرجامی ایالات متحده، البته با بازداشت ملوانان آمریکایی متجاوز به خلیج فارس اتفاق افتاد. موضوع تحقیر آمریکا در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا آنجا بود که حتی مقام سابق پنتاگون درباره این موضوع در همان ایام اذعان کرد: این موضوع یک پیروزی بزرگ برای ایران و یک شکست بزرگ برای آمریکاست. اکنون ایران می‌تواند به تلاش‌های خود برای هدفش نهایی‌اش یعنی تولید سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد. ایران در ماجرای بازداشت و آزادسازی 10 تفنگدار آمریکایی بدون هیچ پیامدی، آمریکا را تحقیر کرده است.اینکه واشنگتن تاکنون به بسیاری مسائل نظیر آزمایش موشک بالستیک ایران در ماه اکتبر و همین طور شلیک راکت به نزدیکی کشتی‌های دریایی آمریکا (در خلیج فارس) واکنش نشان نداده است، ضعف آمریکا در مقابل کشورهای خاورمیانه را نشان می‌دهد. تحلیل روزنامه رژیم صهیونیستی، یدیعوت آحارونوت از ماجرای بازداشت و آزاد شدن تفنگداران آمریکایی این بود که این سپاه بود که حرف آخر را در این ماجرا زد و ایران توانست آمریکا را تحقیر کند.  این قایق‌های کوچک و تندرو سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران بودند که قایق‌های گشتی آمریکایی را متوقف کردند. آنها فرصت را برای تصویربرداری از ملوانان آمریکایی در حالتی تحقیرکننده از دست ندادند و خواستار عذرخواهی آمریکا به عنوان شرط آزادی این ملوانان شدند.

در نیویورک تایمز هم در گزارشی که در این مورد نوشته شده و به نقل از یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا اظهار شده بود که داستان(بازداشت ۱۰ نظامی آمریکایی توسط) ایران، واقعا خجالت‌آور است. وی گفته بود: ما هنوز همه حقایق را نمی‌دانیم اما به نظر می‌رسد این افراد و دوستان، تنها تفنگداران بیچاره‌ای بیش نبودند.

رونمایی از شهر موشکی

علاوه بر این حرکت افتخار آمیز،  رونمایی سپاه پاسداران از شهر موشکی زیرزمینی موجب رعب دشمنان جمهوری اسلامی به ویژه رژیم صهیونیستی شد. سرتیپ امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از رونمایی از شهر موشکی سپاه پیرامون برگزاری رزمایش ها گفته بود:  رزمایش‌ها مانند بازی‌های تدارکاتی برای نیروهای مسلح مهم است و برای حفظ امادگی باید انجام دهیم.   آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند ما دنبال تنش هستیم و سعی می‌کنند که به مسئولان تحمیل کنند که ازمایش و رزمایش انجام ندهیم.  ما هرساله برای آمادگی خودمان رزمایش انجام می‌دهیم. آمریکایی‌ها با قدرت ما مخالف هستند و اگر رزمایش‌ها برگزار نشود شرایطی مثل سوریه و عراق خواهیم داشت.  بعید است امریکایی‌ها به شهرهای موشکی شک کنند و نیروی هوافضای سپاه قوی‌ترین توانمندی را در حفاری دارد و ما ۳۱ سال است که به صورت شبانه روز در ساخت انبار و سیلو کار انجام دادیم. شهرهای موشکی در همه جای، کشور وجود دارد و ذخایر  موشکی به اندازه کافی داریم. 

پیگیری انجام رزمایش های نظامی که از سوی همه سرداران و فرماندهان نیروهای مسلح بر آن تاکید شده است، حتی زمینه های تفکر درباره مذاکره و مصالحه پیرامون امکانات دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی را از بین می برد و حتی به دشمنان اجازه تصور پیرامون این مسئله را نمی دهد.

رزمایش دریایی ولایت۹۴

پس از روزهای آغازین اجرای برجام، در 7بهمن ماه 94  رزمایش دریایی ولایت۹۴ با اعلام رمز یا زهرا(س) توسط فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از روی عرشه ناوشکن جماران به‌عنوان سرفرماندهی رزمایش و از شرق تنگه هرمز، شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه و به‌وسعت 3میلیون کیلومترمربع آغاز شد. 

هدف این رزمایش نشان دادن توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت درعرصه دریاها و دفاع از مرزهای دریایی کشور بویژه در تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند به جهانیان عنوان شد. کنترل کامل کشتیرانی در منطقه برگزاری این رزمایش بزرگ دریایی به منظور تامین امنیت دریانوردی و مقابله با تهدیدهای زیست محیطی، تروریستی و پدیده شوم دزدان دریایی، همچنین امنیت خطوط مواصلاتی و مقابله با شرارت ها و نا امنی های دریایی در آب های دوردست از دیگر اهداف اصلی اجرای این رزمایش بود.

یکی از خبرهای مهم این رزمایش نمایش اقتدار موشکی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سومین روز از رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۴، با آزمایش موفقیت آمیز موشک های کروز دریایی نور بود. یگان های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش به صورت همزمان با پرتاب موشک های سطح به سطح 'کروز نور' اقدام به انهدام اهداف از پیش تعیین شده کرده و با موفقیت این ماموریت را به انجام رساندند.

پس از آزمایش موفقیت آمیز شلیک موشک های کروز نور نداجا در محل برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت 94، امیر دریادار حبیب الله سیاری اعلام کرد: ما امروز شاهد غرش موشک ساحل به دریای نور، یگان موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در سواحل مکران بودیم. این اقدام افتخار آمیز حاصل تلاش جوانان توانمند این مرز و بوم بود و دل هر خصمی را به لرزه در می آورد، غرشی که موجب اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاهاست. این افتخار است برای ما که امروز به این جایگاه رسیدیم که موشک ساحل به دریا را با برد مناسب پرتاب می کنیم. موشک دریایی نور با برد نزدیک به 150 کیلومتر از معروفترین موشک های کروز دریایی ایران شناخته می شود. این موشک قابلیت شلیک از روی شناور و ساحل را دارد و بارها در رزمایش های نیروی دریایی ارتش و نیز سپاه از ساحل و از روی شناورها شلیک شده و اهداف دریایی را مورد اصابت قرار داده است.

همچنین در طی این رزمایش 5روزه، تعدادی از اژدرهای بهینه شده نیروی دریایی ارتش به‌منظور انهدام اهداف زیرسطحی توسط بالگردهای SH3D با موفقیت پرتاب و اهداف متحرک زیرسطحی را منهدم ساختند.

در روز پایانی این رزمایش مراسم رژه بزرگ دریایی نیروهای مختلف دریایی ارتش اعم از سطحی، زیرسطحی و هوایی نیروی دریایی ارتش در دریای عمان برگزار شد. در مراسم رژه 90 یگان شناور سطحی، 13 یگان زیرسطحی از زیردریایی‌ها سبک غدیر و سنگین طارق، 17 یگان پروازی و 20 فروند پهپاد حضور یافتند و این رزمایش با حضور وابستگان نظامی 12کشور و سران ارشد نیروهای مسلح به پایان رسد.

 رزمایش موشکی اقتدار ولایت

پس از نمایش شهرهای زیر زمینی سپاه که به گفته فرماندهان مجهز به انبوه موشکهایی است که برای دفاع از کشور و پاسخ به متجاوزان رونمایی شد و موجب رعب دشمن گردید، مرحله نهایی از رزمایش موشکی اقتدار ولایت با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از دقایق اولیه بامداد 18اسفند ماه 94 آغاز شد. این رزمایش که با شعار "نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت، همگرایی، همدلی و همزبانی" برنامه ریزی شده بود، "قدرت بازدارندگی" و "آمادگی همه‌جانبه ایران اسلامی برای مقابله با هرگونه تهدید علیه انقلاب، نظام و تمامیت ارضی کشور"، را نشان داد و در چند مرحله در نقاط مختلف جغرافیای کشور، با شلیک موشک‌های بالستیک از سیلو برگزار گردید. پرتاب انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰، ۸۰۰، ۵۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر از نقاط مختلف کشور در رزمایش اقتدار ولایت صورت گرفت.

در مقطع آغاز مرحله نهایی رزمایش اقتدار ولایت این رزمایش سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن پرتاب موشک‌های بالستیک از سیلو، گفته بود: این رزمایش که با روشی متفاوت‌تر از رزمایش‌های مشابه از روزهای قبل و با پرتاب انواع موشک‌های بالستیک دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد در مناطق گوناگون کشور برگزار شد.

 پرتاب های موفقیت آمیز انواع موشک های مختلف در این رزمایش البته با تهدیدهای واهی غرب مبنی بر بردن پرونده ایران به شورای امنیت همراه بود وب عدتر حتی مورد اعتراض گستاخانه رییس جمهور و وزیر خارجه امریکا نیز قرار گرفت. که فرماندهان و سرداران کشور با واکنش هایی دندان شکن به این گستاخی ها پاسخ دادند. اما در رزمایش "اقتدار ولایت"  موشک های نیروی هوافضای سپاه که زمان اجرای مرحله نهایی آن دو روز به طول انجامید به سوی اهداف از پیش تعیین شده شلیک شدند. ر روز اول برگزاری رزمایش شاید مهمترین خبر، شلیک موفیت آمیز موشک بالستیک "قیام" بود. کارشناسان نظامی «قیام» را دروازه ورود ایران به عرصه جدید ساخت موشک‌های بالستیک می دانند و عنوان می کنند که تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا در این موشک خلاصه شده است. موشک بالستیک و رادار گریز "قیام" دارای بردی برابر با 800 کیلومتر است که می تواند کلاهکی به جرم 746کیلو گرم را با خود حمل کند.

در مرحله نهایی رزمایش "اقتدار ولایت"، موشک‌های بالستیک نسل شهاب و موشک‌های دوربرد نقطه‌زن قدر از منطقه عمومی کویر قم شلیک شدند.موشک‌های شهاب 1 و 2 با برد 300 و 500 کیلومتر و همچنین موشک‌های قدر H و F از جمله موشک‌های شلیک شده در این مرحله از رزمایش بودند که با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده اصابت و آنها را منهدم کردند. پرتاب موفقیت آمیز موشک های عماد با برد 800 کیلومتر از سیلوهای زیرزمینی خبر دیگری بود که در دومین روز برگزاری موجب رعب دشمنان شد. موشک سوخت مایع، بالستیک و دوربرد "عماد" اولین موشک ایرانی با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

رزمایش پیامبر اعظم (ص)

رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ادامه مرحله نخست از رزمایش پیامبر اعظم (ص) در روزهای جاری در حال برگزاری است. رزمایش پیامبر اعظم (ص) نیروی زمینی سپاه پاسدارن با حضور سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار باقری رییس سازمان ارکان ستاد کل نیروهای مسلح و با رمز «یا محمد رسول الله» در روستای جالق از توابع سراوان استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

این رزمایش به مدت سه روز و با هدف حفظ آمادگی رزمی در یگان‌های منطقه، نمایش قدرت نظامی نیروهای مستقر در منطقه، هویت بخشی و امنیت سازی منطقه مبتنی بر بومی سازی امنیت و نشان دادن امنیت پایدار توسط مردم در مناطق سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب خراسان جنوبی و شرق استان هرمزگان که قرارگاه قدس نیروی زمینی در آن حضور دارند، برگزار خواهد شد.

امیر پاکپور درباره به کارگیری سلاح‌های جدید در این رزمایش گفته است: موضوعات تحقیقاتی جدیدی در این رزمایش تست می‌شود و سلاح‌های جدید سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد، ولی سلاح سازمانی جدید در رزمایش تست نمی‌شود. هدف از برگزاری این رزمایش را اعلام آمادگی دفاعی سپاه است.  ممکن است برخی از دشمنان در برآوردهای خود اشتباه کرده و دست به اقدامات بی‌خردانه‌ای بزنند، اما با برگزاری رزمایش‌ها توان قدرت خود را به رخ جهانیان می‌کشانیم.

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار