دولت امیدوار بود از مذاکرات با FATF چیزکی برای تبلیغات انتخاباتی‌اش کاسب شود. نشد. اجرای این معاهده حالا برخی نهادها و مؤسسات ایرانی را درون مرزهای مملکت تحریم کرده است.

دوستان هاشمی چه آشی برای امنیت مردم پختند؟/ «داعش‌دوستی» به سبک روحانی!

به گزارش گلستان 24، هاشمی رفسنجانی گفته: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، برای این است که بعد از جنگ جهانی دوم از این‌که نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند. با این اقدام اما پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند. این راه در ایران هم باز شده است.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دستاوردهای دولت روحانی ‌گفت و از برجام؛ آن هم در میان معلمان. از معاهده‌ای که «راه» را برای خلع سلاح قوای نظامی مملکت باز کرده و حالا آسوده‌خاطر می‌توان به دور دوم دولت روحانی اندیشید. ماجرا چیست؟ دوستان هاشمی برای نیروهای مسلح چه آشی پختند؟

 

چه‌کسی، چرا و چگونه پیشرفت کرد؟

این‌که هاشمی خیال می‌کند ژاپن و آلمان ارتش ندارند و بودجه دفاعی‌شان را خرج اقتصاد و غیره می‌کنند، عجیب نیست. پیرمرد هنوز خیال می‌کند سال‌های بعد از جنگ بین الملل دوم است. روزگاری که ممالک متحده با شکست در برابر متفقین، نه فقط خلع سلاح؛ که تحقیر شدند. با این همه امروز این دو کشور با داشتن بودجه‌ی نظامی بالغ بر 40 میلیارد دلار سالانه، در جایگاه هشتم و نهم پُرخرج‌ترین ارتش‌های دنیا قرار دارند. گزارشی که مؤسسه‌ی تحقیقاتی استکهلم منتشر کرده؛ نشان می‌دهد هزینه‌های نظامی هر کدام از این دو امروز به‌تنهایی، دست‌کم هفت برابر بودجه‌ی دفاعی ایران است.

 

 

عجیب این است که هاشمی خیال می‌کند با خلع سلاح قوای نظامی مملکت و اختصاص بودجه‌ی دفاعی به اقتصاد دانش بنیان و چه‌ها، می‌توان پیشرفت کرد. آن هم در جغرافیای جنگ‌زده‌ی غرب آسیا. در حالی که داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری-تروریستی، پشت مرزهای مملکت گوش ایستاده اند. طرح چنین مباحثی آن هم در این شرایط، توهم نیست؛ خیانت است. چه کسانی و چرا جاده صاف‌کُن حضور تروریست‌ها در مملکت شده‌اند؟ چرا بعضی‌ها چشم دیدن امن و آسایش مردم را ندارند؟

 

دوستان هاشمی چه آشی برای قوای مسلح مملکت پختند؟

«کارسازی کلیه خدمات ارزی (بین‌المللی) برای آن دسته از مشتریان که نامشان در لیست تحریم اتحادیه اروپا و یا لیست تحریم مشترک اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌باشد، امکان‌پذیر نیست.» این پاسخی است که واحد ارزی بانک ملت خطاب به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نوشته است. یک قرارگاه عمرانی که در همه‌ی سال‌های بعد از جنگ، همّ و تلاشی جز سازندگی و خدمت برای مردم نداشته است. حالا اما به اتهام نزدیکی با سپاه در داخل مرزهای همین سرزمین تحریم شده است! از سربند امضای معاهده‌ی FATF، دولت روحانی متعهد شده از ارائه‌ی خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل تحریم‌های سازمان ملل خودداری کنند.

 

 

نه فقط سپاه؛ از وزارت دفاع گرفته تا وزارت اطلاعات، و تا دیگر صنایع و ارگان‌های وابسته به نیروهای مسلح؛ همه‌شان به برکت برجام تحریمند. FATFهمه‌ی بانک‌های ایرانی را از ارائه‌ی خدمات به آنان منع کرده است. از بانک مسکن گرفته تا ملت و تا کشاورزی؛ آنها هم با صدور بیانیه‌های مجزایی تبعیت‌شان را از این سیاست‌ها اعلام کرده‌اند.

 

ماجرای FATF چیست؟

بعد از تقریباً «هیچ» دستاوردی که روحانی از اجرای برجام به دست آورد، به‌سراغ FATF رفت. اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی(FATF) یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که ظاهراً برای مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم شکل گرفته است. اگرچه حقیقت ماجرا عبارت است از اشراف اطلاعاتی بر منابع و سیستم‌های مالی کشورها و اعمال خواسته‌های غرب در مورد افراد و شرکت‌های ممالک مختلف.

 

 

دولت اما امیدوار بود از این مذاکرات چیزکی برای تبلیغات انتخاباتی‌اش کاسب شود. شاید دستکم می‌توانست تحریم‌های ظالمانه را مرتفع کند. تحریم‌هایی که قرار بود همان روز اجرای برجام بالمره و دَفعتاً لغو شوند؛ و نشد. نتیجه روشن است؛ باز هم تحریمی لغو نشد. سهل است! اجرایFATF حالا برخی نهادها و مؤسسات ایرانی را در داخل مرزهای مملکت تحریم کرده است. روحانی و دولتش آیا نمی‌دانست سرانجام این مذاکرات چیست؟ عراقچی در این‌باره چه گفت؟

 

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه گفتگوی ویژه خبری 21 تیرماه با بیان اینکه مذاکرات با FATF تا زمانی ادامه خواهد داشت که در زمینه تعریف گروه‌های تروریستی و مقابله با آنها به تفاهم برسیم، عنوان کرده بود: «لزوماً هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمی‌گیرد و ما در سال‌های قبل مثلاً اگر برای آقای ایکس پولی ارسال می‌کردیم فکر می‌کنید به صورت بانکی بوده؟ برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند. ما هیچگاه به این لیست‌ها مقید نبودیم، ولی دلیلی نمی‌شود که بانک‌های خودمان را به دست خودمان گیر بیندازیم. وقتی راه‌های دیگری هم برای ارسال پول وجود دارد، ‌دلیلی برای این کار نیست!»

 

بانک‌ها امروز همان نسخه‌ی عراقچی را اجرا می‌کنند: «راه‌های دیگری هم برای ارسال پول هست»؛ مزاحم نشوید لطفاً! روحانی می‌دانست و چنین معاهده‌ای را امضا کرد. معاهده‌ای که دستی-دستی مؤسسات ایرانی را دچار خودتحریمی می‌کند. سؤال بی‌پاسخ اما امروز این است: نتیجه‌ی تعهدات سریالی و امتیازات سنگینی که روحانی و دولتش برای اجانب فراهم آوردند، چیست؟ کدام تحریم تا امروز لغو شده است؟

 

گفتنی است پیش از این هم دولت، با ارسال لایحه ای به مجلس برای اصلاح بودجه، خواستار حذف 5 هزار میلیارد تومان از ردیف اعتبارات نیروهای مسلح شده بود. پیشنهادی که البته با واکنش شدید نمایندگان مواجه شد و سرآخر هم رأی نیاورد. 

راه باز شده؛ همان‌طور که هاشمی می‌گفت. حالا می‌توان به‌راحتی زیرآب قوای مسلحه‌ی مملکت را زد. تصور آنکه توالی این اقدامات از جانب دولت فخیمه اتفاقی است، ساده انگارانه است. چرا دوستان هاشمی تا این اندازه برای تضعیف نیروهای نظامی اصرار دارند؟ روحانی دقیقاً به‌دنبال چیست؟

 

ارسال نظر

آخرین اخبار