بلومبرگ:

بلومبرگ طی گزارشی نوشت میزان محبوبیت روحانی طی یک سال اخیر به‌شدت کاهش یافته و اگر وی نتواند نتایج ملموس حاصل از برجام را به افکار عمومی نشان دهد، در انتخابات سال آینده به مشکل برمی‌خورد.

ناامیدی طرفداران دولت در ایران رو به افزایش است/ وضعیت روحانی در انتخابات آسیب پذیر و شکننده خواهد بود

به گزارش گلستان24، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: ویلاهای واقع در امتداد ساحل دریای خزر در منطقه محمودآباد در شمال ایران تعطیلات آخر هفته شاهد حضور خانواده‌های ایرانی است که برای تفریح از تهران به این منطقه می‌آیند. گل‌ها و چمن‌هایی که انتظار آنها را می‌کشد، توسط افرادی مانند مرتضی پرورش یافته که بابت ماهی 510 دلار، روزی 13 ساعت کار باغبانی می‌کند.

به‌گفته وی، درآمد باغبانی، به‌زحمت کفاف مخارج زندگی یک خانواده 4نفره را می‌دهد و به همین دلیل بوده که وی در سال 2013 از ریاست جمهوری حسن روحانی حمایت کرده است. اما این بار او دیگر به روحانی رأی نخواهد داد.

مرتضی 35ساله که نمی‌خواهد اسم فامیلی‌اش را به ما بگوید، گفت: «روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد... وی گفته بود شغل ایجاد می‌کند و در استان‌ها سرمایه گذاری بییشتری صورت خواهد گرفت. اما ما هیچ تغییری از زمان انعقاد توافق هسته‌ای احساس نمی‌کنیم. من در دور قبلی به او رأی دادم، اما در انتخابات بعدی به روحانی رأی نخواهم داد».

ناامیدی طرفداران روحانی در ایران رو به افزایش است، زیرا فرصت‌های شغلی و پرداخت‌های بهتری که دولت وعده داده بود بعد از اجرای توافق هسته‌ای محقق شود، هنوز از راه نرسیده است. این مشکل روحانی در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است و مایه نگرانی عمده‌ای برای جامعه بین المللی است که او را بهترین امید خود برای ایجاد گشایش در تجارت و سیاست خارجی همکارانه می‌بیند.

بر اساس نظرسنجی‌ای که در ماه جولای توسط مؤسسه ایران پل، مستقر در تورنتو و به‌سفارش مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند انجام گرفت، 74 درصد از پاسخ دهندگان گفتند شرایط زندگی آنها بهبود نیافته است. تنها 42 درصد معتقد بودند که وضعیت اقتصاد در حال بهبود است، در حالی که این رقم در سال گذشته 57 درصد بود.

حدود سه‌چهارم مردم گفته بودند روحانی در کاهش بیکاری «تا حدودی یا خیلی ناموفق» بوده است. در حالی که پس از امضای توافق هسته‌ای، 61 درصد نظر «بسیار مساعدی» نسبت به روحانی داشتند، این رقم اکنون به 38 درصد کاهش یافته است. با این حال، اکثریت قابل توجهی همچنان به‌طور کلی از وی حمایت می‌کنند، و کمتر از 20 درصد نظری «نامساعد» نسبت به روحانی دارند. ایران پل این نظرسنجی را به‌صورت تلفنی از 1007 نفر انجام داده است. ضریب خطای این نظرسنجی 3.2 درصد بوده است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که اگر رقبای محافظه‌کار بتوانند کاندیدای محبوبی بیابند، احتمالاً وضعیت روحانی در انتخابات آسیب پذیر و شکننده خواهد بود.

بر اساس همین نظرسنجی، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران از نظر مساعد کلی بالای 70درصدی برخوردار است، در حالی که رقابت‌های انتخاباتی به‌صورت رسمی ماه‌ها بعد آغاز خواهد شد، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران نیز در سخنرانی‌های اخیر خود به انتقاد از دولت حسن روحانی پرداخته است. حامیان وی در حال انتشار پیام‌های وی در شبکه‌های اجتماعی هستند.

انیشه بصیری تبریزی، محقق امنیت خاورمیانه در مؤسسه رویال یونایتد سرویسز در لندن در این باره گفت: «فشار وارده از سوی اصولگرایان بسیار بالاست و احتمالاً افزایش خواهد یافت.» وی افزود، اگر روحانی نتواند «منافع ملموس» موفقیت دیپلماتیک خود را نشان دهد، ممکن است «برای جلب حمایت مورد نیاز جهت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، با مشکل مواجه شود».

 
منبع: تسنیم
 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار