اقدامات جنایتکارانه داعش ریشه در ایدئولوژی وهابیت قرار دارد که سالهاست در عربستان سعودی استوار است.

مرجع شرعی سربریدن های داعش کیست؟

روزانه خبرهای متعددی در رابطه با اقدامات داعش از سوی رسانه های مختلف منتشر می گردد. از بردگی زنان تا تجاوز به آنها، از انواع خشونت ها تا سربریدن ها، از ممنوعیت های بی پایه و اساس گرفته تا اجبار کودکان به عملیات های انتحاری و.... اما می توان اقدام داعش مبنی بر بریدن سر انسان ها را وحشیانه ترین رفتار این گروه تروریست دانست.

به گزارش گلستان 24، رهبران شرعی این گروه تروریستی و هم مسلکان آن همچون النصره و القاعده با برداشت کوته بینانه از دین و استحاله احکام شرعی مدعی اند که رفتارهای فوق برگرفته از دین مبین اسلام می باشد.امری که در طول سال های اخیر ضربه مهلکی را بر پیکر اسلام رحمانی وارد نموده و موجب ایجاد رعب و وحشت در جوامع غیر اسلامی نسبت به مسلمانان شده است.

اندیشه های مرتجعانه گروه های تکفیری نشات گرفته از تفکر محمد ابن عبدالوهاب بنیانگذار فرقه وهابیت می باشد، فرقه ای که هم اکنون در عربستان سعودی حاکم بوده و با رادیکال نمودن تفکر حنبلی بعنوان یکی از فرق چهارگانه اهل سنت با تلاش های افرادی همچون ابن تیمیه شکل یافت. فرقه ای که بنا بر برخی شواهد با دسیسه های استعمارگرانی چون بریتانیا تشکیل یافت.

وهابی ها سایر فرق اسلامی حتی مالکی ها، شافعی ها و حنفی ها را دارای نوعی از عقاید کفر آمیز می دانند و برداشتی سطحی، بدون اجتهاد و استحاله شده از آیات قرآن کریم دارند.

گردن زدن ها و بریده شدن سرها که هم اکنون به گونه ای متداول از سوی گروه های فوق صورت می گیرد نیز پیشتر ریشه در اندیشه های وهابیت داشته و به گونه ای مرسوم در عربستان سعودی اجرا می شود. فعالان حقوق بشر اعلام نموده اند که در روز گذشته یک زن عربستانی در شهر مکه مکرمه با شمشیر گردن زده شده است. امری که واکنش محافل بین المللی مواجه شده و سازمان عفو بین الملل خواستار توقف این روند در عربستان شده است.

از این رو سرکردگان گروه داعش و النصره با الهام از مفتی های وهابی ساکن در ریاض و جده، اقدام به این گونه اقدامات سخیف می نمایند. گفتنی است عمده اعضای داعش، النصره، القاعده و سایر تکفیری های سومالی، مصر، لیبی، الجزایر، تونس، افغانستان، پاکستان و... فارغ التحصیل دانشگاه های مذهبی هستند که توسط سعودی ها در عربستان، پاکستان یا افغانستان دایر شده اند. مفتی های سعودی نیز تا پیش از موضع گیری ظاهری دولت این کشور و ایالات متحده جهت نبرد با داعش در عراق و سوریه به حمایت تلویحی و گاها شفاف از اقدامات غیر انسانی این گروه ها پرداخته و آن را مصداق امری دینی می نامیدند. آنچنان که در مسئله انفجار شماری از مکان های مذهبی، شیعیان، سنی ها، پیامبران، مسیحی ها، ایزدی ها، بشدت از این امر استقبال نمودند.

گذاره های متعددی در طول دو دهه اخیر بویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد که حکایت از حمایت مستقیم یا غیر مستقیم آمریکا و هم پیمانانش از رشد و نمو جریان های فوق است. جریان هایی که نطفه آنها در پاکستان جهت حمایت از افغانها در رویارویی با ارتش سرخ شوروی بسته شد. گروه هایی که حمایت های تسلیحاتی آمریکا و مالی عربستان سعودی را پشت سر خویش احساس نموده و در سال های پس از خروج شوروی از افغانستان به انحای گوناگون مورد بهره برداری طرف غربی – عربی قرار گرفتند که آخرین آنها را می توان در غالب داعش در سطح سوریه و عراق مشاهده نمود.

ایالات متحده و عربستان سعودی هر یک جهت دستیابی به مطامعشان حمایت های خویش را ادامه دادند، سعودی ها از گروه های وهابی جهت بسط اندیشه شان در سطح جهان اسلام و افزایش نفوذشان بهره برده و آمریکا آنها را بهانه قرار داده و برای مقابله با آنچه افراطی گری و تروریسم می خواند، به مناطقی از جهان اسلام حمله نموده و زمینه حضور بیش از پیش خود در جهان اسلام را فراهم نموده است./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار