چرایی نه به اکثریت مطلق مجلس؛

فرزند هاشمی رفسنجانی با اشاره به تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم بیان داشت که این جریان ظرفیت داشتن اکثریت مطلق را در مجلس دهم ندارد و از راه اعتدال خارج می‌شود.

اعتراف فائزه هاشمی به تندروی و بی‌ظرفیتی اصلاح‌طلبان
 به گزارش گلستان24، فائزه هاشمی که حلقه متصله هاشمی رفسنجانی با اصلاح‌طلبان بوده است، در گفتگو با هفته‌نامه صدا، ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران در واکنش به این مطلب که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت معتقد هستند که اکثریت مجلس دهم را به دست آورده‌اند، گفت: بستگی به این مسئله دارد که اکثریت مطلق باشد یا نسبی؟ ترجیح من این است که ما به‌عنوان اصلاح‌طلب اکثریت مطلق را به دست نیاوریم، بلکه اکثریت نسبی داشته باشیم. اکثریت نسبی موجب می‌شود، عقلانیت را سرلوحه خود قرار دهیم و معتدل عمل کنیم.
 
اعتراف فائزه هاشمی

وی با اشاره به اتفاقات مجلس ششم می‌افزاید:‌ به دست آوردن اکثریت مطلق موجب غره شدن به خود شده و به دلیل قدرت زیاد می‌تواند هر جریانی را از مسیر اعتدال خارج کند. جریان اصلاح‌طلبی هم باید با تدبیر و عقلانیت عمل کند. داشتن اکثریت نسبی موجب می‌شود از مسیر اعتدال خارج نشده و دچار تصورات و توهمات اشتباه نشویم و مجلس ششم تکرار نشود.

سخنان فائزه هاشمی ناظر بر عملکرد رادیکال مجلس ششمی‌هاست که فضایی به وجود آوردند که رئیس دولت اصلاحات بیان داشت هر 9 روز یک بحران در این دولت اتفاق افتاد. در همین راستا نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در صحن علنی مجلس دست به اعتصاب زدند و تئوری عبور از حاکمیت را برای تحت‌فشار قرار دادن نظام جمهوری اسلامی مطرح کردند.

تندروی‌های مجلس ششمی‌ها به‌گونه‌ای بود که تئوریسین‌ها و فعالین سیاسی جناح اصلاحات همواره برای انتخابات مجلس دهم الگوی انتخاباتی خود را مجلس پنجم عنوان می‌کردند؛ نه‌، تنها مجلسی که اکثریت اصلاح‌طلب را دارا بود. تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و فتنه سال 88 در حالی است که این جریان سیاسی برای تخریب تبلیغاتی طرف مقابل همواره اصولگرایان را با لفظ تندرو خطاب می‌کنند. این در شرایطی است که در مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم اصولگرایان اکثریت مجلس را در دست داشته‌اند و بیم آن نمی‌رود که با داشتن اکثریت مانند اصلاح‌طلبان از راه اعتدال خارج شوند.

همین رفتار رادیکالی نمایندگان اصلاح‌طلب که فائزه هاشمی بدان اشاره می‌کند، سبب شد تا شورای نگهبان برای جلوگیری از وجود بحران‌های سیاسی بسیاری از تندروهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کند. از این روست که در انتخابات مجلس جریان اصلاحات کمتر با حضور ژنرال‌های تندرو خود به انتخابات مجلس دهم وارد شد و اینک گفته می‌شود که افراد دسته چندم این جریان وارد مجلس دهم شده‌اند.

فائزه هاشمی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود افراد دسته چندم از جریان اصلاحات وارد مجلس دهم شده‌اند می‌گوید:‌«کمتر شناخته بودن افراد لیست امید مزایایی دارد و باید نیمه پر لیوان را هم دید. بله نیمه‌خالی این است که ژنرال‌ها و افراد شاخص اصلاح‌طلب نتوانستند وارد کارزار انتخاباتی شوند اما قرار نیست که همواره تعداد مشخصی از افراد در مجلس حضور داشته باشند. اتفاقاً به نظر من شورای نگهبان از یک جهت به ما کمک کرد، هر چند که کار آن‌ها را تأیید نمی‌کنم و به نظر من ردصلاحیت‌ها سیاسی بود.

البته فرزند هاشمی رفسنجانی در حالی در موضع متناقض از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان انتقاد می‌کند که خود معترف به رفتار تند و رادیکالی همین افراد ردصلاحیت شده در مجلس ششم است.

خود وی نیز به سبب فعالیت‌های تند سیاسی در فتنه سال 88 در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام نکرد با این بهانه که حضور وی جنجال‌ساز است و برای دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب ایجاد مشکل می‌کند.

 

بی‌تجربه بودن نمایندگان اصلاحات البته این جریان را به فکر ایجاد «پارلمان در سایه»‌ انداخته است و فائزه هاشمی در این باره می‌گوید: بودن چنین اتاق فکری خوب است. اگر بنا شد که ما به صورت حزبی فعالیت کنیم، نیاز به چنین اتاق فکری داریم. البته فراکسیون باید اتاق فکری باشد که نمایندگان هدایت شوند. اما اتاق فکر نباید به‌گونه‌ای باشد که این تصور را برای نمایندگان به وجود بیاورد که برخی از افراد بیرون از مجلس برای آن‌ها تصمیم می‌گیرند و می‌خواهند به آن‌ها خط بدهند.

موضوعی که از حالا مورد اختلاف نمایندگان ناشناخته اصلاح‌طلبان و ژنرال‌های این جریان واقع شد و این نمایندگان نسبت به خط دهی و کنترل خود از بیرون و عدم اعتماد به آن‌ها گلایه‌مندند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار