رضا سراج در گفتگو با ایران اسلامی:

اگرچه ایران مو به مو به تعهدات خود در این مسئله پایبند بوده اما آمریکایی ها به عنوان بزرگترین ناقضان عهد در جهان همچنان بر طبل تهدیدها و تحریم های خویش علیه جمهوری اسلامی ایران می کوبند.

رئیس جمهور آینده آمریکا به برجام متعهد نخواهد بود

به گزارش گلستان24،کارشناسان مسائل سیاسی در طول این مدت واکنش های متعددی در قبال سیاست های غلط آمریکا و غرب علیه ایران گرفته اند اما به هر تقدیر آنچه مسلم بوده این است که باید جمهوری اسلامی باری دیگر با تکیه بر اصل مقاومت و ایستادگی غرب و به ویژه آمریکا را بر سرجای خود بنشاند.
در همین ارتباط دکتر «رضا سراج»، کارشناس مسائل راهبردی و استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشگاه پیرامون مسئله برجام و صحبت های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه «تقریباً هیچ‌چیز از برجام عاید ایران نشده»، با ما به بحث و گفتگو پرداخته است.

بدگمانی رهبر انقلاب به آمریکایی ها هوشمندانه و به جا بود

*مطابق صحبت های رئیس کل بانک مرکزی که گفتند: هیچ چیز از برجام عاید ایران نشده است، آیا می توان نتیجه گرفت که برجام امروز بی فرجام بوده است؟

آنچه رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده، گوشه ای از وضعیت برجام است که به تدریج نمایان می شود، متاسفانه دولت یازدهم علیرغم بزک هایی که کرده بود، نتوانست دستاوردی در حوزه برجام داشته باشد و هم اکنون واقعیت ها خود را به مرور نشان می دهد، در این برهه از زمان بیش از همیشه متوجه می شویم که چرا رهبر انقلاب نسبت به آمریکا و مذاکرات بدگمان بودند، در واقع می توان گفت که بدگمانی ایشان کاملا هوشمندانه و به جا بود چون به خوبی می دانستند که آمریکا چه ماهیت و عملکردی دارد، برای ایشان هویت آمریکایی ها مثل روز روشن بود، برای همین مدام با دلسوزی در سخنرانی های متعدد عنوان کردند که نسبت به آمریکا بی اعتماد هستند. آن زمان عده ای تصور می کردند، آمریکا عوض شده و می توان با او مذاکره کرد و تحریم ها را برداشت اما با مشاهده وضعیت موجود و ادعای رئیس کل بانک مرکزی به خوبی متوجه شدیم که از برجام هم آبی برای ما گرم نمی شود.

با کمال تاسف باید بگویم که طرف مقابل تمام مزیت های راهبردی را از ما گرفته و در حال حاضر کشور ما هیچ مزیت راهبردی در اختیار ندارد که به واسطه آنها بتواند، طرف مقابل را به اجرای تعهداتش پایبند و وادار سازد. اکنون این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که چرا طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست، برای پاسخ به این سوال باید از یک علت مهم نام برد و آن اینکه هیئت حاکمه آمریکا به زودی تغییر می کند و به طور قطع رئیس جمهور آینده این کشور به این برجام متعهد نخواهد بود، کما اینکه هم اکنون نامزدهای انتخاباتی این کشور با صراحت بر این مسئله تاکید کرده اند لذا کشورهای اروپایی این تغییر را احساس کرده و حاضر نیستند پیرامون مسئله برجام با ما همکاری کنند.

*از زمان آغاز مذاکرات هسته ای دولت یازدهم با ۱+۵ چه چیزهایی عاید طرف مقابل به ویژه آمریکا شده که این طور با اصرار شدید تاکید به اجرای برجام داشته ولی در عین حال خود را از انجام تعهدات آن برحذر داشته اند؟
آمریکا توانسته از طریق سیاست برجام راه نفوذی برای ورود به مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی باز کند و از توان برنامه هسته ای ایران و اورانیوم ۲۰ درصد بکاهد. این مسئله برجام به قدری به نفع آمریکا بوده که حالا صحبت از برجام های دیگر می کنند چون نفع زیادی از برجام ۱ بردند و توانستند نشان دهند که ایران از ترس تحریم ها و فشارهای بیشتر سر میز مذاکره آمده است و حالا خودشان از پایبندی به تعهداتی که داده اند، شانه خالی کرده و با صراحت از تهدیدها و تحریم های دوباره ایران سخن می گویند. این مسئله به خاطر این است که ما در حوزه سیاست خارجی در حد زیادی در برابر غرب کوتاه آمده ایم و این اصلا موضوع خوبی نیست.

دولت تلاش کرد در جریان انتخابات مجلس، جامعه را برجامیزه کند

*چرا با این شرایط بازهم دولت یازدهم به برجام خوش بین است و نسبت به اقتصاد مقاومتی بی تفاوت است؟ آیا این خوش بینی برای جلب آرای مردم برای ورود به مجلس بوده است؟

دولت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش کرد جامعه را برجامیزه کند در واقع با یک کلک سیاسی وانمود کرد که دولت یازدهم به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده و توانسته حق خود را در جریان این مذاکرات بگیرد در حالی که این طور نبود. اکنون هرچه می گذرد مثل بیرون آمدن ماه از پشت ابر، واقعیت ها به عینه مشاهده می شود و ما تازه متوجه می شویم که چه کلاهی سرمان رفته است. اما در رابطه با این سوال که چرا دولت به برجام به ویژه در سال گذشته خوش بین بود باید گفت، دولت فکر می کرد واقعا توانسته از طریق دیپلماسی و مذاکره موفق ظاهر شود به همین علت زیادی خوش بین بود و به همان نسبت از اقتصاد مقاومتی غافل شد. هنوز هم گمان می کند که می تواند از طریق سیاست خارجی، گره مشکلات اقتصادی کشور را بگشاید در حالی که واقعا این طور نیست و باید دولت یازدهم به ویژه شخص رئیس جمهور نیست به اقتصاد مقاومتی و توسعه درون زا اعتقاد و باور پیدا کنند، همه چیز در درون اتفاق می افتد، تا زمانی که ما خودمان نتوانیم برای مملکت خودمان کاری بکنیم، مطمئن باشید که غرب هم کاری نخواهد کرد، ضمن اینکه آنها از خدا هم می خواهند که ما و کشورمان همیشه محتاج و وابسته آنها باشد بنابراین برای موفقیت و پیشرفت ما کاری نمی کنند و تا بتوانند مسئولان را سرگردان تر می سازند.

ایران در قضیه برجام دچار یک خسارت محض شد

*اگر برجام تا ادامه کار دولت یازدهم هیچ چیز را عاید ایران نکند، چگونه می توان خسارت هایی را که از انجام تعهدات ایران در برجام نصیب ایران شد را در حوزه اقتصادی و هسته ای جبران کرد؟

ما در برجام دچار یک خسارت محض شدیم، از یک سو اقتصاد کشور معطل تعهدات و مذاکرات با غرب است و از طرف دیگر ۳ سال از عمر دولت یازدهم گذشته و در این سالها مدام در حال مذاکره با غرب بودیم و تصور کردیم می توانیم مشکل اشتغال، بیکاری و به طور کلی بهبود وضعیت اقتصادی را از طریق این مذاکرات حل و فصل کنیم در حالی که این طور نشد. در عین حال ما مزیت های زیادی را مثل نیروگاه اراک از دست داده ایم و باید به قبل بازگردیم، این مسئله هم متضمن صرف وقت و هزینه زیاد است و حداقل ۱۰ سال طول می کشد. ما اکنون با خسارت های زیادی روبرو هستیم. آقای رئیس جمهور باید جوابگوی این مسائل و امیدهای باشد که در دل مردم زنده کرده، اگر نتواند این مسائل را به سر و سامان برساند در دوره بعد از چشم مردم می افتد و رای نمی آورد. در مجموع باید گفت، این خسارت هایی که دولت به ملت ایران و کشورمان تحمیل کرد، هرگز قابل جبران نیست، همان طور که گفتم سالها طول می کشد تا بتوان این وضعیت را در حوزه هسته ای و اقتصادی اصلاح و روبه راه کرد. به نظر بنده و بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی رئیس جمهور دولت یازدهم اشتباه استراتژیک و فاحشی را مرتکب شد.

تصویرسازی کاذب برای فریب افکار عمومی از طریق ورود هیئت های اروپایی به ایران

*در شرایطی که طرف مقابل حاضر به انجام تعهدات خود در برجام نیست و اتحادیه اروپا نیز هرگونه معامله با ایران را در گرو رضایت آمریکا می داند، علت این همه رفت و آمد هیئت های اروپایی به ایران چیست و تا امروز از این رفت و آمدها چه مشکلی از مشکلات اقتصادی مردم حل شده و چه چیزی عاید ایران شده است؟

این رفت و آمدها ثمره ای برای ملت ایران نداشته و تنها یک تصویرسازی کاذب و دروغین برای فریب افکار عمومی از این طریق شکل گرفته است. همه ما می دانیم که این رفت و آمدها کمکی به اقتصاد کشور ما نکرده و چه بسا گره مشکلات اقتصادی ما را کورتر هم کرده است. لذا شاید بهتر باشد بگوییم دولت به دنبال کسب آرای مردم در دور دوم است، به همین علت برنامه ریزی کرده تا با اتخاذ این شیوه نشان دهد که دستاوردهای گسترده ای داشته است. همچنین این دولت می خواهد از این طریق برجام های بعدی را هم در دستور کار قرار دهد.

متاسفم از اینکه بگویم عده ای در این شرایط با برداشت های غلط خود همچنان در خواب خرگوشی بوده و تصور می کنند که در پس ورود هیئت اروپایی به ایران قرار است اتفاق و تحولی نو در حوزه اقتصاد روی دهد در حالی که پشت این رفت و آمدها یک کلک سیاسی و فریب افکار عمومی نهفته است و نباید به این مسائل اعتماد و اعتنا کرد. بهتر است به آمار و ارقام ها نگاهی کرد تا ببینم واقعا چقدر توانسته ایم در حوزه های مختلف اقتصادی پیشرفتی حاصل کنیم. در این ۳ سال هزینه های زیادی صرف شد تا بتوانیم طرف غربی را قانع کنیم که ما صادق هستیم اما در مقابل از طرف غربی هیچ ضمانت اجرایی نگرفتیم تا عیار صداقت آنها را بسنجیم بنابراین امروز نتیجه این سهل انگاری و خوش بینی زیادی، یاوه گویی های طرف مقابل است.

من اعتقاد دارم مردم ما راه پیشرفت کشور را در ارتباط با آمریکا جستجو نمی کنند، آنها استقلال و عزت 
جمهوری اسلامی را بر هرچیز دیگری ترجیح می دهند و حاضر نیستند زیربار ذلت و تهدیدهای دشمن باشند.

*به اعتقاد شما راه نجات مسئولان ما از این ورطه خطرناک برجام چیست؟


باید به همان مسیر سابق یعنی پایداری و ایستادگی در برابر تهدیدها و تحریم ها دشمن بپردازیم، آنها نمی خواهند ما پیشرفت کنیم پس باید همانند گذشته با اتکا به توان داخلی و نیروهای بومی، مسیر توسعه را با شتاب طی کنیم. اگر قرار باشد این دولت و دولت های آینده خودشان را به غرب وصل کنند، مورد حمایت مردم قرار نمی گیرند و اعتبارشان را از دست خواهند داد. این مسئله باید آویزه گوش همه مسئولان به ویژه مسئولان رده اول نظام باشد، ما همواره گفته ایم و بازهم تاکید می کنیم که دستاوردهای جمهوری اسلامی و عزت ملی ایران قابل مذاکره نیست، باید سفت و محکم بر سر مواضع خود بایستیم و دیگر فریب حرف های آمریکا را نخوریم.

اقتصاد مقاومتی و تکیه بر باورها و اعتقادات انقلابی مغایرتی با تعامل با جهان ندارد ولی هرگز نباید در برابر غرب دچار وادادگی شویم و خود را ببازیم. یکی از مهمترین اصول و چارچوب های انقلاب اسلامی، عدم گرایش به قدرتهای شرقی و غربی است لذا باید امروز هم براین اصول پایبند بود، ما سالهاست که با تکیه بر این اصل قدرت های جهان را به زانو درآورده ایم، حالا چرا باید برای حرف های آمریکا و غرب تره خرد کنیم و دل به برجام های بی فایده ببندیم در برابر دشمنان قسم خورده خود سر تسلیم فرو بیاوریم. به تعبیر امام راحل آمریکا شیطان بزرگ است بنابراین نمی توانیم از آمریکا توقع دوستی و خوش نیتی داشته باشیم. از دشمن و شیطان جزء دشمنی و شیطنت سر نمی زند. رهبر انقلاب فرموده اند: «دشمنی استکبار با ملت ایران، پایانی ندارد و مسئولان باید با تکیه بر نیروهای داخلی، حربه تحریم را از دست دشمن غیر قابل اعتماد خارج کنند و با دل بستن به نقطه های روشن حقیقی، وظایف خود را در تحقق آرمانهای درخشان انقلاب و ملت انجام دهند». این سخن و سایر سخنان ایشان در این رابطه را باید به صورت جدی مدنظر قرار داد تا از این ورطه خطرناک برجام رهایی یابیم.

منبع:ایران اسلامی

ارسال نظر

آخرین اخبار