انتقاد هاشمی از متوقف شدن روند وقف «غیرقانونی» و «غیر شرعی» دانشگاه آزاد؛

در سال 89 مجلس هشتم در اقدامی تأسف برانگیز تحت تأثیر لابی قدرتمند دانشگاه آزاد در مجلس و با تلاش رئیس وقت کمیسیون آموزش که از بستگان عبدالله جاسبی نیز بود و با همراهی علی لاریجانی طرحی در مجلس تصویب شد که اجازه وقف دانشگاه آزاد را به هیئت موسس آن می‌داد.

هاشمی رفسنجانی براساس کدام قانون خود را در جایگاه وقف دانشگاه آزاد می‌داند؟
هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد در مراسم سی ‌و چهارمین سالگرد تاسیس این دانشگاه با انتقاد از متوقف شدن روند وقف این دانشگاه گفت: این دانشگاه برای هیچ فردی نبوده و هیچ‌کس در این دانشگاه سهمی ندارد. هیچ کس مالک زمین، ساختمان و تجهیزات دانشگاه آزاد نیست. ما قصد داشتیم که دانشگاه را وقف کنیم تا کسی دست‌درازی نکند، اما فعلاً روند وقف متوقف شده است.
 
به گزارش گلستان24، هاشمی رفسنجانی ادامه داد: همان‌طور که مجلس مالکیت ندارد، دانشگاه آزاد هم مالکیت ندارد و فقط به خاطر خدا تأسیس شده است.
 
اما آیا در نگاه هاشمی واقعاً دانشگاه آزاد ملک شخصی کسی نیست یا این اظهارات صرفاً تبلیغاتی و برای منحرف کردن اذهان از دلیل اصلی تلاش برای وقف دانشگاه آزاد است؟
 
بر اساس ماده ۵۷ قانون مدنی، واقف باید مالک مالی باشد که وقف می‌کند و به علاوه دارای اهلیتی باشد که در معاملات معتبر است.
 
حال سئوال اینجاست هاشمی رفسنجانی که خود را مالک دانشگاه آزاد نمی‌داند چگونه و براساس کدام قانون و حکم شرع خود را در جایگاه وقف دانشگاه آزاد می‌داند؟
 
در سال 89 مجلس هشتم در اقدامی تأسف برانگیز تحت تأثیر لابی قدرتمند دانشگاه آزاد در مجلس و با تلاش رئیس وقت کمیسیون آموزش که از بستگان عبدالله جاسبی نیز بود و با همراهی علی لاریجانی طرحی در مجلس تصویب شد که اجازه وقف دانشگاه آزاد را به هیئت موسس آن می‌داد. 
 
این طرح اگرچه نام فریبنده و عنوان غلط‌انداز «طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی» را با خود داشت، ولی نگاهی هر چند گذرا به متن و حواشی آن نشان می‌داد که اساساً برای خروج دانشگاه آزاد اسلامی از نظارت قانونی نظام و باز گذاشتن دست گردانندگان آن برای ادامه دخل و تصرف‌های بعضاً بی‌حساب و کتاب در مدیریت و سرمایه‌ نجومی این دانشگاه تهیه و به مجلس ارائه شده بود.
 
تصویب این طرح با اعتراضات زیادی از سوی دانشجویان و نمایندگان مواجه شد و همین امر سبب شد رهبر انقلاب به دو هیئت فقهی و حقوقی ماموریت بررسی طرح وقف دانشگاه آزاد را صادر کنند.
 
پس از آن بود که رهبر انقلاب طی پیامی وقف دانشگاه آزاد را عملی غیرقانونی و غیر شرعی عنوان کردند:
 
"در پی مأموریت به دو هیئت فقهی و حقوقی برای بررسی عمیق و همه‌جانبه درباره‌ی‌ وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه‌ی بحث‌ها و تدقیق در ادلْه‌ی مختلف، به این نتیجه‌ی قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسیِ فقهی و حقوقی است از جمله هم به لحاظ مشروعیت وقف اموال مزبور و هم از جهت صلاحیت هیئت محترم موسس در انشای این وقف. همچنان که مشکل اساسی تحقق قبول مقام ذیصلاح نیز مطرح است، بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست."
 
همانطور که گفته شد دلیل اصلی تلاش برای وقف این دانشگاه فرار از نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا مسئولین این دانشگاه بتوانند با مزاحمت کمتری اموال دانشگاه را به نفع مقاصد خود خرج کنند.
 
در همین رابطه بازخوانی بخشی از گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد که در مورخ 1391/5/18 در مجلس قرائت شده است، بخشی از سوءاستفاده ها از اموال این دانشگاه را نشان می دهد: 
 
"اسناد و مدارک نشان می دهند که دانشگاه در نهمین دوره ریاست جمهوری، فعالیت های انتخاباتی گسترده ای له یکی از کاندیداها داشته که هزینه های این اقدامات از طریق منابع مالی عمومی و شهریه دانشجویان که نزد مدیران به امانت است؛ تأمین شده است. دانشگاه آزاد اسلامی، بصورت سازماندهی شده و با استفاده از امکانات عمومی اقدام به تشکیل ستادهای انتخاباتی به نفع آقای «هاشمی رفسنجانی» نموده و مسئولین (برخی ) واحدها با بکارگیری کارکنان، اساتید و تشویق دانشجویان، عملا در انتخابات دخالت داشته اند.
 
دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388
استفاده از امکانات دانشگاه در انتخابات ریاست جمهوری 88
دخالت های جانبدارانه مسئولین دانشگاه
ایجاد جبهه رسانه ای و "جنگ روانی" پس از اعلام نتایج انتخابات و دامن زدن به اغتشاشات
از عناوین دخالتهای دانشگاه آزاد در انتخابات سال 88 می باشد."
 
همچنین مسعود باستانی، روزنامه‎نگار و سردبیر سایت جمهوریت نیز که با رسانه‎‎های معاند نظام، از جمله رادیو فردا، رادیو چکاوک و روز آنلاین همکاری داشت درباره سایت تحت مدیرتش گفته است: «دفتر سایت جمهوریت در یکی از دفاتر دانشگاه آزاد مستقر بود و مبالغی که به ما ارائه می‎شد از طریق چکی از سوی دانشگاه آزاد بود».
 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار