مواجهه دولتمردان با اظهارات سیف

برخی مسئولان دولتی از ترس اینکه به افتاب تابان برجام کنایه ای برسد، بنا دارند، اظهارات سیف را از اعتبار ساقط کنند و بر همان مدار «تناقض» سابق بگردند.

 معنای سکوت روحانی در پی افشای نقض برجام چیست؟/ ارزش «صداقت سیف» در ایام تناقض های پرتکرار

در روزگاری که کمتر می توان از اظهارات چهره های سیاسی به کنه حقیقت پی برد، حرفهایی از جنس آنچه سیف در واشنگتن به زبان آورده، ارزشمند است.

به گزارش گلستان 24، بیان واقعیتهایی که جامعه باید با آن ها مواجه شود و البته این سیاسیون هستند که باید بتوانند شجاعت پذیرش اشتباهات خود را داشته باشند. شهید مظلوم آیت الله بهشتی در یکی از سخنرانی های خود اینطور می گویند: مگر می‌شود  یک جامعه‌ای را بر محور دروغ تا آخر پیش برد؟ عزیز من! از در راستی درآی، دروغ را به کناری بنه. همین نوجوان‌ها و جوان‌ها که گهگاه فریب دروغ امروزت را می‌خورند، همیشه در این حال نمی‌مانند. فردا، ساعت دیگر، روز دیگر، هفته دیگر، ماه دیگر، سال دیگر بالاخره بیدار می‌شوند و برتو لعن و نفرین می‌فرستند که چرا ماه‌ها یا سال‌ها آنها را فریفته بودی؟! ما معتقدیم راستی تاکتیک نیست، راستی اخلاق است؛ هر عیب و نقصی هم در خودمان هست می‌آییم راست به مردم می‌گوییم.

 اظهارات سیف

اشتباهی هم اگر بکنیم می‌آییم راست به مردم می‌گوییم. مسلمان بیش از هر چیز در راستی و درستی در صدق و امانت و صراحت... متجلی می‌شود. بنابر این دروغ تاکتیکی گفتن... شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی؛ اینها جزو تاکتیک‌های مسلمانان علوی نیست.

"دروغ" با اینکه یکی از گناهان کبیره است، این روزها به یکی از دستاویزها در عالم سیاست برای پیش بردن اهداف سیاسی و یا وسیله ای برای غرض ورزی ها و تسویه حساب ها بدل شده است.

تا جاییکه در میان همه اظهارات متناقض درباره برجام، سخنان بی سابقه سیف، در مورد عواید «تقریبا هیچ» برجام مورد توجه قرار می گیرد.

مواجهه با این اظهارات نیز مهم است. برخی مسئولان دولتی از ترس اینکه به افتاب تابان برجام کنایه ای برسد، بنا دارند، اظهارات سیف را از اعتبار ساقط کنند و بر همان مدار «تناقض» سابق بگردند.

در این میان سکوت روحانی درباره اظهارات سیف نیز محل تامل است. طبیعی است که روحانی از اینکه کسی که پیش تر خودش در سخنرانی از صلاحیت و مرجعیت او درباره اظهار نظر پیرامون عواید برجام سخن یه میان آورده بود، «تقریبا هیچ » برجام پرده بر می دارد، خشنود نخواهد بود.

اما سایر مسئولان دولت مواجهه های متفاوتی با اظهارات سیف در واشنگتن داشته اند. جهانگیری با تایید تلویحی اظهارات سیف گفته است: رئیس بانک مرکزی خود باید پاسخگوی این سوال باشد اما ایران همان طور که با قدرت پای میز مذاکره رفت با همان قدرت نیز برجام را اجرا می‌کند.دستاورد برجام تاکنون بسیار و در بخش‌های مختلف بوده است. مهم‌ترین دستاورد تعامل وسیع در فضای بین‌المللی است و سفرهای مکرر سران کشورهای خارجی حاکی از این تعامل است.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد با سکوت درباره اظهارات اخیر سیف در آمریکا و بدون اینکه اشاره ای به اعتراف رئیس کل بانک مرکزی به دستاورد "تقریباً هیچ" برجام کند، گفت: علت هیاهوی برخی رسانه ها را در مورد سوئیفت نمی فهمیم.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه، که سابقه توجیهات مکرر پیرامون برجام را دارد و حتی در مطالب پیشین خود نقض عهدهای آمریکایی ها را که به شکلی روشن اتفاق افتاده، بزک کرده است به اظهارات سیف هم واکنش نشان داده است:  مطالب ایشان همه ناظر بر نیاز به تضمین دسترسی ایران به نظام تجارت بین المللی، ضرورت امکان دسترسی ایران به دلار در تبادلات بین المللی و ضرورت اعطای تضمین های کافی آمریکا به بانکهای بزرگ اروپایی برای کار با ایران بوده اند که به خوبی توسط ایشان به عنوان عالیترین مقام بانکی کشور مطرح شده اند... دستاوردهای حاصله کشور از اجرای تفاهم ژنو و برجام در حوزه های مختلف همچون فراهم شدن فضای رونق فعالیتهای اقتصادی و فضای کسب و کار نسبت به فضای محدودیت و تحریم در گذشته، آزاد شدن ذخایر مسدود شده کشور، لغو تحریمهای صادرات نفت که به افزایش سریع صادرات نفت و گاز کشور وانعقاد قراردادهای جدید در این حوزه انجامیده است، فعالیت دوباره صنعت خودرو به عنوان یک صنعت مادر، افزایش قابل توجه صادرات پتروشیمی و دیگر صنایع کشور، احیای ناوگان هوایی و هواپیمایی و ازسرگیری ارتباطات بانکی کشور با بانکهای متعدد در سطح جهان، راه اندازی سوئیفت و دهها مورد دیگر که کشورمان برای ایجاد پویایی در بخش صنعت و اقتصاد نیاز مبرمی به آنها دارد، چیزهایی نیستند که چندان نیازی به یادآوری داشته باشند .

ربیعی، وزیر کار و دیگر عضوکابینه نیز اظهارات سیف در آمریکا را «استعاره» دانسته و گفته است:  از استعاره‌‌ای که آقای سیف گفت و هدفش این بود به‌دنیا بفهماند که کار کنند، می‌بینید که چه بساطی به راه می‌افتد.

آنطور که معلوم است گویا مسئولان دولتی بنا نیست نسبتی با واقعیت برقرار کنند و نقدهای وارد به برجام و در واقع نقض برجام از سوی ایالات متحده را بپذیرند. این موضوع در گزارش وزارت خارجه از روند اجرای برجام نیز محسوس است.

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعتراف ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه پس از اجرای برجام عایدی نصیب ایران نشده است، گفته است: آنچه مشخص و واضح است این است که مسئولین مربوطه باید در مورد روند اجرای برجام اظهار نظر کنند و آقای سیف هم به‌صورت شفاف اعلام کرده که با اجرای برجام اتفاقی نیفتاده است؛ البته در روزهای گذشته بانک مرکزی برای خبرنگاران برنامه بازدید از اتاق سوئیفت گذاشت که این هم با گفته‌های آقای سیف کاملاً در تناقض است. گزارشی که ظریف از اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه داد با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در سفر به آمریکا که با شفافیت بیان شده بود، مغایرت دارد.

با این همه تناقض و بر اساس آنچه در ابتدا از شهید بهشتی نقل شد، آیا می شود جامعه ای را تا آخر براساس دروغ پیش برد؟

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار