سیاست در هفته‌ای که گذشت؛

اصلاح‌طلبان که پیش از انتخابات اصولگرایان را متهم به گرفتن تعهدنامه از داوطلبان لیست‌شان برای ریاست حدادعادل می‌کردند؛ حالا اعتراف می‌کنند که پیش از انتخابات هیات رئیسه، از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف تعهد گرفته بودند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

احزاب، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی در هفته‌ای که گذراندیم نشست‌، دیدار  و مواضع گوناگونی در مورد مسائل مختلف اتخاذ کردند.

به گزارش گلستان24، پیروزی نسبی اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه، شکست عارف در رقابت با لاریجانی، بالاگرفتن انتقادات اصلاح طلبان از یکدیگر به دلیل از دست دادن ریاست مجلس دهم، افشای گرفتن تعهد از اعضای لیست امید برای رای دادن به عارف، واکنش روح‌الامینی به جنگ روانی مشاور روحانی و ... از مهم‌ترین اخبار احزاب در هفته گذشته بود.

آنچه در ادامه می‌آید خلاصه مهمترین اخبار حزبی از 8 تا 14خرداد است:

هاشم‌زایی: مطهری میثاق‌نامه لیست امید را امضا نکرده بود

عبدالرضا هاشم زایی نماینده مردم تهران هفته گذشته پیرامون مهم‌ترین الویت های مجلس دهم، اظهارنظر کرد.

وی درباره عمق رکود در کشور گفت: بنده چون در صنعت کار کرده‌ام به صراحت می‌گویم انصافا رکود در صنعت فاجعه به بار آورده است. وقتی رکود ایجاد می‌شود شما باید فرمولی ایجاد کرده و طبق آن جوانان بیکار را جذب کنید.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

هاشم زایی همچنین پیرامون اینکه گفته شده وی سهمیه کارگزاران در لیست امید بوده،‌تصریح کرد: سهمیه حزب کارگزاران در لیست امید نبودم، بنده با سوابقی که داشتم قطعا در لیست جا می‌گرفتم.

هاشم زایی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره امضا میثاق نامه توسط اعضای لیست امید، اظهار داشت: تا جایی که من می‌دانم آقای مطهری میثاق‌نامه لیست امید را امضا نکرده بود و چون من خیلی این امضا کردن میثاق‌نامه برایم مهم نبود نمی‌دانم که چه کسانی این میثاق‌نامه را امضا کردند ولی در هر صورت ائتلافی که بین حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان در آخر کار انجام شد بالاخره لیست امید را تشکیل داد و این بعد از تفاهم ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه صورت گرفت.

نشست محسن رضایی با وزیر اطلاعات درباره 4دیپلمات

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران، با اشاره به خبر وزیر دفاع درباره زنده بودن حاج احمد متوسلیان فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله و فاتح خرمشهر که در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برد، اظهار داشت: برادر عزیزمان آقای احمد متوسلیان را از رژیم صهیونیستی می‌خواهیم چرا که این حادثه (ربوده شدن 4 دیپلمات) در منطقه‌ای که در اختیار طرفداران رژیم اسرائیل بوده، شکل گرفته است.

رضایی تأکید کرد: در هر مبادله‌ای همیشه یکی از شرایط نیروهای حزب‌الله و آقای سید حسن نصرالله برای پیگیری وضعیت اسرا، همین مسئله برادر عزیزمان آقای احمد متوسلیان بوده است.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته وزارت خارجه بیشتر کانال‌های رسمی و علنی را پیگیری می‌کند که دیپلماسی آشکار را بر عهده دارد اما هم وزارت اطلاعات و هم خود سپاه کارهای دیگری هم انجام می‌دهند که هر گاه لازم باشد، خواهند گفت.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان همرزم حاج احمد متوسلیان تاکنون اقدامی برای بازگشت آنها انجام داده‌اید یا خیر، خاطرنشان کرد: بله پیگیر هستم؛ هرگاه دوستان حزب‌الله به ایران می‌آیند یکی از صحبت‌های ما با آنها درباره این موضوع است، در صحبتی که با برادرهای سپاه دارم نیز همینطور است و با آقای علوی وزیر اطلاعات نیز درباره حاج احمد متوسلیان صحبت‌هایی شده است که امیدواریم این اقدامات موثر باشد و ما در این زمینه ناامید نیستیم.

امیر محبیان: دولت مستأجر رسانه‌ای اصلاح‌طلبان است

امیر محبیان تحلیلگر مسائل سیاسی هفته گذشته، به تحلیل وضعیت سیاسیی اصلاح طلبان و اصولگرایان پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به نتایج نهایی انتخابات مجلس، گفت: بعد از روی کار آمدن هر رئیس‌جمهوری، مجلسی که 2 سال بعد انتخاباتش برگزارشده تحت گفتمان حاکم و غالبی بوده است که آن رئیس‌جمهور روی آن موج روی کارآمده است؛ یعنی مجلس ششم که بعد از خاتمی روی کارآمد مجلسی اصلاح‌طلب با درصدی بالابود. همچنین مجلس هشتم که بعد از احمدی‌نژاد روی کارآمد مجلسی اصولگرا با درصد بالایی بود، لذا انتظار می‌رفت مجلس دهم مجلسی اصلاح‌طلب –اعتدال‌گرا با درصد بالایی باشد و من معتقدم که اتفاقاً دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان در رسیدن به این هدف شکست خوردند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

محبیان درباره نوع رابطه دولت و رسانه های اصلاح طلب نیز گفت: به نظر من دولت به افکار عمومی از موضع بالا نگاه می‌کند و با رسانه‌ها علی‌رغم داشتن رسانه‌های زیاد بیگانه است؛ اگر هم میزانی از ارتباط را می‌بینیم حاصل عملکرد دولت نیست بلکه رسانه‌های اصلاح‌طلب این کار را می‌کنند؛ یعنی خود دولت عملاً رسانه‌ جدی ندارد و مستأجر رسانه‌ای اصلاح‌طلبان است اما رویکرد و استراتژی برای استفاده از رسانه‌های موجود را هم ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در بخش دیگری از گفت و گوی خود به بدنه اجتماعی روحانی اشاره و اظهارداشت: دولت آقای روحانی بدنه اجتماعی نداشت و از بدنه استیجاری اصلاح‌طلبان استفاده کرد؛ اما گفتمان اعتدالی که مطرح کرد چتری بود که می‌توانست هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا را در برگیرد. لذا در این چتر اگر دعوا، دعوای اصلاح‌طلب ـ اصولگرا باشد شکاف می‌خورد و فایده‌ای نخواهد داشت.

پایان ادعای اصلاح طلبان بعد از انتخابات هیات رئیسه

پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم و سنگین‌تر بودن کفه اصولگرایان در این ترکیب و همچنین شکست عارف در رقابت با لاریجانی، برخی چهره ها و شخصیت های سیاسی با اشاره به ادعاهای اصلاح طلب مبنی بر در اختیار داشتن اکثریت مجلس، این موضوع را زمینه ای برای پایان توهم پیروزی اصلاح طلبان، عنوان کردند.

محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه آرای عارف و لاریجانی نشان داد رقابت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس دهم به هم نزدیک نیست، گفت: توهم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و خبرگان به این دلیل است که فکر می‌کنند تهران کل ایران است.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

همچنین حمیدرضا ترقی دیگر حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان «دو - هیچ» باختند،‌ گفت: این اقدام آقای عارف برای مشخص کردن وزن جریان اصلاح‌طلب تا اندازه‌ای توانست توهم پیروزی اصلاح‌طلبان را از بین ببرد.

پرویز امینی کارشناس مسائل سیاسی نیز نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم را نشانه شکست اصلاح طلبان دانست و گفت: سیاست «تکرار می‌کنم به هر دو لیست رأی بدهید» امروز شکست خورد.

انتقاد یک اصلاح طلب به اصلاح‌طلبان/ بی‌رگ و ریشه‌ها در اصلاح طلبی را وارد مجلس کردند

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، با اشاره به انتخابات هیأت رئیسه مجلس دهم گفت: نمایندگان مردم فردی مدیر، مدبر، میانه‌رو و معتدل را برای ریاست مجلس دهم انتخاب کردند.

وی افزود: آقای عارف و دوستان‌شان اگر به احزاب اصلاح‌طلب احترام می‌گذاشتند و دهن کجی نمی‌کردند امروز نتیجه این نبود. افرادی را وارد مجلس کرده‌اند که هیچ رگ و ریشه‌ای در اصلاح‌طلبی ندارند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

فومنی تأکید کرد: ای کاش شورای سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان پیشنهاد احزاب اصلاح‌طلب درباره ریاست مجلس را جدی‌تر می‌‌گرفت و عارف را منصرف می‌کرد و رقابتی شکل نمی‌گرفت.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات اضافه کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بهترین انتخاب را صورت دادند و باید این اتفاق برای آقای عارف و اعضای لیست امید درسی باشد که همیشه باید در مسائل سیاسی تعامل داشته باشند.

پاسخ روح‌ الامینی به اظهارات مشاور رئیس جمهور

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هفته گذشته در اظهارنظری توئیتری پیرامون شخصیت حاج قاسم سلیمانی گفته بود که نگذارید وی به سرنوشت باقرها و محسن‌ها (کنایه یه سرلشگر محسن رضایی و محمدباقر قالیباف) دچار شود.

پس از این اظهارنظر آشنا، عبدالحسین روح الامینی عضو جبهه ایستادگی در مطلبی به اظهارات مشاور فرهنگی رئیس جمهور پاسخ داد که متن آن به شرح ذیل است:

سوابق تبلیغی و روانی آقای آشنا برای همه آشنا است اما همه آموخته های تبلیغاتی و جنگ های روانی گویا بمانند بومرنگ به خود ایشان برگشت می خورد.

جناب آشنا! می گویید کسانی که بر قله معنویت هستند در انتخابات شرکت نکنند بنابراین از نظر شما حکم کسانی مثل آقای روحانی که شرکت کرده و سکان اجرایی را به دست گرفته اند چیست؟ آیا به زعم شما ایشان فاقد معنویت هستند؟ خاصه آن که بر جامه روحانیت هم باشند!

لابد از نظر جنابعالی کسانی مثل آقای روحانی که در انتخابات شرکت می‌کنند فاقد معنویت‌اند و اگر هم رأی نیاوردند چیزی ندارند که از دست بدهند، آیا منظورتان این است؟!

باز سفسطه کرده و گفته‌اید شخصیت‌های فراملی نباید خود را به سیاست ورزی‌های روزمره بکشانند؟

راستی چرا اصرار به کوچک نمایاندن جناب دکتر روحانی دارید؟ با این وصف ایشان را سیاست ورزی به دور از معنویت می خوانید که فاقد شخصیتی فراملی است و یا به روشی کودکانه می‌خواهید بگویید ریاست جمهوری چندان تحفه‌ای نیست لطفاً آن را برای ما باقی بگذارید!

کجای چنین سیاستی دیانت دیده می‌شود؟

و از جهتی خواهی، نخواهی یک مفهوم بدتر هم به ذهن می آید که:

جناب حسام الدین آشنا نظر مساعدی به مدیریت اهل معنا و تدین و جهاد و انقلاب ندارند.

نمی‌خواهم این معنی دراز شود:

صبح شد ای صبح را پشت و پناه

عذر مخدومی حسام الدین بخواه

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف

شکست عارف از علی لاریجانی در انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم، باعث شد که برخی اصلاح طلبان در اظهارنظرهای انتقادی نسبت به تعدادی از حاضران در لیست امید و جریان اصلاحات، ناخواسته برخی پشت پرده‌ها را افشا کنند.

اصلاح‌طلبان که پیش از انتخابات اصولگرایان را متهم به گرفتن تعهدنامه از داوطلبان لیست‌شان برای ریاست حدادعادل می‌کردند؛ حالا اعتراف می‌کنند که پیش از انتخابات هیات رئیسه، از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف تعهد گرفته بودند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

تعدادی دیگر از اعضای لیست امید نیز میثاق نامه مذکور را تنها پیرامون لزوم عضویت نمایندگان منتخب در فراکسیون امید، عنوان می‌کردند؛ محمود صادقی می‌گفت: «زمانی که قبل از انتخابات افراد قرار شد در لیست واحدی به نام لیست امید قرار بگیرند کتبا تعهد دادند که در فراکسیونی که بعدا در مجلس تشکیل می‌شود قرار بگیرند.»

وی در بخش بعدی توضیح خود به نکته قابل تاملی اشاره می کند؛ «معتقد هستیم که فراکسیون ما به ریاست عارف تشکیل خواهد شد و به طور طبیعی کاندیدای مورد نظر ما برای ریاست مجلس آقای عارف است.»

این اظهارات صادقی نشان می‌داد نمایندگانی که متعهد به حضور در فراکسیون امید در مجلس آینده شده بودند باید از تصمیم از پیش تعیین شده فراکسیون یعنی کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس آینده، تبعیت می‌کردند.

واکنش اعتدال و توسعه به اظهارات مرعشی/ رای نیاوردن عارف به ما ربطی نداشت

مسعود شفیعی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، درباره اظهارات حسین مرعشی رئیس کمیته استان‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد.

حسین مرعشی دیروز گفته بود که عدم پیروزی عارف در هیات‌رییسه بدلیل رفتار نمایندگانی بود که از سوی اعتدال و توسعه معرفی شدند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

شفیعی تاکید کرد: تعداد نمایندگانی که ما به صورت اختصاصی از آنها حمایت کردیم کمتر از آن آماری است که آقای مرعشی ارائه کرده‌اند چراکه نزدیک به 90 درصد لیست با اصلاح‌طلبان مشترک بودیم.

وی ادامه داد: تعداد کاندیدای ما که به صورت اختصاصی حمایت کردیم به تعداد انگشتان دست بود. بخش اعظم کاندیداهای اعتدال و توسعه در لیست امید قرار داشتند که هماهنگ با فراکسیون امید عمل می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه دلیل عدم رای‌آوری آقای عارف برای ریاست مجلس خیلی بیشتر از این دلیل‌ها بوده است، گفت: اینکه آقای عارف آرای کافی را کسب نکردند و ما بخواهیم این اتفاق را به حزب اعتدال و توسعه ربط دهیم خلاف واقعیت است.

همایش‌های منطقه‌ای مجلس خبرگان در مناطق مختلف برگزار می‌شود

با تصویب هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، از این پس همایش‌های منطقه‌ای این مجلس در مناطق مختلف کشور برگزار می شود.

بنا بر این تصمیم که در نخستین نشست هیات رئیسه مجلس خبرگان اتخاذ شد، معاونت فرهنگی مجلس خبرگان برای فعال کردن همه بخش های این مجلس در چارچوب تبیین و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین جایگاه این مجلس این همایش ها را با حضور اعضای خبرگان و کارشناسان و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

در این نشست که با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه خبرگان در دبیرخانه این مجلس برگزار شد راهکارهای اجرای بیانات مقام معظم رهبری بررسی و مقرر شد معاونت اجرایی مجلس خبرگان با ارائه پیشنهادهای قابل اجرا، بررسی های لازم را انجام دهد و نتیجه را در جلسه آینده به هیات رئیسه ارائه کند.

همچنین موضوعات مطرح شده در سخنرانی اعضای مجلس خبرگان در اجلاس اخیر بررسی و تصمیمات لازم برای انعکاس آن به مقامات ذی‌ربط گرفته شد.

واکنش‌ها به دروغ‌سازی جدید رسانه انگلیسی/«رابط دربار» سندساز بی‌بی‌سی است

هفته گذشته بی بی سی فارسی در مستندی ادعا کرد که امام خمینی طی سال های 1342 تا 57 با روسای جمهور آمریکا، مکاتباتی داشته است.

حمید انصاری قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) با اشاره به این سندسازی و شبهه‌افکنی بی‌بی‌سی درباره حضرت امام (ره) اظهار داشت: آنچه مسلم است این اولین بار نیست که بنگاه خبرپراکنی انگلیس که سابقه طولانی نیز علیه انقلاب‌، امام و مردم ایران دارد اینگونه عمل می‌کند و اگر غیر از این باشد باید شک کرد و طبیعی است که آنها عصبانی هستند.

افشای گرفتن «تعهد» از منتخبان لیست امید برای ریاست عارف/ مطهری میثاق‌نامه را امضا نکرده بود

قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) درخصوص چرایی این نکته که بی‌بی‌سی بدون ارائه مستندات حقیقی و فقط با استناد به برخی‌ چهره‌ها چنین شبهه‌ای را مطرح کرده است، گفت:‌ یکی از افرادی که بی‌بی‌سی در این سندسازی به آن اشاره کرده روابطی را با دربار داشته و آنها از این طریق خواسته‌اند چهره انقلاب را از طریق کسی مخدوش کنند که هیچ ارتباطی با آن شخص و آن جریان نداشته است؛ بنابراین کسی که کمترین آگاهی نسبت به سابقه انقلاب داشته باشد، این مساله را متوجه خواهد شد.

وی یادآور شد:‌ امروز مهمترین مسئله آمریکا این است که کشوری که در گذشته به تعبیر رهبر انقلاب جزئی از قلمرو آنها و جزیره ثبات غربی‌ها بوده است، به آمریکا و انگلیس «نه» گفته است و این نه گفتن ملت ایران برای آنها سنگین است.

انصاری تأکید کرد: بنده صددرصد تمام موضوعاتی که بی‌بی‌سی در این زمینه مطرح کرده را  سندسازی می‌دانم و تکذیب می‌کنم هرچند این آخرین بار نیز نخواهد بود چراکه از این قبیل افتضاحات قبلاً هم مرتکب شده‌اند. 

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: آنها به تعبیر خودشان سندی منتشر کردند که حدود 8 مورد اشتباه فاحش و دروغین در آن سند بود طوری که کسانی که در آن وقایع بودند و بی‌بی‌سی انتظار داشت که آنها سندهایش را تأئید کنند، دست به تکذیب زدند و مشخص است که این اقدام برای کمرنگ کردن بُعد حضور مردم در دفاع از انقلاب بوده است.

همچنین ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت نیز در واکنش به این ادعای بی بی سی نوشت: آنچه‏ در گزارش خبری بی‌بی‌سی آمده خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده است که در متن اصلی پیام آمده است: «ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم.»

 
منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار