چندروز قبل از انتخابات 7اسفند حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های شاخص جریان دوم خرداد، از دیداری که با هاشمی داشته می گوید: با آقای هاشمی صحبت کردم. همه انرژی‌اش را بر رای نیاوردن [آقایان] یزدی، جنتی و مصباح یزدی گذاشته است.

بازخوانی تحرکات پیش از انتخابات بی بی سی و هاشمی رفسنجانی/ انتخاب آیت الله جنتی خارچشم دشمنان انقلاب

مرور اتفاقات پیش از انتخابات 7اسفند پیروز و بازنده انتخابات ریاست مجلس خبرگان را  در همه ابعاد مشخص می کند. با نگاهی به انتخابات 7اسفند، شرایطی که لیست هاشمی رفسنجانی در تهران اکثریت آرا را کسب کرد و شرایط پیش از آن در می یابیم که هاشمی رفسنجانی همه تلاش خود را برای رای نیاوردن سه نفر از آیات عظام انقلابی صورت داد. در این بین انگلیس و رسانه سلطنتی بی بی سی نیز با همه سوابق خسارت بارش علیه ایرانیان وارد صحنه شد و پروژه هاشمی رفسنجانی را پیگیری کرد.

به گزارش گلستان24، بی‌بی‌سی که همه توان خود را پیش از انتخابات 7اسفند برای حمایت از هاشمی‌رفسنجانی و لیست اصلاح‌طلبان مصروف می‌کرد، در آستانه انتخابات نوشت: اگر 40 درصد هواداران هاشمی و روحانی رأی بدهند، [آیات] جنتی مصباح و یزدی رأی نمی‌آورند.

انگلیس لیست انتخاباتی هاشمی رفسنجانی را تایید می‌کند. اپوزیسیون که مدت زیادی است در خطی مشترک از هاشمی رفسنجانی به عنوان «روحانی منتقد حکومت» نام می‌برد و با همه قوا او را مورد حمایت قرار می‌داد، نشانه‌های فراوانی از یک هماهنگی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ایران را بروز داد.

 چندروز قبل از انتخابات 7اسفند حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های شاخص جریان دوم خرداد، از دیداری که با هاشمی داشته می گوید: با آقای هاشمی صحبت کردم. همه انرژی‌اش را بر رای نیاوردن [آقایان] یزدی، جنتی و مصباح یزدی گذاشته است.

تلاشها و تبلیغات و دلایل جامعه شناختی، سازمان رای و مسائل دیگر نتیجه انتخابات 7اسفند را طوری رقم می زند که دونفر از افراد مورد نظر هاشمی رفسنجانی موفق به حضور در مجلس خبرگان نمی شوند. رفتار نجیبانه شکست خوردگان انتخابات خبرگان، شاید برای هاشمی که در سالهای شکست های پیاپی مدام به صندوق رای طعنه می زده، قابل فهم نباشد، اما آیت الله یزدی مانند همه کسانی که رای مردم را کسب نکرده بودند، نجیبانه نتایج انتخابات را پذیرفتند و لیست هاشمی بعلاوه آیت الله جنتی از تهران به مجلس خبرگان راه یافتند.

نتیجه انتخابات شهرستان ها و مناطقی غیر ازتهران کاملا خلاف انچه هاشمی برنامه ریزی کرده بود، محقق شد. هاشمی رفسنجانی «امید»وار از لیست امید به خبرگان راه یافت، اما نتیجه امروز انتخابات رییس مجلس خبرگان، دقیقا در تضاد با اصلی ترین خواسته و آرزوی هاشمی، او را با شکستی مضاعف روبه رو کرد.

از طرفی رویکرد انقلابی مجلس خبرگان رهبری نکته دیگری است که دشمنان را بیش از پیش با ناراحتی و عصبانیت مواجه کرده است.

آیت الله جنتی امروز با اشاره به سخنان رهبری در آخرین دیدار ایشان با اعضای مجلس خبرگان دوره چهارم اظهار کرد:‌ رهبری حفظ خصوصیات انقلابی و حل نشدن در هاضمه خطرناک جهانی را مورد اشاره و تاکید قرار دادند و وظیفه مجلس خبرگان را انقلابی ماندن و انقلابی فکر کردن عنوان کردند.

پیش از این نمایندگان منتخب خبرگان در مجلس جدید با اعلام مواضع خود انقلابی ماندن این مجلس را مهم و ضروری تاکید کرده و یکی از ویژگی های مجلس پنجم را «انقلابی بودن» یاد کرده بودند.

نماینده قزوین در مجلس خبرگان گفته بود: حجت الاسلام تلخابی با بیان اینکه خواص باید مواظب باشند از ملت سرافراز ایران عقب نمانند، گفت: خواص با وجود چراغ هدایت رهبری نباید به دام دشمن بیفتند و خون شهدا را نادیده بگیرند. برای جلوگیری از نفوذ دشمن همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، مجلس خبرگان انقلابی فکر کرده، انقلابی تصمیم می‌گیرد و در عمل هم انقلابی خواهد ماند.

حجت الاسلام کلانتری، نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان نیز تاکید کرده بود:  این انقلابی بودن، انقلابی ماندن، انقلابی فکر و عمل کردن از نظر بنده یک‌سری الزامات دارد، یعنی زمانی می‌شود گفت خبرگان انقلابی عمل کرده است که به چند عمل ملتزم باشد. الزام اعتقادی و الزام عملی بسیار مهم هستند. الزام اعتقادی یعنی اینکه شخص از عمق وجود و از بن دندان معتقد به انقلاب و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد. این‌جور نباشد که به ظاهر شعار اسلام و انقلاب بدهد، ولی به لحاظ اعتقادی سکولار فکر کند. یا مثلاً در ظاهر شعار استقلال سر بدهد، اما در باطن به این مطلب معتقد باشد که امروزه استقلال‌خواهی ضرورتی ندارد و کهنه شده است. خلاصه به لحاظ اعتقادی ملتزم به اصل و کیان انقلاب اسلامی باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای ابتدا به بیان وظایف نمایندگان دوره جدید مجلس خبرگان به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام اسلامی پرداختند و گفتند: وظیفه مجلس خبرگان عبارت است از: «انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن.»

رهبر معظم انقلاب همچنین در بخشی از پیام خود به مناسبت بازگشایی مجلس خبرگان تاکیده کرده اند: آشنائی با جایگاه جمهوری اسلامی در دنیای کنونی؛ توجه به پدیده‌ جذاب مردم‌سالاری دینی در میان انبوه شیوه‌های گوناگون حکومت که در آنها یا معنویت و دین، یا مردم، و یا هر دو قربانی شده‌اند؛ توجه به نقش بی‌مانند ایمان و باورهای برآمده از معارف اسلامی در نوع گزینشهای مردمی؛ توجه به تأثیر تقوای فردی و سیاسی شخص رهبر در حفظ اعتماد مردم و سلامت و صلابت و استواری نظام ...، اینها بخشی از مسئولیتهای این مجلس معظم را که متشکل از فقهای مردمی و اثرگذار است، یادآور می‌شود و ادای آن را مطالبه می‌کند.

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار