استمرار «سکوت» روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به حمایت روزنامه مردم ‌امروز از توهین‌کنندگان به حضرت محمد (ص) همچنان ادامه دارد، این سکوت در حالی است که روزنامه ایران با تیتری جهت‌دار به بازتاب توقیف این روزنامه پرداخته است.

تصاویری شرم آور از روزنامه های اصلاح طلب
به گزارش گلستان 24، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز خبری  تحلیلی پیرامون سخنان دیروز حجت‌الاسلام روحانی و همایش شورای‌هماهنگی جبهه اصلاحات آغاز نمودند.

استمرار «سکوت» روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به حمایت روزنامه مردم ‌امروز از توهین‌کنندگان به حضرت محمد (ص) همچنان ادامه دارد، این سکوت در حالی است که روزنامه ایران با تیتری جهت‌دار به بازتاب توقیف این روزنامه پرداخته است.

دلواپسی اصلاحات برای معاونت سیاسی تمامی ندارد!/ سکوت روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره اهانت به پیامبر اکرم

روزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «وعده‌های خارج از اختیارات در تبلیغات انتخاباتی ممنوع شد» و «محکومیت اهانت به مقدسات» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· لحظه‌شماری جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات بهارستان

اصلاح‌طلبان شرایط را برای حضور در عرصه رقابت برای تصاحب صندلی‌های سبز بهارستان مهیا می‌بینند، روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی خود در بازتاب تعاملات سیاسی حاکم در اردوگاه اصلاحات نوشت «دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی به بحث انتخابات مجلس دهم پرداخت و اظهار داشت: انتخابات دوره دهم مجلس به دلیل همزمانی‌اش با انتخابات مجلس خبرگان‌رهبری و شرایط ویژه منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.

راه‌چمنی در ادامه به وجود طیف‌های مختلف در جریان اصلاح‌طلبی و فعالیت حدود 40 حزب و گروه سیاسی اصلاح‌طلب با سلیقه‌های متفاوت در کشور اشاره کرد و گفت: این 40 حزب و گروه سیاسی همه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضویت ندارند، بلکه تعدادی از آن‌ها عضو جبهه دیگری تحت عنوان جبهه اصلاح‌طلبان هستند و تعداد دیگری هم که اصلاح‌طلب هستند، عضو هیچ یک از جبهه‌های مذکور نیستند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در سال آینده خواهند داشت، لزوم تشکیل جبهه واحد اصلاح‌طلبان متشکل از همه 40 حزب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب را به عنوان یک راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اشاره شده یادآور شد و اعلام نمود: اگر چنین جبهه‌ای تشکیل گردد، شانس پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره دهم مجلس بسیار بالا خواهد رفت.

راه‌چمنی در خاتمه سخنانش با استقبال از کاندیدا شدن عارف برای نمایندگی مجلس دهم آمادگی حزب وحدت و همکاری ملی را برای همکاری مشترک با دیگر احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات دهم مجلس اعلام نمود. پس از سخنان دبیرکل و چند تن از مسوولان حزب عارف طی سخنانی مطالبی را پیرامون لزوم حمایت از برنامه‌های دولت تدبیر و امید و توجه بیشتر دولت به حل مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی آن‌ها و حضور منسجم اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره دهم مجلس مطرح کرد.»

دلواپسی اصلاحات برای معاونت سیاسی تمامی ندارد!/ سکوت روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره اهانت به پیامبر اکرم

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «زندگی مشترک بانک و بابک» و «میراث پیشنیان، چراغ راه آیندگان» اختصاص داد.

· احمدی‌نژاد مرد، زنده باد احمدی‌نژاد

فضل‌الله یاری در سرمقاله روزنامه ابتکار به سیاست‌ورزی رئیس‌جمهور سابق کشورمان در سپهر سیاست پرداخته است؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با تحلیل سخنان آیت‌الله علم‌الهدی پیرامون قطع مناسبات میان احمدی‌نژاد و اصولگرایان آن را امری تاکتیکی می‌داند و در همین راستا نوشت «جناح اصولگرا که نتوانسته بود در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 بر روی وضعیت محمود احمدی‌نژاد به یک نظر واحد برسد، این بار تلاش می‌کند تا از این وضعیت استفاده کرده و به گونه‌ای دیگر با مسئله برخورد کند. در چند سال گذشته علیرغم انتقادات بی‌سابقه برخی از حامیان سابق احمدی‌نژاد، از اقدامات وی، برخی از گروه‌های وابسته به جریان اصولگرا همچنان او را الگوی سیاست‌ورزی خود قرار داده و از وی حمایت می‌کنند. به همین خاطر در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 92 هم هواداران او در میان نامزدهای اصولگرا حضور داشتند و هم منتقدان سرسخت وی.

این‌بار اما گویی به «مرده محمود احمدی‌نژاد» می‌توان به امکانی برای اجماع نگریسته شود؛ به گونه‌ای که هم هواداران وی در جناح اصولگرایی متقاعد شوند که دیگر به یک مرده سیاسی دل نبندند و اصرار بر بازگشت او را کنار گذاشته و به جریان «وحدت» بپیوندند و هم با شکل‌دهی یک جریان دوقطبی که یک سر آن جنجال‌های احمدی‌نژادی باشد و یک سر دیگر آن تفکر معتدلی که مخالف با شگردهای رئیس‌جمهور سابق بوده است، بدنه اصولگرایی را از شبح حضور یک احمدی‌نژاد دیگر بترسانند. به همین خاطر است که می‌توان انتظار داشت شعار دوگانه برخی از تئوریسن‌های اصولگرا این باشد که «احمدی نژاد مرد، زنده باد احمدی نژاد.»

 

دلواپسی اصلاحات برای معاونت سیاسی تمامی ندارد!/ سکوت روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره اهانت به پیامبر اکرم

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «فراخوان خاتمی برای محو خشونت» و «افشای سرنخ‌های پرونده زنجانی» اختصاص داده است.

· تکاپو برای القای همسویی دولت و اصلاحات

مجتبی‌ حسینی در صفحه اول روزنامه اعتماد به تحلیل نسبت جریان‌های سیاسی با دولت یازدهم پرداخت؛ این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب دولت یازدهم را دولتی «فراجناحی» دانست و در همین راستا کنش سیاسی اصلاح‌طلبان با مختصات حاکم در بدنه دولت را این‌گونه روایت کرد که این جناح سیاسی روحانی را از «قعر» جدول بخت‌داران ریاست پاستور به صدرات آن رسانده است و سپس نوشت «از منظر اصلاح‌طلبان، روحانی نه پلی برای پیروزی که فرصتی برای اصلاح ارثیه‌های ناباب به‌جا مانده از دولت سابق و در نتیجه بهبود وضعیت ملک و ملت است.

اصلاح‌طلبان البته جدای از آنکه مهر تأیید بر کنش دولت در امور سیاست خارجی و به ویژه پرونده هسته‌یی زده‌اند اما همچنان منتظر تحقق برخی وعده‌های حسن روحانی در مسائل مرتبط با سیاست داخلی‌اند.
وعده‌هایی که بخشی از آن به دلایلی در شرایط فعلی گویا محقق‌ناشدنی است و اصلاح‌طلبان آن را تا حدود بسیاری فروخفته‌اند و به دل سپارده‌اند اما در بخش‌هایی دیگر همچون؛ کاهش ضریب رکود و خمود سیاسی و بازگشت نشاط سیاسی پای می‌فشارند.

مصداق مشخص توقعات اصلاح‌طلبان از دولت روحانی، اجازه فعالیت گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، احیای خانه احزاب و مشخص شدن تکلیف معاون سیاسی وزارت کشور به عنوان مرجع مستقیم تحولات کنشگری سیاسی است.

این مطالبه اصلاح‌طلبان در حالی است که اینان پس از شش سال تعلیق فعالیت سیاسی توانستند دوباره روز پنجشنبه دور هم جمع شوند. هم‌نشینی‌ای که البته بازهم حرف و حدیث‌های بسیاری را با عنوان «عدم تعلق روحانی و دولت یازدهم» به اصلاح‌طلبان از سوی اصولگرایان به دنبال داشته است تا جایی که سوژه اصلی رسانه‌های این جریان سیاسی طی دو روز گذشته بر مدار این موضوع طراحی و تدوین شده است.

اصولگرایان و رسانه‌هایشان با موج جدید خبری خود با نقبی به عدم شرکت برخی چهره‌های شاخص اصلاحات و حضور نیافتن اسحاق جهانگیری و معصومه ابتکار تلاش کردند تا این پیام سیاسی را به افکار عمومی و کنشگران سیاسی منتقل کنند که روحانی برای اصلاحات و اصلاح‌طلبان جایگاهی قائل نیست. این پروژه پیش از این امتحان پس داده، جز تشکیک وارد کردن به پیوند برادری اصلاح‌طلبان و روحانی و القای اختلاف میان اصلاح‌طلبان هدفی دیگر ندارد.»

دلواپسی اصلاحات برای معاونت سیاسی تمامی ندارد!/ سکوت روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره اهانت به پیامبر اکرم

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «قرار نیست سرمان کلاه برود» و «باید گفت‌وگو را آغاز کنیم» اختصاص داد.

· تکاپو برای جبهه فراگیر

با برگزاری همایش پنج‌شنبه هفته گذشته شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، این جریان سیاسی در تکاپو برای تشکیل جبهه فراگیر اصلاحات از دل شورای مشورتی خاتمی و شورای هماهنگی اصلاحات است؛ روزنامه شرق در گفت‌وگو با علی تاجرنیا و عرب سرخی از فعالان فتنه 88 به تحلیل این ایده پرداخته است؛ عرب سرخی از فعالان فتنه 88 در این خصوص اظهار داشت «فکر می‌کنم زمینه‌ها و بسترهای لازم برای این حرکت وجود دارد. فضا کمی باز شده و می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم. کار ترویجی برای بدنه جامعه و امر گفت‌وگو برای نخبگان جزو ضرورت‌هایی است که باید به آن رسید.».

در همین راستا علی تاجرنیا پیرامون شرایط فعلی برای تشکیل این جبهه بیان کرد «به نظر من این فرایند اخیر در شرایطی ایجاد شد که عملاً فعالیت حزبی وجود نداشت و یک‌جور راه‌گریز بود. ولی واقعیت این است که این اتفاقات می‌افتد. جبهه شورای هماهنگی اصلاحات و جبهه پیروان خط امام و رهبری مثل یک مساله هستند که همیشه وجود دارند اما هیچ وقت نمی‌خواهیم حلش کنیم. ما هیچ وقت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نخواسته‌ایم بگوییم که جبهه مشارکت با جامعه اسلامی پزشکان یک‌اندازه نیستند. بخشی از افراد دوست دارند که در آن جمع خودشان را حفظ کنند. کدخدای ده ۱۰ خانواری‌بودن از نظر برخی بهتر از این است که در یک شهر ۱۰میلیونی شهروند عادی باشیم. بخشی ناشی از این نگاه است. مشکل ما این است که رفتار جبهه‌ای در ایران پراکنده است. حزب فراگیر برای این است که مجموعه‌های پراکنده را جمع کند و سمت‌وسو بدهد.

انتخابات شورای شهر محصول شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است اما در عمل هیچ یک از احزاب، مؤثر و پای کار نبودند چون آنجا را مال خود نمی‌دانند. چون می‌بینند که افرادی که همسویی فکری با آن‌ها ندارند و در عمل ممکن است جوری دیگر عمل کنند، وارد می‌شوند. همین عضو موردنظر شورای شهر اگر قرار شود از طریق یک جریان حزبی روی کار بیاید باید یک‌سری قوانین را رعایت کند یا نه؟ الان مثلاً شما می‌گویید که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید با مثلاً حزب اسلامی کار برخورد می‌شد؟ در شرایطی که شما به‌زور این گروه‌ها را آورده‌اید و در کنار هم قرار داده‌اید وقتی بگویید که برو بیرون یا اقدام تنبیهی برایش در نظر بگیرید، می‌گوید باشه می‌روم؛ یعنی همین نگاه جبهه‌ای که ما به تشکل‌ها داریم خود تشکل‌ها نسبت به اعضای خود دارند. به نظرم در جبهه اصلاحات ما دو فراکسیون بزرگ داریم؛ خب چرا نمی‌آییم این دو را در یک مجموعه فراگیرتر چارچوب بدهیم. من به شما قول می‌دهم اگر به جای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یک حزب فراگیر اصلاحات وجود داشت که از روی ناچاری و ردصلاحیت افرادش به همین فهرستی می‌رسید که در شورای شهر رسید، مطمئن باشید اهتمامی که آدم‌ها برای پیروز آن فهرست داشتند خیلی بیشتر بود.

آقای روحانی در تهران رأی بسیار بالایی آورد اما چرا بخش عمده آن به پای فهرست اصلاح‌طلب‌ها نوشته نشد؟ چون این مجموعه انسجام درستی نداشت حزب اعتدال توسعه و مجموعه نزدیک به رییس‌جمهوری که فهرستی نداشتند. اگر آن اتفاق می‌افتاد مردم هم قطعاً استقبال بیشتری می‌کردند و حتی آفت‌هایی که بعداً رخ داد هم پیش نمی‌آمد. برون‌داد جبهه این است که افراد تعهد تشکیلاتی ندارند. نمونه‌اش انتخابات شورای شهر. فرد باید بداند که اگر وارد حزب شد باید کار تشکیلاتی بکند، نمی‌خواهد باید برود بیرون و اگر رفت باید بداند نمی‌تواند اثرگذاری داشته‌باشد. به نظرم ما نباید خیلی در پله نخست که کار جبهه‌ای است متوقف بمانیم درحالی‌که چندین سال است از خرداد ۷۶ در این پله متوقفیم و پیشرفت هم نکردیم. به نظرم مشکلی که ما داریم این است که دوستان با موضوع تشکیل حزب فراگیر عامدانه برخورد غیرفعال دارند.»

دلواپسی اصلاحات برای معاونت سیاسی تمامی ندارد!/ سکوت روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره اهانت به پیامبر اکرم

روزنامه آرمان ‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «کلاه سر ما نمی‌رود» و «اخطار کاخ سفید به کنگره درباره ایران» اختصاص داد.

· لامپ خاموش معاونت سیاسی ساختمان فاطمی

«دلواپسی» اصلاح طلبان پایانی ندارد؛ آنان خواهان حضور در معاونت سیاسی وزارت کشور هستند تا در این راستا انتخابات سال آینده را تحت تأثیر قرار بدهند.

آرش عسگری در صفحه سیاسی این روزنامه با انتقاد از عدم اعلام معاونت سیاسی وزارت کشور نوشت «اما یکی از حساس‌ترین بحث‌ها در مورد عملکرد وزارت کشور دولت روحانی در طول 18 ماهی که از عمر آن می‌گذرد مربوط به انتخاب معاونت سیاسی - امنیتی وزارت کشور بوده است.

سیدکاظم میرولد آخرین شخصی بود که بر صندلی این معاونت حساس تکیه داد تا بلکه بتواند سکان توسعه سیاسی را در کشور در اختیار گیرد. اما این انتخاب دوام چندانی نداشت و اوایل خرداد ماه با استعفایی معنادار گره خورد که حکایت از اختلاف در زیرمجموعه وزارت کشور داشت؛ چنان که شایعه شد این اختلافات بر سر اداره این وزارتخانه به‌خصوص بر سر موضوعاتی چون تغییر مدیرکل سیاسی، مدیرکل انتخابات و مدیرکل تقسیمات کشوری داشت و رایزنی‌های مقام‌های ارشد دولت ازجمله معاون اول رئیس‌جمهوری هم نتوانست مانع آن شود.

این دلایل که در گزارش‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب نمود پررنگ‌تری یافت با تأیید وزارت کشور روبه‌رو نشد بلکه تلاش شد این استعفا ناشی از بیماری و سختی کار تلقی شود. پس از این استعفا و تا به امروز دیگر کسی نتوانسته صندلی معاونت سیاسی- امنیتی وزارت کشور را تصاحب نماید و کشمکش‌ها کماکان ادامه دارد. کشمکش‌هایی که آسیبش قطعاً در وهله اول متوجه دولت یازدهم می‌شود که توسعه سیاسی موردنظرش در وزارت کشور بی‌متولی مانده است و در وهله دوم به ضرر کشور و مردمی است که دل به این توسعه در دولت یازدهم بسته‌اند.»

دلواپسی اصلاحات برای معاونت سیاسی تمامی ندارد!/ سکوت روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره اهانت به پیامبر اکرم

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «داروهای وارداتی ارزان می‌شود» و «آثار تاریخی چهره متمدن ایران را به جهان می‌شناساند» اختصاص داد.

· رسایی مطلب روزنامه ایران را تکذیب کرد

در پی درج خبری در ستون دیگه چه خبر مورخ 23/10/93 با عنوان، «رسایی: روحانی هیچ دستاوردی نداشته است»، حمیدرسایی نماینده تهران پاسخ زیر را برای «ایران» ارسال کرد: مطالبی که با عنوان «رسایی: روحانی هیچ دستاوردی نداشته است» به بنده نسبت داده شده است، صحت ندارد و از اساس دروغ است و باعث تعجب است.

آن روزنامه نوشته که بنده آن مطالب را در صحن علنی گفته‌ام در حالی که متن سخنان بنده در سایت‌های خبری آمده و هیچ‌یک از آن مطالب در آن نیست. این در حالی است که بنده در نطق دو روز قبل از این تذکر، از عملکرد سه وزارتخانه تشکر کرده بودم. اما آنچه بنده در تذکرم گفتم این بود: «آقای روحانی اخیراً مطرح کرده که دلش می‌خواهد رفراندومی برگزار شود. یک حقوقدان باید بداند اداره حکومت دل‌بخواهی نیست و برای هر کاری قانون پیش‌بینی شده..»/هم اندیشی

 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار