چرا جریان «توافق به هر قیمتی» این روزها پرخاش می کند؟

آسیب نگاه های مطلق به موضوع برجام در جریان موافق صرف برجام اختلالات روانشناختی را موجب شده است.

مرور تعارضات رفتاری و اختلالات روانشناختی موافقان برجام پس از «تقریبا هیچ»

 به گزارش گلستان24، برجام به عنوان یک منظومه از مولفه های سیاسی-اقتصادی و نظامی و حتی اجتماعی و فرهنگی به پدیده منحصربفرد در پرونده های بین المللی بدل شده است.


منحصر به فرد نه از آن جهت که طرف های مذاکره کننده، ویژگی های خارق العاده و منحصربفردی دارند، بلکه بیشتر از این باب که داده ها و ستانده ها و اثرات وضعی و پیرامونی(فارغ از منفی و مثبت بودن) برجام، تقریبا بی سابقه است.

طولانی ترین پرونده بین المللی قرن، با یک توافق به پایان رسید. توافقی که در ازای آن ایران بزرگترین امحای هسته ای تاریخ را متعهد شد و در ازای آن تحریم هایی مشخص تعلیق شدند.

تحریم ها


برجام اما موافقان و منتقدین و مخالفان فراوانی دارد. کسانی که از برجام خوشحالند، کسانی که به آن نقد دارند و کسانی که از این پدیده منحصر بفرد ناراحتند.

در این بین، روانشناسی موافقان صرف و مخالفان صرف برجام قابل تامل است. چه آنانکه این پرونده را بی عیب و نقص و پرونده مجموعه نظام می دانند و چه دیگرانی که به هیچ وجه آن را نمی پذیرند و حتی توجیهی برای تایید مشروط رهبر انقلاب ندارند. شاید همین تعبیر "تایید مشروط" گزاره مناسبی برای توضیح برجام باشد. جمهوری اسلامی به واسطه آنچه توافق کرده به تعهدات عمل می کند ، اما این عمل باید مشروط به اجرای تعهدات طرف غربی باشد.

آسیب نگاه های مطلق به موضوع برجام در جریان موافق صرف برجام اختلالات روانشناختی را موجب میشود. بدین معنا که در این روزها که بدعهدی های پسا برجامی ایالات متحده همه خواص برجام را بی اثر کرده است، موافقان صددرصدی برجام، از آنجا که همه امید خود را به برجام منتهی کرده بود، در وضعیت فعلی با تعارض میان آنچه قصد کرده بود و آنچه اتفاق افتاده است، مواجه شده است.

رفتار رسانه های اصلاح طلب طرفدار برجام، از منظر روانشناسی به راحتی قابل تحلیل است. پر خاشگری این رسانه ها علیه منتقدان توافق هسته ای در گزارشهایی که به تخریب منتقدان پرداخته میشود مشهود است. رسانه های دولت منتقدان را هم سو با رژیم صهیونیستی، افرادی با غرض ورزی های سیاسی و رویکرد جناحی، غیر معتقد به مصالح و منافع ملی معرفی کرده و به شدت آنان را تخریب می کنند.

به عنوان مثال روزنامه آرمان همین امروز به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشته است:  نگاه سیاسی و باندی به منافع ملی و همگانی مردم و نقد غیرمنصفانه مسائلی که به کلیت نظام مربوط می‌شود، هیچ توجیهی ندارد، در حالی که دنیا بر موفقیت‌های ایران در مذاکرات هسته‌‌ای تاکید می‌نماید.

هاشمی پیشتر گفته بود، منتقدان برجام با نتانیاهو همنوا شده اند!

حسن روحانی به عنوان رییس جمهور صریحترین برچسب ها را به منتقدان زده است. او در آخرین نطق خود، منتقدان را بی غیرت نامیده است. حسن روحانی هفته گذشته در سمنان مجدد به منتقدان تاخت و اتهامات جدیدی را علیه آنها مطرح کرد: برای من جای تعجب است که برخی می‌خواهند به گونه‌ای القاء کنند که ملت ایران پیروز نیست بلکه آمریکا پیروز است. برای من جای تعجب است که برخی‌ می‌گویند دیپلمات‌های ایرانی پیروز نیستند بلکه صهیونیست‌ها پیروز هستند؛ کجا رفت تعصب ملی و غیرت دینی؟ چرا واقعیت‌ها را برای مردم نمی‌خواهند روشن کنند و چرا در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است نمی‌خواهیم سر فرود آوریم.

روحانی حتی نقد برجام را نیز زیر سوال برده و گفت: اگر کسی برای برجام نقدی دارد، برای زمان پیش از تصویب آن است؛ امروز زمان اجرای برجامی است که همه از جمله مقام معظم رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی آن را تأیید کرده‌اند. امروز دیگر زمان برخی نقدها و بیان‌ها نیست.

یکی دیگر از رفتارهای پسابرجامی موافقان برجام که پس از نقض عهدهای متعدد امریکا و اذعان و اعتراف صریح عراقچی، سیف و صالحی به عواید «تقریبا هیچ» برجام، انحراف افکار عمومی از موضوعات اصلی است. رسانه های طرفدار دولت که این روزها به شدت به دنبال انحراف افکار عمومی از موضوع بدعهدی های برجام و بی نتیجه ماندن بیش از دوسال مذاکره و دیپلماسی که در عرصه عمل فایده ای برای مردم نداشته است، هستند، هفته های گذشته در اقدامی کاملا هماهنگ به تحریف سخنان احمد توکلی نماینده مردم تهران پیرامون برداشت ها از صندوق توسعه ملی پرداختند و این برداشت ها را به دولت قبل نسبت دادند. به عنوان مثال روزنامه شرق که در ماه اخیر دروغ های زیادی را به دولت سابق نسبت داده که اسناد پاناما از آن جمله بود، بی آنکه پس از خلاف واقع بودن اسناد پاناما، خبر تکذیب آن را نیز کار کند، دست به دروغ پردازی تازه ای زد و در خبر اول خود با تیتر کذب «دولت قبل 105 هزار میلیارد گرفت و پس نداد» به سخنان احمد توکلی پرداخت. در حالی که توکلی در روزهای بعد به شدت موارد ذکر شده در این روزنامه ها را زیر سوال برده و تکذیب کرد.

جریان موافق برجام که روزهایی را با روانشناسی اختلالات تعارضی سپری می کند، حتی دستبرد دومیلیارد دلاری اخیر سیتی بانک از دارایی های مردم ایران را نیز نتیجه دولت قبل قلمداد کرده است. گویا به این امید که با متهم کردن دولت سابق، طناب اتهام از گردن نامردهای آمریکایی افکنده شود!

 روزنامه شرق امروز گزارشی از سرقت 2 میلیارد دلاری آمریکا از دارایی های ایران پس از برجام با عنوان " ٢میلیارد دلار چگونه از کشور خارج شد" منتشر و علیرغم اعلام صریح عراقچی معاون وزیر خارجه که در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، سپرده گذاری 2 میلیارد دلاری را مربوط به دوران دولت اصلاحات و سال 2003 میلادی اعلام کرده بود،  در این گزارش سعی کرد باز هم تقصیر ها را به گردن دولت قبل بی اندازد.

البته استنادات روزنامه شرق به سخنان جهانگیری، سیف و بعیدی نژاد بر می گردد که همگی دولت سابق را متهم کرده اند.

رفتارهای تعارضی دیگری نیز از موافقان برجام سر زده است. سکوت و منزوی شدن در ایام پسابرجام یکی از رفتارهای موافقان سرسخت برجام است که در روزها و ماههای پیشین تلاش داشتند با حلوا حلوا دهان ملت را شیرین کنند، اما حالا بی نتیجه ماندن برجام آنان را به سکوت مجبور کرده است.

به هر روی به نظر می رسد تعارضات رفتاری و اختلالات روانی در موافقان برجام طبیعی باشد چرا که آنچه پیشتر از آمریکا به عنوان اسب سفید آرزوها ساخته بودند، حالا به چهارپای دیگری شبیه شده است که بیش تر حمله می کند!

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار