اصلاح طلبان و دولتی ها فعلا از "برجام" تعذیه می کنند

محمدرضا عارف با دعوت خود از مینو خالقی در واقع رای نهادی را که خود او را تایید صلاحیت کرده، بی اعتبار نشان می دهد.

دهن کجی "عارف" به نهادی که او را تایید صلاحیت کرد/ دلیل همراهی اصلاحات با دولت در پروژه خالقی چیست؟

پیرامون چرایی دامن زدن دولت به حواشی پیرامون کاندیدای زن در اصفهان، گفتیم که دولت به واسطه بدعهدی های پسابرجامی و ماجرای «تقریبا هیچ» مدام دستاویزهایی را برای فراری دادن افکار عمومی از برجام، فراهم کرده و به این واسطه سیاست های خویش را پیش می برد.

به گزارش گلستان24، در این بین شاید این سوال نیز وجود داشته باشد که اصلاح طلبان چه نفعی از دامنه دار شدن این حواشی می برند. شنیده شده است، عارف از مینو خالقی برای حضور در نشست فراکسیون امید دعوت کرده است.

عارف

علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در خصوص اخبار منشتر شده مبنی بر دعوت عارف از مینو خالقی نامزد اصلاح‌طلب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که آرای وی باطل اعلام شده است برای شرکت در نشست هم‌اندیشی متخبین لیست امید در مجلس دهم و همچنین حضور در ضیافت شام رئیس جمهور با تائید این خبر گفت: خانم خالقی برای نشست هم‌اندیشی متخبین لیست امید دعوت شده‌اند. خانم خالقی از طرف ما برای نشست روز شنبه دعوت شده‌اند و بعد از پایان نشست هم همگی به اتفاق خدمت رئیس جمهوری می‌روند.

این خبر در حالی رسانه ای شده است که شورای نگهبان و وزارت کشور و استانداری اصفهان، پیشتر از باطل شدن آرای مینو خالقی کاندیدای لیست امید در اصفهان خبر داده بودند.

استاندار اصفهان با فصل الخطاب دانستن شورای نگهبان گفته بود: فصل الخطاب نظر شورای نگهبان است که هرچه بگوید اجرایی می شود.

با این همه رفتارهای غیرقانونی دولت در نپذیرفتن حکم شورای نگهبان، برای اولین بار از سوی خود رییس جمهور آغاز شد و روحانی در حساب شخصی‌اش در توییتر در مورد ابطال آرای مینو خالقی نوشت: بر اساس قانون اساسی اعتبارنامه نماینده منتخب مردم باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در آن دخالت کند.

 رحمانی فضلی بعداز اظهار نظر روحانی، به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: ما در این خصوص با شورای نگهبان اختلاف نظر حقوقی داریم و استدلال خود را هم به شورای نگهبان فرستاده‌ایم . این شورا ابطال آرای مینو خالقی را بر اساس نظارت استصوابی خود انجام داده است، اما ما معتقدیم نمی شود آرای یک حوزه تایید شود ولی در همان حوزه رای یک نفر تایید نشود ما این نظرات را با مجلس نیز درمیان گذاشتیم و رییس مجلس و رییس جمهور نیز در این خصوص نظراتی دارند.

در این بین اما حرارت پیگیری موضوع در میان اصلاح طلبان بالا گرفت و همه روزنامه های اصلاح طلب با اختصاص دادن مطالب اصلی خود در روزهای بعد به ماجرای مینو خالقی، حاشیه های این کاندیدای زن را افزایش دادند. چنانچه علی مطهری منتخب لیست امید، در نامه ای به روحانی استیضاح وزیر کشور را مطالبه کرد.

روی موج این فضا سازی ها، مجید انصاری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، نیز مینو خالقی را از سوی رییس جمهور نماینده منتخب مردم برشمرد و تاکید کرد: از نظر دولت و شخص رئیس جمهوری نمایندگان زن مجلس 18 نفر هستند و منتخب ملت را تنها نمایندگان مردم در مجلس می‌توانند تعیین تکلیف کنند.

وزیر کشور اما در ادامه و در واکنش به علی مطهری، به طور غیر مستقیم نظر شورای نگهبان را تایید کرد و گفت:  برخی تلاش دارند وزارت کشور را تشویق به بی قانونی کنند ولی وزارت کشور تسلیم تطمیع و تهدید و بی قانونی نمی شود...ما با آقای جنتی نشستیم و بحث کردیم. فرمودند این نظارت استصوابی و در تمام مراحل انتخابات جاری است. این تفسیر ماده 3 انتخابات است. تشخیص در این مسئله با شورای نگهبان است نه وزارت کشور. شورای نگهبان طبق نظارت استصوابی کار را تمام شده تلقی می کند.

با این همه رسانه های اصلاح طلب، دولت و اقدام اخیر محمدرضا عارف نشان می دهد که این جریان از ادامه فضاسازی ها و حاشیه ها برای مینو خالقی نفع می برند. محمدرضا عارف با دعوت خود از مینو خالقی در واقع رای نهادی را که خود او را تایید صلاحیت کرده، بی اعتبار نشان می دهد.

 در روزهایی که «تقریبا هیچ» و «اجرا نشدن برجام از سوی آمریکایی ها» به گزاره های فعال و اثر گذار در کنش ها و واکنش های اجرایی دولت یازدهم بدل شده است، طرفداران پرو پا قرص "برجام ضعیف" نمی خواهند که افکار عمومی صدای طبل رسوایی برجام نافرجام را بشنوند. طرفداران توافق به هر قیمتی این روزها رد حالی که می بینند به اذعان و اعتراف خود دولتی ها از سیف تا ظریف و از عراقچی و صالحی تا معاون حقوقی دولت و حتی خود روحانی برجام توسط آمریکاییها نقض شده است، اما دوست دارند، برجام را نه آنگونه که هست بلکه "فتح الفتوح" و "آفتاب تابان" و "ابر شتابان" جلوه دهند.

از این روی رسانه ها و روزنامه های طرفدار دولت دست به هر حاشیه ای می زنند و البته خود دولت نیز در اتاق فرمان، راهبری می کند تا حاشیه ها پررنگ تر از متن شود. متنی که همین یکسال پیش رییس جمهور حتی آب خوردن مردم را به آن گره زده بود.

این روزها در حالی که برجام به زمین گرم خورده است، روحانی و حامیان رسانه ای اش تلاش دارند، افکار عمومی را با حاشیه سازی از «تقریبا هیچ» و بی فایده بودن سه سال مذاکره در میدان اقتصاد غافل کنند.

منبع: سراج 24

ارسال نظر

  • علي
    0

    متن قانون اين اجازه را به شورای نگهبان نمی دهد .. البته شما اگر به قانون اعتقاد داشته باشید

آخرین اخبار