خواب پدر کارگزاران برای رئیس‌جمهور؛

فصل مشترک سخنان چند روز اخیر هاشمی رفسنجانی پیروزی مجدد روحانی در انتخابات آینده است که بعضا یادآور القائاتی است که در سال 88 بحران سیاسی و امنیتی در کشور ایجاد کرد.

میرحسین‌سازی هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی

به گزارش گلستان24، در اوائل آخرین سال دولت یازدهم هستیم که بسیاری از کنش‌های انتخاباتی حامیان دولت معطوف به انتخابات شده است. از جمله این حامیان هاشمی رفسنجانی است که بدون گذران فرآیند دموکراتیک برای چرخش قدرت به طور جالبی همه چیز را برای حسن روحانی تمام شده ارزیابی و اهداف دور دوم دولت وی را در سخنرانی‌های خود ترسیم می‌کند.

فصل مشترک سخنان چند روز اخیر هاشمی رفسنجانی کلید واژه‌های «‌دور دوم دولت روحانی»‌ است.

هاشمی در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: «باید کاری کنیم که ایران در دور دوم دولت روحانی به اهداف بزرگ علمی برسد و بسیاری از این سم‌پاشی‌ها، اهانت‌ها و هوچی‌گری‌ها برای این است که ما به اینجا نرسیم که این بسیار خطرناک است.[1]»

وی در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نیز از دور دوم دولت روحانی خبر داد و گفت:‌ «امیدوارم در دوره بعدی دولت روحانی ، قدم‌های بسیار بلندی برداریم و ایران را به جایگاهی که استحقاق آن را دارد، برسانیم.[2]»

هاشمی درحالی با قاطعیت از پیروزی روحانی در دور دوم دولت خود سخن می‌‌گوید که مشکلات زیادی بر دولت یازدهم مترتب است و حتی افراد نزدیک به هاشمی هم اظهار می‌دارند که روحانی در تردید برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری به سر می‌برده است.

در همین رابطه، مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت:‌ « ایشان (روحانی) مقداری دچار تردید بودند؛ ولی به این نتیجه رسیده‌اند که حضور داشته باشند.»[3]

اما اینکه با وجود این تردید‌ها؛ هاشمی با قاطعیت از پیروزی و برنامه‌های دور دوم دولت روحانی سخن می‌گوید حائز نکاتی است که شباهت‌های زیادی به وقایع تاریخی انتخاباتی در جمهوری اسلامی و حوادث سال 88 دارد.

در سال 88 نیز برخی از اظهارنظرهای اینچنینی سبب شدت تا انتخابات ریاست جمهوری دهم با حوادثی تلخ همراه شود. در آن زمان نیز همین اطمینان که یکی از سران فتنه به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات پیروز قطعی انتخابات است بستر فتنه را فراهم کرد و ماجرای توهم تقلب را به‌وجود آورد.

جالب اینجاست که در آن زمان نیز یکی از سران فتنه با قاطعیت اعلام کرده بود که فاتح انتخابات است و همسرش نیز با نظریه‌پردازی قومی بیان کرده بود چون این کاندیدای انتخاباتی داماد لرستان است ولی لرها به وی رای نداده‌اند حتما تقلب شده است. این رویه توسط افرادی که حامی این فتنه گران بودند شروع و سپس تشدید شد و به توهم پیروزی این افراد ختم و هشت ماه فتنه گری و اردوکشی خیابانی انجامید.

 هاشمی در راستای همین توهم، باز هم به میدان می‌آید و درباره نتایج انتخابات در گفتگو با پایگاه آفتاب می‌گوید: انتخابات یعنی توجه به رأی اکثریت جامعه که مردم  باید رأی بدهند. اگر وضع عمومی همین‌گونه باشد و مردم را داشته باشیم که داریم، به‌نظرم نتیجه روشن است. ولی اگر دست‌های دیگری دخالت کنند، بحث‌ جداگانه است. به‌نظر من به‌طور طبیعی و عادی انتخابات خوبی خواهد شد و حضور مردم هم خیلی پرشور خواهد شد و رقابت هم خواهد بود. چون دیگران هم به میدان می‌آیند. ولی نمی‌توانم حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کنم.
 

اینکه هاشمی رفسنجانی چه فرضیات و اهدافی را از طرح قاطعانه پیروزی روحانی در دور بعدی ریاست جمهوری مطرح می‌کند هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد هاشمی بازهم به مانند توهم در سال 88، به دنبال برنامه‌های دیگری باشد. اگرچه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در این دوره زمانی است و تا سال آینده فرصت خدمت‌رسانی و نشان دادن صلاحیت خود را دارد اما اینکه بدون برگزاری فرایند‌های دموکراتیک و رای دهی مردم وی را به عنوان رئیس‌جمهور دولت آینده خطاب کنیم نه با روح دموکراسی‌ خواهی و احترام به آرای مردم همخوان است و نه اینکه سبب‌ساز پیروزی وی در انتخابات بعدی می‌شود. بلکه بیشتر شائبه‌ای را ایجاد می‌کند که قبلا هم تجربه شده و بر حسب اتفاق تجربه تلخی را هم در کشورمان رقم زده است که به نظر می‌رسد بایستی افرادی که مدعی دموکراسی‌خواهی هستند با احترام به آرای مردم صبر کنند و از جلو پیش‌بینی‌هایی را نکنند که سپس به توهم و حوادث تلخی تبدیل شود.

 

[1] http://www.entekhab.ir/fa/news/285493

[2] http://www.jamnews.ir/detail/News/708952

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/624865

 
منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار