"مطالبات" مقام معظم رهبری در حوزه سینما

مقام معظم رهبری در خرداد 1385 با انتقاد از سینماگران مبنی بر اینکه سینماگران به پشت صحنه‌های جنگ تحمیلی نپرداخته‌اند، فرمودند:"شما سینماگران جنگ، پشت صحنه‌ جنگ را چقدر تصویر کردید؟ چه شد که این جنگ شروع شد؟..."

ضرورت ترسیم زمینه‌ها و پشت صحنه‌های جنگ تحمیلی/"شما سینماگران جنگ، پشت صحنه‌ جنگ را چقدر تصویر کردید؟"

به گزارش گلستان24، مقام معظم رهبری سینما را به عنوان «کارآمدترین روایتگرِ واقعیت و حقیقت» معرفی کرده و می‌فرمایند: «هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط - که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه‌های هنرىِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده - و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی.»

 ایشان همچنین به اهالی سینما توصیه می‌کنند: «شما این دریچه را دمِ دست دارید؛ یعنی دریچه‌ سینما به سوی معارف و پرتوی که از این دریچه به داخل افکنده می‌شود. این دریچه در اختیار شماست. اهمیت این هنر، مسئولیت شما را هم بالا می‌برد. من این را می‌خواهم عرض بکنم؛ یعنی شماها یک مسئولیت سنگینی دارید.»

مقام معظم رهبری سینما را به عنوان هنری جذاب و اثرگذار در سطح اجتماع عنوان می‌کنند و معتقدند سینما زمینه‌ساز پرورش انسان‌هایی امیدوار و دارای اعتماد به نفس بوده یا بالعکس، افراد را زیر سؤال برنده‌ افتخارات بار می‌آورد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند:«شما [سینماگران] می‌توانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همین‌طور می‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده‌ افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده‌ افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.»

ایشان همچنین طی دیدارهای مختلف با اهالی سینما، مطالبات خود از این حوزه فرهنگی را به آنها منتقل کرده‌اند که به مرور مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بخش در پایگاه خبری تحلیلی سراج24 بازخوانی خواهد شد.

ضرورت ترسیم زمینه‌ها و پشت صحنه‌های جنگ

 رهبر معظم انقلاب در خرداد 1385 درمورد ضرورت توجه به زمینه‌ها و پشت صحنه‌های جنگ تحمیلی فرمودند: «شما سینماگران جنگ، پشت صحنه‌ جنگ را چقدر تصویر کردید؟ چه شد که این جنگ شروع شد؟ کدام فیلم سیاسىِ بین‌المللىِ پلیسی، می‌تواند شیرین‌تر از این در بیاید که شما تصویر کنید - اسناد هم الان وجود دارد - چطور شد که صدام حسین به خودش جرئت داد و این گستاخی را کرد که به قصد تسلط بر ایران، به ایران حمله کند؟ نه اینکه همه‌ ایران را بگیرد، بدون شک، قصد او این بود که خوزستان و یکی، دو استان دور و بر را بگیرد و به عنوان یک همسایه‌ مقتدر بر حکومت مرکزی ایران - هر که باشد آن حکومت؛ یا جمهوری اسلامی یا هر کس دیگر - مسلط بشود، که می‌شد؛ یعنی اگر این دفاع جانانه نبود و اگر آن تسلط بر خوزستان انجام می‌گرفت، مگر ممکن بود یک حکومت مرکزی اینجا سر کار باشد و به آن کسی که بخشی از کشور را قدرتمندانه تصرف کرده، باج ندهد؟! خوب، چه شد که این را وادار کردند که این حمله را انجام بدهد و او حمله کرد؟ و چگونه به او کمک کردند؟ و کدام کارخانجات به او سلاح شیمیایی فروختند؟ آنهایی که آن سنگرهای هشت‌ضلعی و پنج‌ضلعی را درست کردند، چه کسانی بودند؟ کدام کشورها آن هواپیماها را به او دادند؟ آن مأمورین عالیرتبه‌ سیاسی، امنیتی و نظامی‌ای که از کشورهای مختلف - از جمله امریکا - به بغداد آمدند و با او و مردان او ملاقات کردند، چه کسانی بودند؟ شما به اینها نپرداختید.»

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار