تحلیل گلستان24؛

حساسترین حوزه ها مرکز استان و غرب گلستان می باشند و در حوزه انتخابیه غرب گلستان شاهد یک رقابت نفس گیر بین گزینه فارس و ترکمن هستیم

انتخابات دور دوم گلستان، دهم اردیبهشت اجرا می شود

به گزارش گلستان24، انتخابات دور دوم مجلس دهم در استان گلستان در سه حوزه انتخابیه غرب گلستان ، شرق گلستان و مرکز استان دهم اردیبهشت ماه 95 برگزار می شود .

در دور دوم از 14 شهرستان استان گلستان 10 شهر درگیر انتخاباتند و به نوعی بیش از دو سوم استان همچنان در حال و هوای انتخابات قرار دارند . گرگان – آق قلا – کردکوی – بندرگز – بندرترکمن – گمیشان – مینودشت – کلاله – مراوه تپه و گالیکش این 10 شهر می باشند .

اما حساسترین حوزه ها مرکز استان و غرب گلستان می باشند و در حوزه انتخابیه غرب گلستان شاهد یک رقابت نفس گیر بین گزینه فارس و ترکمن هستیم هر چند که برخی ها رحمت جلالی را ترکمن تر از هر ترکمنی می دانند چون وی از سال 61 کارش را با جهاد سازندگی در بندرترکمن شروع کرد و سالها در این مناطق به ترکمن صحرا خدمت کرده است .

 

انتخابات دوم گلستان

 

اما در این مجال می خواهیم به نقش عبدالجلال ایری رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان گلستان و کاندیدای دور اول این حوزه بپردازیم .

عبدالجلال ایری در دور اول یکی از کاندیداهای مطرح ترکمن بود که از چند سال پیش بصورت ناملموس فعالیتهای خود را برای حضور در عرصه انتخابات فراهم کرد . بی اغراق او در بین کاندیداهای ترکمن و حتی فارس توانمندترین کاندیدای دور اول در غرب گلستان بود .

او هم به لحاظ مدرک تحصیلی و هم حوزه کاری مرتبط و سالها فعالیت در سطوح ارشد استان می توانست پتانسیل خوبی برای غرب استان باشد اما ساز و کار غلط اجماع او را قربانی کرد و فردی تازه به دوران رسیده جای او را گرفت و این امر باعث شد تا او از گردونه رقابتها حذف شود .

عبدالجلال ایری در دور اول انتخابات بدون اینکه گزینه اجماع باشد 19317 رای آورد ، یعنی رای وی کاملا خالص بود . در مقابل او نورقلی پور به دلیل اینکه گزینه اجماع بود 32 هزار رای آورد چون سالها در منطقه نبود و کسی او را نمی شناخت و هیچ سابقه فعالیت سیاسی اجتماعی هم نداشته است ، کافی بود فقط نیمی از آرایی که به نورقلی پور داده شد در سبد ایری می رفت و او اکنون نماینده ترکمن ها در غرب استان بود و اینجاست که شایدبتوان یه قصور و جهالت اجماع گواهی داد که چرا ایری را گزینه اصلی معرفی نکرد .

حال دور دوم انتخابات رسیده و عبدالجلال ایری در برزخ حمایت از دو کاندیدای مورد نظر گیر کرده ، از یک طرف او سالهاست که به جریان اصولگرایی و انقلاب و نظام تعلق خاطر دارد و به همین دلیل مورد حمایت شخصیتهای این جریان در مرکز استان می باشد و برای بعدها نیز به این پشتوانه همچنان نیاز خواهد داشت .

از طرف دیگر او متعلق به قوم ترکمن است و شاید حمایت نکردن او از گزینه ترکمن به جایگاه اجتماعی اش در غرب استان لطمه بزند همانطور که در آق قلا رادمهر بخاطر پایگاه اجتماعی اش برای دور بعد مجبور خواهد شد از امانزاده علیرغم میل باطنی اش حمایت کند .

در گروه های تلگرامی عنوان شده که نورقلی پور گفته اگر نماینده شود جلال ایری را شهردار بندرترکمن خواهد کرد و شاید این قول باعث بشود تا جلال ایری و ستاد انتخاباتی اش و هواداران بیشمارش در اردوگاه نورقلی پور ظاهر شوند .

اما جلال ایری این روزها بدجوری از تصمیمات برخی افراطیون ترکمن که در تصمیم سازی برای اجماع دخیل بودند و او را قربانی سیاسی کاریها و منافع شخصی خود نمودند ناراحت و دل چرکین است ، او در بهترین بزنگاه تاریخی برای انتخاب شدن به عنوان وکیل المله قرار داشت اما اجماع این کرسی را از او دور ساخت .

همه کارشناسان مسائل سیاسی چه فارس و چه ترکمن معتقد بودند اگر اجماع دور اول از جلال ایری حمایت می کرد او مستقیما به مجلس می رفت چه اینکه او می توانست گزینه خوبی برای حمایت از دولت تدبیر و امید باشد اما افرادی چون نازمحمد ولی پور نگذاشتند بر روی وی اجماع شود .

شاید جلال ایری در این دروه سکوت کند و در دور دوم از شخص خاصی حمایت نکند که این امر می تواند به حفظ جایگاه وی در  اردگاه دو طرف کمک بیشتری بکند .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار