احتمال معامله عارف و لاریجانی

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در رابطه با انتخاب هیئت رئیسه مجلس دهم، گفت: پیش بینی می شود،عارف برای مرکز پژوهش های مجلس و قرار گرفتن اصلاح طلبان در راس کمیسیون ها وارد معامله شود چون قطع به یقین لاریجانی به نفع عارف از ریاست مجلس کنار نمی کشد.

عارف اگر می خواهد وزن اصلاح طلبان در مجلس دهم را بسنجد برای ریاست نامزد شود

به گزارش گلستان24،اکنون بحث ریاست مجلس دهم به یکی از بحث ها و موضوعات داغ روز تبدیل شده و گمانه زنی های متعددی در این ارتباط صورت گرفته است، این روزها پرسش های زیادی در این خصوص مطرح می شود، مثلا اینکه «آیا به راستی لاریجانی برای بار سوم پس از ریاست مجالس هشتم و نهم، بازهم سکاندار مجلس دهم خواهد بود»؟ «آیا محمدرضا عارف، گزینه اصلاح‌طلبان باز هم از ریاست مجلس انصراف‌ خواهد داد»؟، «آیا دولت یازدهم به ریاست کدام یک از این دو یعنی لاریجانی یا عارف تمایل دارد»؟ این ها تنها بخشی از سوالاتی است که در رابطه با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در محافل سیاسی و در میان آحاد جامعه مطرح می شود.

بی تردید فارغ از این سوال ها که اکنون به یکی از دغدغه های طیف ها و جریان های مختلف سیاسی و رسانه هاست، باید به این موضوع اذعان کرد که انتخابات هیئت رئیسه به طور قطع مشخص خواهد کرد که برنده نهایی و واقعی انتخابات 7 اسفندماه 94 کیست.

در همین ارتباط «پرویز سروری»، قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و فعال اصولگرا، پیرامون انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم و اینکه برد با چه جناحی است، با ما به بحث و گفتگو پرداخته است، این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

در ابتدا بفرمایید که پیش‌بینی‌ شما از رقابت لاریجانی و عارف برای تکیه بر ریاست مجلس دهم چیست؟

در این ارتباط ابتدا باید عرض کنم که باتوجه به نتایج مرحله دوم که اصلاح طلبان توانستند، فاصله خود را با اصولگرایان کاهش دهند، تقریبا اصولگرایان و اصلاح طلبان یک شرایط نزدیک به هم پیدا کرده اند و در این میان نقش مستقلین هم برای اصولگرایان و هم دولت تعیین کننده شده است.

 از طرف دیگر دولت با منابع و ثروت هایی که در اختیار دارد و توانمندی ها و امکانات موجود می تواند برای تحت تاثیر قرار دادن آرا به نفع اصلاح طلبان نقش جدی را ایفا کند ولی با همه این امورات بنده فکر می کنم، وضعیت اصولگرایان بهتر است و شرایط به نفع لاریجانی است.

حال با این تفاسیر به اعتقاد شما برنده واقعی ریاست مجلس کیست و عارف و لاریجانی رای چه کسانی را دارند؟

پاسخ این سوال را در بخش قبلی تا حدودی دادم ولی با همه این مسائل باید بگویم که اگر در این ایام هر دو طرف یعنی عارف و لاریجانی به یک جمع بندی مشترک برسند، امکان دارد عارف با بررسی های لازم و سبک و سنگین کردن مسئله، بخواهد با لاریجانی وارد معامله شود که آن وقت شرایط به شکل دیگری خواهد بود اما به هر تقدیر لاریجانی به نفع عارف کنار نمی کشد، این موضوع قطعی و جدی است.

 فقط اینکه این پیش بینی را می توان داشت که عارف برای مرکز پژوهش های مجلس و قرار گرفتن اصلاح طلبان در راس کمیسیون ها وارد معامله شود که در این ارتباط هم باید گفت که لاریجانی شاید بتواند در زمینه مرکز پژوهش ها تصمیم قاطع بگیرد اما نمی تواند از طرف نمایندگان مجلس برای قرار گرفتن اصلاح طلبان در راس کمیسیون های مختلف قول و وعده و وعید بدهد.

اما در رابطه با این سوال که عارف و لاریجانی رأی چه کسانی را دارند باید گفت که در مجلس عده‌ای مستقل هستند و طبعا آنها نه اصولگرا و نه اصلاح طلب هستند و این طور که پیداست اصولگرایان توانسته اند آرای آنها را برای اینکه لاریجانی، رئیس مجلس شود، کسب کنند. از سوی دیگر او رای اعضای فراکسیون امید را هم دارد. عارف هم طبعا رای اصلاح طلبان را دارد. در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که هرکس بر روی مستقلین سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد، او رئیس مجلس می شود.

وزن مستقلین، به طرف جریان اصولگرایی است

این مسئله را هم باید مورد تاکید جدی قرار داد که وزن مستقلین، به طرف جریان اصولگرایی است. در حقیقت بعد از برگزاری مرحله دوم انتخابات شرایط قدری تغییر کرد و این جریان سیاسی امیدوار شدند تا بتوانند ریاست مجلس را از آن خود کنند.

آیا مسئله حمایت دولت از ریاست لاریجانی در مجلس دهم صحت دارد؟ و چرا دولت به دنبال حمایت از لاریجانی است؟

بنده فکر می کنم که دولت در این زمینه باید موضعی بی طرفانه داشته باشد اما بی تردید با توجه به اینکه لاریجانی در موضوعات مختلف به دولت یازدهم کمک های قابل توجهی کرده، طبعا حمایت های لازم را هم از ایشان دارد.

البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که اکنون فشار اصلاح طلبان، مقاومت دولت را شکسته و در واقع دولت یازدهم را مجبور به تعامل با اصلاح طلبان کرده است اما به هرحال دولت یازدهم اگر احساس کند، شانس غالب با اصولگراهاست نمی تواند مقاومتی در این خصوص داشته باشد.
هاشمی و رئیس دولت اصلاحات چقدر تاکید دارند که عارف رئیس مجلس شود؟

حقیقت امر این است که عارف به وسیله رئیس دولت اصلاحات مدیریت می شود و تأکید این دو فرد بر این است که او رئیس مجلس بشود. این مسئله هم روشن و واضح است.  

عده ای معتقدند، اصلاح طلبان به خوبی می دانند که اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است و عارف شانسی برای ریاست مجلس ندارد بنابراین هیچ چاره ای ندارند، جز اینکه تن به ریاست لاریجانی داده و در سطح یک فراکسیون به کار خود ادامه دهند، شما چه فکر می کنید؟

من چنین فکری نمی کنم، آنها تا پیش از این یعنی تا قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات مدعی بودند که 90 درصد مجلس با جریان آنها همسو است، به همین علت تصور می کنند که رئیس مجلس دهم از بین اصلاح طلبان است ولی خوب این ادعای آنها با آنچه در واقعیت مشاهده می شود، تناقض آشکار دارد. ولی در مجموع می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اصلاح طلبان از همان ابتدا هم می دانستند، شانس اصولگرایان بالاست به همین علت بر روی این مسئله مانور داده و فضاسازی کرده و نشان دادند که برای ریاست مجلس گام برداشته اند و ریاست مجلس یک اصلاح طلب است و آن اصلاح طلب هم عارف است.با کاندیداتوری عارف وزن اصلاح طلبان مجلس مشخص می شود.

آیا می توان این فرضیه را هم پذیرفت که بخشی از اصلاح طلبان به ریاست عارف اعتماد ندارند؟

خوب پیش از این در رسانه ها به این مسئله پرداخته شده بود که طیف گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان تمایل دارند تا لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند چون اعتقاد دارند، او سابقه و تجربه لازم را داشته و به مراتب نسبت به عارف دارای قدرت رایزنی و تاثیرگذاری بالاتری است. ولی به نظر من شواهد و قرائن نشان می دهد که به راستی لاریجانی شانس بسیاری بالاتری در این قضیه داشته و در حقیقت دست بالاتر را دارد. هرچند که در نهایت باید منتظر بود و دید که وضعیت به چه صورت پیش خواهد رفت.

قدرت نفوذ و کارکرد بالای لاریجانی

به طور کلی ریاست عارف و یا لاریجانی چه مزایایی برای مجلس دهم دارد؟

قطعا اگر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شود، تجربه بالاتری داشته و به طور طبیعی می تواند عملکرد بهتری هم از خود بروز دهد. همچنین ناگفته نماند که نفوذ و کارکرد و قدرت مدیریتی لاریجانی به شدت بالاست. اما طبعا عارف دارای چنین تجربه مدیریتی نیست و سخت تر می تواند مجلس را مدیریت کند.

در مجموع بنده تصورم این است که باید یک رقابت صحیح و سالمی صورت بگیرد و با بررسی های لازم فردی که قابلیت و ظرفیت بیشتری دارد بر کرسی ریاست مجلس دهم قرار گیرد. اما همان طور که از ابتدای سخنم به آن اشاره کردم، شانس عارف برای ریاست مجلس کمتر از لاریجانی است و لاریجانی این شانس را دارد که باری دیگر بر کرسی ریاست مجلس دهم قرار گیرد.

آیا به اعتقاد شما برنده نهایی و واقعی انتخابات 7 اسفندماه بعد از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس مشخص می شود؟

ببینید در نهایت نمایندگان مجلس و کسی که به ریاست پارلمان می رسد، هدفش خدمت به مردم است. جنگ قدرت نیست بنابراین نباید بر این مسائل تکیه و تاکید کرد اما به هر حال انتخابات هیئت رئیسه نقش تاثیرگذاری داشته و نشان می دهد که اکثریت مجلس شامل چه طیفی است. ما امیدواریم مجلس دهم در مسیر خدمت گذاری به مردم حرکت کرده و به رسالت واقعی اش عمل کند.

لازم است در همین جا این نکته را مطرح کنم که لاریجانی و عارف در نهایت باید باهم به یک جمع بندی برسند.

با توجه به شرایط موجود فکر می کنید عارف به نفع لاریجانی کنار بکشد و انصراف دهد؟

در ابتدا هم گفتم که احتمال دارد عارف با لاریجانی وارد معامله شود، حالا اینکه چقدر این معامله شدنی باشد و یا سر بگیرد به سایر مسائل بستگی دارد. خیلی ها که چنین اعتقادی ندارند یعنی معتقدند که عارف به نفع لاریجانی کنار نمی کشد اما در مقابل برخی هم از کناره گیری عارف سخن می گویند، باید ببینیم این موضوع به چه شکلی به پیش می رود.

منبع:جهان نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار