اندرحکایات اولین استیضاح مجلس دهم؛

وزیر کار در یک قدمی استیضاح بود که «رئیس فراکسیون امید» به نمایندگی از اصلاح‌طلبان و در اوج ناهماهنگی تشکیلاتی، رأی به ملغی‌شدن آن داد.

از بی‌خبری امیدی‌ها تا ریش‌سفیدی عارف/ آیا نفر بعدی هم قِسِر درمی‌رود؟
به گزارش گلستان24، 10 اردیبشهت‌ماه در حالی مجلس دهم کارش را آغاز کرد که اعضای لیست امید، توانستند قریب به اتفاق کرسی‌های پارلمان را از آن خود کنند. بسیاری قبل از انتخابات مجلس بر این باور بودند که چنانچه اکثریت پارلمان به دست هواداران و هواخواهان دولت بیفتد، پدیده ناهنجار وکیل‌الدوله‌سازی رخ خواهد داد و وظیفه نظارتی مجلس به محاق بی‌اعتنایی و بی‌اعتباری می‌رود. اما تلاش اصلاح‌طلبان برای استیضاح علی ربیعی وزیر کار، همه را شوکه کرد. اتفاقی که اگرچه عملیاتی نشد اما به لحاظ سیاسی، ابعاد مختلفی داشت.
 
استیضاحی با 60 امضا
 
اصلاح‌طلبان چند صباحی است که سوزن مطالباتشان از دولت، روی تغییر در کابینه گیر کرده است. آن‌ها مدام از تحول و افزایش کارآمدی و چابکی در مجموعه دولت حسن روحانی سخن می‌رانند. اصلاح‌طلبان نگرانند تا حسن روحانی با برآورده‌نکردن انتظارات به ویژه در حوزه اقتصادی در سال پایانی حضورش بر مسند ریاستِ پاستور، تبدیل به اولین رئیس‌جمهور تک دوره‌ای ایران بعد از سال 1360 شود. 
 
از طرف دیگر، اصلاح‌طلبان به خوبی دریافته‌اند که با توجه به نامه نانوشته حسن روحانی با علی لاریجانی در جریان انتخابات ریاست و هیئت‌رئیسه مجلس، چندان در معادلات سیاسی رئیس‌جمهور جایی ندارند. آن‌ها دریافته‌اند که فروغِ ستاره لاریجانی، چشمان حسن روحانی را گرفته و او را از نگریستن به هر چه غیر از او،‌ بازداشته است! به همین دلیل،‌ با اعمال فشار به رئیس‌جمهور با هدف تغییر در کابینه، به دنبال پیش‌فروش بلیت صندلی‌های پاستور در دوره دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی برای خود هستند. آن‌ها انتظار دارند که رنگ و بوی خیابان پاستور، لاقل در 4 ساله دوم سیادت روحانی، بیشتر به اصلاح‌طلبی بزند! 
 
این دو عامل و شاید عواملی دیگر، اصلاح‌طلبان در مجلس را به تکاپو انداخت تا نخستین استیضاح مجلس دهم را به نام علی ربیعی وزیر کار، ثبت و ضبط کنند. بر اساس اظهارات «محمدعلی وکیلی» سخنگوی فراکسیون امید که می‌توان وی را پرچم‌دار استیضاح ربیعی در مجلس دانست، عواملی همچون «پرداخت‌های نامتعارف به مدیران شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا)»، «ایجاد هارمونی و چابکی در دولت» و «کوتاهی در ارائه ساختار وزارتخانه کار»، از محورهای اصلی طرح این استیضاح بوده است. در همین ارتباط، وکیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از جمع‌آوری بیش از 60 امضای نمایندگان اصلاح‌طلب و حامی دولت برای در دستور قرارگرفتن استیضاح وزیر کار سخن گفت.
 
از بی‌خبری امیدی‌ها تا ریش‌سفیدی عارف/ آیا نفر بعدی هم قِسِر درمی‌رود؟
 
کی...؟ چی...؟ استیضاح؟
 
پس از طرح استیضاح علی ربیعی از سوی سخنگوی فراکسیون امید، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ دو تن از اعضای این فراکسیون رفت تا درباره ابعاد مختلف استیضاح، ‌اطلاعات بیشتری به دست آورد. در تماس‌هایی که با «ابوالفضل سروش» و «عبدالرضا هاشم‌زایی» حاصل شد، این دو نفر از طرح چنین استیضاحی اعلام بی خبری کردند و ابراز داشتند که با آن‌ها درباره این موضوع مشورتی نشده است.
 
این اظهار بی‌اطلاعی، نشان داد که «ازهم‌گسیختگی و ناهماهنگی تشکیلاتی» و «پدیده بالکانیزه‌شدن» (تکه تکه شدن اعضای یک گعده سیاسی) فراکسیون امید که در جریان انتخاب ریاست مجلس به طور عیان به اوج خود رسید، همچنان گریبان این مجموعه را گرفته است. 
همان‌طور که در انتخاب ریاست از میان عارف و لاریجانی، حامیان دولت حساب خود را از اصلاح‌طلبان جدا کردند و رأی به تمدید سیادت لاریجانی بر پارلمان دادند، در موضوع استیضاح وزیر کار، شاهد دوز متفاوت‌تری از ناهماهنگی تشکیلاتی،‌ این بار در میان خود اصلاح‌طلبان بودیم. بی‌خبری سروش و هاشم‌زایی از برنامه‌های سخنگوی فراکسیون امید، نشان از بی‌برنامگی و افسارگسیختگی این فراکسیون در پیش‌برد برنامه‌های پارلمانی خود دارد. 
 
از بی‌خبری امیدی‌ها تا ریش‌سفیدی عارف/ آیا نفر بعدی هم قِسِر درمی‌رود؟
 
ریش‌سفیدی عارف
 
آرام آرام موضوع استیضاح وزیر کار داشت جدی می‌شد که در لحظات پایانی روز سه‌شنبه 22 تیرماه، خبری مبنی بر مخالفت عارف با این استیضاح، روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. عارف در اظهاراتی گفت که «استیضاح آقای ربیعی به هیچ‌وجه در دستور فراکسیون امید نیست.» تجربه عارف به کمک فراکسیون امید آمد. به نظر می‌رسد، عارف برخلاف برخی جوان‌های کم‌تجربه فراکسیون امید، بر این باور است که اکنون زمان «گاردگرفتن» در برابر دولت نیست و باید با دولت و دولتی‌ها مدارا کرد تا هنگامه مناسب برای عرض اندام و ابراز وجود فرا برسد.
 
از بی‌خبری امیدی‌ها تا ریش‌سفیدی عارف/ آیا نفر بعدی هم قِسِر درمی‌رود؟
 
به کجا می‌رود آخر!؟
 
نظارت بر دولت، حق قانونی تمامی نمایندگان مجلس است لیکن باتوجه به پیشینه ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت در انتخابات 92 و همه پستی و بلندی‌هایی که این ائتلاف در طول 3 سال اخیر به وی‍ژه در دوران پیشا و پساانتخابات مجلس داشته است، نمی‌توانیم چشمان خود را بسته، همه‌چیز را آرام و همه‌کس را خوشبخت بدانیم. اصلاح‌طلبان یقینا برای کانالیزه‌کردن فعالیت‌های دولت به مقصدی که متبوع خویش است و اینکه مدام دَم گوش دولتی‌ها زمزمه کنند که «این ما بودیم که شما را پاستورنشین کردیم!»، در آینده به دنبال استیضاح‌های دیگر هم خواهند رفت. در همین‌باره، سخنگوی فراکسیون امید از در دستور کار بودن استیضاح‌های بعدی در برنامه نمایندگان مجلس خبر داد. حال باید به انتظار بنشینیم که آیا نفر بعدی هم مانند وزیر کار از استیضاح، قِسِر در خواهد رفت یا خیر.   
 
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار