راه «مسکن مهر» کج شد

با این وضعیت سرعت پیشرفت ساخت پروژه های مسکن مهر در دولت حسن روحانی 9.5 برابر کاهش یافت، یعنی اگر در طول این سه سال ماهانه فقط یک درصد پیشرفت فیزیکی داشت الان دو ماه بود که مسکن مهر تمام شده بود ولی آنچه در عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم دیده شده عمدتاً وعده های بی پایان بوده تا ساخت مسکن، بطوریکه مسئولین وزارت راه و شهرسازی یک زمانی پایان مسکن مهر را انتهای 93 اعلام کردند، زمانی دیگر پایان 94 را وعده دادند و الان خبر از پایان 95 آن هم بدون آب و برق می دهند.

 روحانی، مسکن مهر» را «2 برابر گرانتر» و «9 برابر دیرتر» نسبت به قبل برای مردم تمام می کند

به گزارش گلستان24، سفره ایرانی کوچک شد. این تیتر و عنوان بسیاری از تحلیل های سایت ها و روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب و حامی دولت اعتدال در سال های 91 و 92 در خصوص عملکرد هشت ساله دولت نهم و دهم بوده است. پایان سومین سال حضور اعتدالیون و اصلاح طلبان و بر مسند قدرت در قوه اجرایی نزدیک است. 4 ماه هم از اجرای برجام گذشته است و الان زمان بسیار مناسبی برای بررسی عملکرد منتقدان قبلی است. منتقدانی که خود را منجی اقتصاد کشور معرفی کرده بودند و مدعی بودند می توانند با رویکرد تعاملی با دنیا، درهای اقتصاد را به سوی کشور باز کرده و رفاه را برای همه ایرانیان به ارمغان آورند. مقطع زمانی کنونی بهترین زمان برای ارزیابی عملکرد دولت دکتر روحانی است که وعده هایی همچون وعده اقتصادی 100 روزه را در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را برای حل مشکلات اقتصادی به مردم عرضه می داشت.

رجانیوز در سلسله گزارشاتی به تشریح و ارزیابی عملکرد دولت تدبیر و امید می پردازد. سومین گزارش به عملکرد دولت در بحث مسکن مهر می پردازد.

بنابر اعلام علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی سابق در سخنرانی پیش از خطبه 21 تیر ماه 1392 نماز جمعه تهران در دولت نهم و دهم 2 میلیون و 180 هزار واحد مسکونی شروع شد که تا پایان دولت دهم، یک میلیون و 180 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است که رشد 4 برابری را نشان می دهد. همچنین یک میلیون واحد دیگر با پیشرفت 70 درصد در آن سال در حال ساخت بود که می بایست تا پایان سال 92 به اتمام می رسید.

ولی آماری که احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در 23 فروردین امسال از پیشرفت مسکن مهر در این دولت داده است، اتمام یک میلیون و ۸۷۵ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال ۹۴ است که سهم دولت یازدهم از این آمار 695 هزار واحد می باشد.

با این احتساب پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تا پایان سال 94، تنها 6 درصد معادل ماهانه نیم درصد می شود.

 

 

با این وضعیت سرعت پیشرفت ساخت پروژه های مسکن مهر در دولت حسن روحانی 9.5 برابر کاهش یافت، یعنی اگر در طول این سه سال ماهانه فقط یک درصد پیشرفت فیزیکی می داشت الان دو ماه بود که مسکن مهر تمام شده بود ولی آنچه در عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم دیده شده عمدتاً وعده های بی پایان بوده تا ساخت مسکن، بطوریکه مسئولین وزارت راه و شهرسازی یک زمانی پایان مسکن مهر را انتهای 93 اعلام کردند، زمانی دیگر پایان 94 را وعده دادند و الان خبر از پایان 95 آن هم بدون آب و برق می دهند.

۲۴ دی ۱۳۹۲ سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کشور حدود 500 هزار واحد مسکن در حال تکمیل قرار دارد، تاکید کرد: پیمانکاران باید تلاش کنند که تا پایان سال 93 بحث مسکن مهر پایان یابد.

حدود 3 ماه بعد یعنی ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه‌وشهرسازی مصمم است پرونده مسکن‌مهر را حداکثر تا پایان سال 94 ببندد.

و 2 سال بعد، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ مهرآبادی وعده دیگری داد و گفت: پرونده مسکن مهر در سال ۹۵ به استثناء پروژه‌های دارای معارض و پرونده‌های قضایی بسته می‌شود هرچند بازهم می‌گویم که کار ساخت آنها به پایان می‌رسد و بحث تامین خدمات آب و برق را نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت.

سوء مدیریت نه تنها موجب طولانی شدن و لاک پشتی حرکت کردن ساخت واحدهای باقی مانده مسکن مهر در دولت یازدهم شد بلکه موجب گردید قیمت آن برای مردم تا دو برابر بیشتر نسبت به دولت قبل تمام شود چرا که هر پروژه ای که مشمول مرور زمان گردد، قیمتش با تورم افزایش می یابد. این مسئله در پروژه های باقی مانده مسکن مهر نیز تاثیر گذاشته، بطوریکه مسکن مهر پردیس که با آورده 20 میلیون تومان قطعی متقاضیان تحویل می گردید، الان با 40 میلیون تومان آورده متقاضی به سرانجام می رسد.

مهرآبادی 19 فروردین 93 در مصاحبه ای با روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد؛ کل پرداختی بانک‌مسکن به ساخت‌ وسازهای مسکن‌مهر از محل خط‌‌اعتباری بانک‌مرکزی از ابتدای طرح تا پایان دولت دهم رقمی حدود 39 هزار میلیارد تومان بود. این رقم در دولت یازدهم برای به پایان رساندن یک میلیون واحد مسکن مهری که 70 درصد آن تا قبل از دولت یازدهم پیشرفت داشت با افزایش 9 هزار میلیارد تومانی به  48 هزار میلیارد تومان است و 2 هزار میلیارد تومان علاوه بر این خط، قرار است از محل بازپرداخت اقساط وام‌ها به طرح اختصاص پیدا کند تا مجموع تعهد دولت و سیستم بانکی را به 50 هزار میلیارد تومان برساند.

با توجه به جدول فوق، دولت نهم و دهم با خطوط اعتباری بانک مرکزی هر واحد مسکن را ارزانتر از دولت روحانی تمام می کرد.

وزارت آقای آخوندی و دولت دکتر روحانی علاوه بر ضعف مدیریتی و اجرایی در حوزه منابع انسانی، از ضعف های شدید ساختاری نیز در حوزه مدیریتی رنج می برد؛ بطوریکه در طول سه سال گذشته حتی یک جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار نشده است و روحانی هیچ دغدغه ای برای تحویل مسکن مهر به مردم نداشته است. این در حالیست که در دولت قبل، رئیس جمهور بعنوان رئیس شورای عالی مسکن هر هفته یکبار با حضور وزاری مربوطه، معاون اول و رئیس بانک مرکزی مباحث را پیگیری می‌کرد. اما در این دولت کار کاملا رها شده است. روحانی نه تنها خود پیگیری مسکن مهر را نمی کند بلکه شخصی را که مسکن مهر را مزخرف می داند بر سمت وزیر راه و شهرسازی انتخاب کرد تا آنکه مردم متضرر اصلی این تصمیمات قبیله ای باشند.

از سوی دیگر از آنجا که هر ماه 300 تا 400 میلیارد تومان بازپرداخت وام مسکن مهر توسط مردم صورت می پذیرد، در این دولت بیش از 10 میلیارد تومان بازگشت خطوط اعتباری بانک مرکزی داشته ایم که می شد با این پول به بیش از 200 زوج واحد کم بهره قرض الحسنه خرید مسکن اعطا کرد؛ ولی آنچه رویکرد دولت روحانی بوده است 8 برابر کردن وام مسکن 20 میلیون تومانی با سود بالای 18 درصد به تعداد متقاضی کم بوده است. نتیجه آن چیزی جز بازپرداخت سنگین و عدم رقبت مردم به این وام نشده است. وزرای مرفه دولت یازدهم، توان مالی زوج های جوان را همچون خود پنداشتند و قسط ماهانه 2 میلیون و 300 هزار تومانی و سود 171 میلیون تومانی برای طرح خود در نظر گرفتند. دولت تدبیرو امید که با این طرح بدنبال شکستن رکود سنگین مسکن با این وام 160 میلیون تومانی بود، عملا در این طرح شکست خورد.

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار