نا«امیدی» مطلق از ریاست عارف و قطعیت ریاست لاریجانی

مواجهه توهین آمیز این روزنامه با نهادهای قانونی کشور، در حالی است که اصلا تعداد اصلاح طلبان به اندازه ای نیست که بخواهند در تعیین رییس مجلس سهیم باشند.

 اعترافات پساانتخاباتی اصلاح طلبان: درست است که برخی نمایندگان لیست امید کارآمدی ندارند/ اصلاح طلبان کم اند؛ رییس ندارند

به گزارش گلستان24، فردا آخرین روز کاری مجلس نهم است. به زودی مجلس جدید تشکیل خواهد شد و نمایندگان ریاست مجلس جدید را نیز انتخاب خواهند کرد. موضوع انتخاب رییس این روزها به مسئله اصلی در حوزه سیاسی تبدیل شده است و حمایت ها از ریاست یک نفر و امتناع ها از حمایت از ریاست دیگری، مسئله انتخاب رییس را پرچالش کرده است.

در این میان ادعایی از سوی یکی از منتخبین لیست امید در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب افتاب یزد قابل تامل است. سهیلا جلودار زده ادعای عجیبی را مطرح کرده و گفته است: تهدید کرده اند که اگر به عارف رای دهید رد صلاحیت می شوید. روزنامه آفتاب خبر حمایت جبهه پایداری از لاریجانی را با تیتر «پارسال دشمن؛ امسال دوست!» برجسته کرده و گفتگوی تفصیلی با سهیلا جلودار زاده منتخب مردم تهران را با تیتر «تهدید کرده اند که اگر به عارف رای دهید رد صلاحیت می شوید»

ریاست عارف

دوگانه گویی افتاب یزد از انجایی خنده دار است کهمی شود این مسئله را مطرح کرد که نهاد رد صلاحیت کند قصد رد صلاحیت داشت، پیش از انتخابات چنین می کرد تا هم کار خودش را راحت کند و هم به اصلاح طلبان زحمت حضور در انتخابات را نده.

مواجهه توهین آمیز این روزنامه با نهادهای قانونی کشور، در حالی است که اصلا تعداد اصلاح طلبان به اندازه ای نیست که بخواهند در تعیین رییس مجلس سهیم باشند.

این روزنامه ها که با ادعاهایی گاه تا 180نفر اصلاح طلب تلاش می کردند نتایج انتخابات را به نفع خود جلوه دهند این روزها به صراحت از کمی تعداد برای انتخابات ریاست مجلس سخن می گویند.

رفتار این رسانه ها پس از انتخابات قابل تامل بود. پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، قرائت ها و تفسیرهای مختلفی از نتیجه آرا از سوی رسانه های مختلف گروهها و جریان های سیاسی صورت گرفت.در این بین رفتار اصلاح طلبان و رسانه های اصلاح طلب در بزرگنمایی و در واقع تحریف نتایج انتخابات عجیب بود. روزنامه های اصلاح طلب در تفسیری عجیب از نتایج انتخابات هرکدام آمار اصلاح طلبان راه یافته به مجلس را آنطور که دوست داشتند، اعلام کردند. این رسانه ها که مبنا را بر عدم اعلام نتایج واقعی گذاشته بودند، هر کدام تعداد راه یافتگان لیست امید را متفاوت با دیگری اعلام  کرده اند، به طوری که روزنامه اعتماد تعداد آنان را 121نفر، شرق 126نفر، آفتاب یزد و آرمان 122نفر،  ایران 177نفر و روزنامه قانون 120نفر عنوان کردند.

این روزها اما انگار آنقدرها هم که ادعا می شد «امید» نیست. تا انجا که بسیاری از چهره های اصلاح طلب از ارایش فعلی مجلس ناراحتند. پیرمؤذن در توصیه‌ای از منتخبانی که با حمایت لیست امید وارد مجلس شده‌اند، گفته است: منتخبانی که با حمایت لیست امید وارد مجلس شده‌اند، به میثاق‌نامه وفادار بمانند و از هر شخصی که فراکسیون امید به عنوان گزینه ریاست مجلس معرفی کرد حمایت کنند. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره گزینه مناسب ریاست مجلس دهم بیان کرد: باید همه اعضای لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در جلسه‌ای بنشینند و به خواست مردم توجه کنند و نفر اول منتخبان تهران را به عنوان رئیس انتخاب کنند تا خواست و نظر مردم نافذ شود و نفر بعدی هم به عنوان نایب‌رئیس اول مجلس انتخاب شود.

پزشکیان با اینکه خود میثاق نامه اصلاح طلبان را امضا نکرده می گوید: من میثاق‌نامه امضا نکرده‌ام ولی معتقدم هرکسی میثاق‌نامه امضا کرده است از نظر اخلاقی باید به آن تعهد وفادار بماند. وی تأکید کرد: این بدعهدی است کسی که میثاق‌نامه امضا کرده است، به آن پایبند نباشد.

این در حالی است که بر اساس اظهار نظرهای منتخبین لیست امید اساسا میثاق نامه ای وجود نداشته است. کاظم جلالی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر امضای میثاق‌نامه بین 30 منتخب لیست امید برای حمایت از ریاست عارف، با ابراز بی‌اطلاعی از وجود چنین میثاق‌‌نامه‌ای، گفت: میثاق‌نامه‌ای را تاکنون ندیدم و کسی هم از ما امضایی نخواسته و من هم هیچ چیزی را امضا نکردم.

بهروز نعمتی دیگر منتخب لیست امید نیز در خصوص انتشار احتمالی برخی اسناد از سوی اصلاح طلب‌ها مبنی بر امضای میثاق نامه توسط برخی اصولگرایان حاضر در لیست امید نیز گفت: اگر میثاق نامه‌ای باشد و کسی بر خلاف آن عمل کرده، باید منتشر شود تا آبروی فرد خاطی برود. من به شما اطمینان می‌دهم که چنین مدرکی وجود ندارد. هیچ کس بدهکار کسی نیست و همه ما بدهکار مردمیم. این موضوعات جدید هم که پیش آمده است، بعد از مدتی تمام خواهد شد.

این روزها که نتیجه «غلط گویی» های اصلاح طلبان در فضای سیاسی به وضوح خود را نشان می دهد برخی در باره ریاست لاریجانی به قطعیت رسیده اند. تا آنجا که چهره های شاخص این جریان با ناامیدی مطلق از انتخاب عارف و قطعیت ریاست لاریجانی سخن به میان آورده اند.

غلامحسین کرباسچی در تحلیل امروزش در اعتماد نوشته است: ‌رفتار سیاسیون در روزهای باقیمانده تا تشکیل مجلس دهم باید به‌گونه‌ای باشد که نمایندگان آزادانه بتوانند فردی را متناسب با سلیقه سیاسی خود انتخاب کنند و موضوع را به قضیه اسلام و کفر تبدیل نکنند. اگر از یکی شنیدند نگویند، عارف مسلمان است و اگر از یکی دیگر شنیدند، نگویند لاریجانی کافر است، یا برعکس. انتخاب ریاست مجلس، یک انتخاب ساده‌ بر عهده نمایندگان است. حال اگر این مورد را به موضوع حیثیتی تبدیل کنیم، پسندیده نیست، هرچند نظرات مختلفی در این زمینه وجود داشته باشد. در این صورت موافقان و مخالفان تنها مجاز به مطرح کردن بحث‌های سیاسی هستند که می‌تواند راهنمای مسیر نمایندگان منتخب باشد. با تمام بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی که طی روزهای گذشته بر سر کرسی ریاست در گرفته است، یک واقعیت را نباید فراموش کرد و آن اینکه در عالم سیاست هیچگاه یک نفر به‌طور مطلق عالی و یک نفر به‌طور مطلق بد نیست.

کرباسچی این مقدمات را پیرامون نظر صریحش درباره انتخاب رییس یان کرده است. او لاریجانی ر بهتر از عارف دانسته و گفته است: آقای لاریجانی هشت سال است که در مجلس حضور داشته و تجربه ریاست دارد. مجلس هم که ریاست آن دوره‌ای و سالانه است، چهارساله که نیست. همه اذعان دارند اصولا سنخ برخورد داخل مجلس و نمایندگان با آنچه بیرون از مجلس و وزارتخانه‌ها می‌گذرد، متفاوت است. به نظرم این تجربه مدیریتی را نباید نادیده گرفت.

محمدرضا تاجیک نیز برای ناامیدی ها نسبت به ریاست عارف گویا دل نوشته ای را به روزنامه اعتماد داده است: درست است که عدم توفیق رقیب در کسب ریاست ممکن است موجب و موجد واگرایی در جبهه «امید» و همگرایی در جبهه «ناامید» و رویش و پیدایش فراکسیون‌های جدید در مجلس شود، درست است که ممکن است برخی از نمایندگان جبهه امید در این مرحله از این تسابق و رقابت بزرگ با کارت دیگری بازی کنند، درست است که برخی نمایندگان لیست امید ممکن است نمایش کارآمدی در مجلس نداشته باشند،درست است که...اما این شرایط با تمامی ملاحظات و استلزاماتش، تنها و تنها ما را به هوشیاری بیشتر و بازی پیچیده‌تر و عقلایی‌تر دعوت می‌کند نه ترک بازی یا واگذاری نتیجه بازی. این بازی یک بازی پیچیده استراتژیک است و تنها کسانی در زمین آن امکان و استعداد بازی دارند که بتوانند «ببرند» یا حداقل بر این باور باشند که می‌توانند «ببرند».

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار