لزوم‌توجیه‌امنیتی‌فراکسیون‌امید؛

20 نماینده مجلس که اغلب اصلاح‌طلب هستند در اقدامی عجیب همراستا با خط تبلیغاتی بی‌بی‌سی فارسی در جهت القاء خدشه‌دار شدن استقلال کشور، درخواست کردند که درباره همکاری ایران و روسیه بر ضد داعش به آنها توضیح داده شود.

آیا نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از حضور تکفیری‌ها در همسایگی ایران خبر دارند؟

به گزارش گلستان24، ماجرای همکاری نظامی ایران و روسیه با استفاده از پایگاه هوایی نوژه همدان به دستاویزی برای ضربه زدن به‌نظام جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای غربی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها تبدیل‌شده است. شبهه افکنی در خصوص ایجاد پایگاه نظامی روسی در ایران و خدشه‌دار شدن کیان و استقلال کشورمان ازجمله موارد انحرافی است که رسانه‌های معاند در حال سم‌پاشی آن در میان افکار عمومی هستند. این در حالی است که با توجه به تقسیم وظایف در ائتلاف ضد تروریستی، روس‌ها وظیفه پشتیبانی هوایی از رزمندگان مدافع حرم و ارتش سوریه را بر عهده ‌دارند و با توجه به اینکه شرایط پایگاه همدان برای پشتیبانی بیشتر از این رزمندگان در مقابله با داعش و تروریست‌ها فراهم‌تر بوده، از این امکان نیز تحت نظر وزارت دفاع و نهادهای نظامی کشور به طور موقت و در یک عملیات استفاده‌شده است.

در این راستا برخی از رسانه‌های داخلی وابسته به جریان اصلاح‌طلب نیز درست در همان خط خبری انحرافی که بی‌بی‌سی فارسی نیز در آن خبرپراکنی می‌کند دست به خبرسازی زدند.

در همین رابطه افشار سلیمانی سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا با اشاره به اصل ۱۴۶ قانون اساسی تصریح کرد: «پس از اعلام حضور و استقرار جنگنده‌های روس در ایران، برخی معتقد بودند این مسئله خلاف اصل 146 قانون اساسی است. این اصل می‌گوید استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هرچند به‌عنوان استفاده‌های صلح‌آمیز باشد، ممنوع است و همین موجب شده شبهات بسیاری در عدم رعایت این اصل قانونی وجود داشته باشد.»[1]

نمایندگان اصلاح‌طلب با داعش همکاری می‌کنند یا ضد مدافعان حرم عمل می‌کنند؟ /این 20 نماینده چرا درباره فیش‌های نجومی احساس خطر نکردند؟جالب اینجاست که برخی از نمایندگان مجلس نیز بدون توجه به ماهیت این همکاری اقدام به نگارش نامه‌ای به رئیس مجلس کرده و از وی خواستند تا بنا بر اصل ۶۹ قانون اساسی نسبت به برگزاری نشست غیرعلنی با حضور مسئولان ذی‌ربط در این خصوص اقدام کند.

محمود صادقی عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید درباره نامه این 20 نماینده خاطرنشان کرد: «باتوجه به شرایط حساس امنیتی در سطح منطقه و لزوم برخورد جدی با خطر افراط‌ گرایی که منجر به تصمیم مراجع ذیربط نسبت به صدور اجازه به جنگنده‌های روسیه برای استفاده از پایگاه نظامی نوژه شده و همچنین نظر به لزوم اطلاع نمایندگان ملت از دلایل و پیامدهای این تصمیم که می‌تواند موجب تقویت همگرایی و هماهنگی بیشتر قوای سه‌گانه در مقابله با تهدیدات امنیتی شود، این درخواست را مطرح کردیم.»[2]

همین مسئله سبب واکنش سردار حسین دهقان شد و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحدر نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: «این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده است.»

وی درعین‌حال تأکید کرد: «ما به‌هیچ‌عنوان پایگاهی در اختیار روس‌ها نگذاشتیم و طرح این موضوع نوعی مغلطه است بلکه ما تسهیلاتی برای عملیات مورد توافق طرفین علیه داعش در سوریه در اختیار آن‌ها قرار دادیم.»[3]

نمایندگان اصلاح‌طلب با داعش همکاری می‌کنند یا ضد مدافعان حرم عمل می‌کنند؟ /این 20 نماینده چرا درباره فیش‌های نجومی احساس خطر نکردند؟این درحالی است که پیش از این حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه 27 مردادماه خانه ملت، در اخطار قانون اساسی استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه نوژه را مغایر اصل 146 قانون اساسی دانست که علی لاریجانی نیز در واکنش به اظهارت این نماینده گفت: «به روسیه و هیچ کشور دیگری در ایران پایگاه نظامی داده نشده است.»[4]

رئیس مجلس تصریح کرد: «با روسیه در مسائل منطقه‌ای همکاری داریم. از توجه بیشتر روسیه به مسئله یمن خوشحال هستیم. ایران در حل بحران تروریستی منطقه با روسیه همکاری دارد اما پایگاه نظامی در اختیار روسیه و کشور دیگری قرار نداده است.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد که این 20 نماینده مجلس که اغلب از لیست امید و اصلاح‌طلب هستند بایستی در راستای اقدامات نظامی و امنیتی کشور توجیه امنیتی شوند تا دلیل اصرار بی‌مورد آنان با توجه به پاسخ‌های عدیده و تکراری که مسئولان ارشد نظام در مورد ماهیت این اقدام نظامی که آن را همکاری و نه در اختیار قرار دادن یک پایگاه نظامی به نیروی بیگانه عنوان کرده‌اند،‌ مشخص شود.

آنچه در نامه این نمایندگان نادیده گرفته شده است خط مقابله با تروریسم در محور استراتژیک مقاومت است. محور مقاومت در حال مقابله سخت با تروریست‌هاست و در این راه کمک‌رسانی به رزمندگان اسلام از طرق مختلف و البته منطقی موضوع کاملا قابل توجیه و هم‌راستا با منافع و امنیت ملی است. این نمایندگان باید در شبهاتی که مطرح می‌کنند نگاهی به حق و باطل بودن خط مقابله و استفاده از نیروی هوایی روسیه نیز بیندازند تا در راه کسانی که پیش از این در روز قدس سال 88 شعار انحرافی «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» را که در راستای منافع اسرائیل بود سر دادند، نیفتند.  در آن زمان نیز شعارهای عوام‌فریبانه‌ای مطرح شد که در نگاه سطحی و نازل میهن‌پرستانه می‌نمود اما با گذشت زمان عمق بطلان این شعارها با وقایع منطقه‌ و ظهور تروریسیم دست‌آموز داعش مشخص شد. اما عجیب اینجاست که در فضایی که به خوبی حق و باطل نمایان است چطور برخی از نمایندگان در زمانی که رزمندگان مدافع حرم در تنگنای مقابله با داعش و تروریسیم بین‌المللی هستند، دست به نگارش نامه و شبهاتی همراستا با شعار انحرافی نه غزه نه لبنان می‌زنند.
 

در جریان انتخابات آمریکا نیز وقتی ترامپ از حمایت اوباما از داعش و همچنین 400 میلیون دلاری که آمریکا به‌طور مستقیم به ایران فرستاد استفاده تبلیغاتی کرد،‌ باراک اوباما درخواست کرد تا وی توجیه امنیتی شود.[5] گرچه در این دو مثال ماهیت رفتاری جمهوری اسلامی ایران و آمریکا یکی نیست اما بدون مناقشه بایستی گفت که در هر جای دنیا مسئولان وظیفه‌دارند مسائل شخصی و جناحی را بر مسائل ملی ارجحیت ندهند و این قانونی متداول در هر نقطه از جهان است که بایستی رعایت شود.

از سوی دیگر این 20 نماینده در حالی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه در جهت مقابله با داعش علیه این ائتلاف موضع‌گیری و تشکیک ایجاد می‌کنند که در استانداردی دوگانه درزمینهٔ بحران فیش‌های حقوقی که جامعه ایران را اندوهگین و ناامید ساخت دست به چنین تحرکات و نامه‌نگاری‌های نزدند که این موارد به‌خوبی سطح عمل و عیار نمایندگانی که با لیست امید اصلاح‌طلبان در مجلس حضور پیداکرده‌اند را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

[1] خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 402305

[2] http://www.asriran.com/fa/news/487697

[3] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950530000084

[4] www.asriran.com/fa/news/487413

[5] http://www.hemayatonline.ir/TextVersionDetail/13488

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار