همزمانی FATF، تحریم سپاه و اظهارات هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فاجعه منا و با وجود همه جنایات سعودی‌ها بر علیه ایران و دیگر مسلمانان، گفت: اگر لازم باشد ما باید دست اول را به سمت سعودی‌ها دراز کنیم.

فاتحه «امنیت» را باید خواند؟

به گزارش گلستان 24، اوایل امسال بود که توئیتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نقل قولی از وی نوشت: "دنیای فردا دنیای گفتمان‌ها است، نه دنیای موشک‌ها"

هرچند هاشمی رفسنجانی در سال‌های اخیر به بیان برخی اظهارنظرها و خاطره‌های عجیب معروف شده اما اظهارنظری به این عجیبی از کسی که در ماه‌های پایانی جنگ جانشین فرمانده کل قوا بوده جای تعجب بسیار داشت.

پس از این توئیت بود که کارشناسان زیادی در نقدِ نقل قولِ مطرح شده از طرف هاشمی رفسنجانی موضع گرفتند.

برخی از این کارشناسان با تاکید براینکه این اظهارات خلاف مبانی قرآنی و از القائات دشمن به اذهان نخبگان کشور است تاکید داشتند بر اساس این روش هاشمی باید فی‌الفور برای خاتمه جنگ به حلب اعزام شود.

در ادامه رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت (ع) با انتقاد شدید از کسانی که "روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک" خاطرنشان کردند: روزگار، روزگار همه‌چیز است وگرنه به ‌راحتی و به ‌صراحت حق ملت را خواهند خورد.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد، یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. 

بعد از شدت گرفتن انتقادات به توئیت موشکی، هاشمی رفسنجانی در دیدار دبیر و مدیران دبیرخانۀ مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت از این توئیت تبری جسته و انتساب آن به خود را تکذیب کرد.

در حالی دفتر رئیس مجمع تشخیص نظام و خود هاشمی سعی در تکذیب انتساب این توئیت به خود داشتند که شواهد در آن زمان چیز دیگری را نشان می‌داد. البته پس از مدتی که آبها از آسیاب افتاد هم همین حساب از طرف توئیتر به رسمیت شناخته شد و به عبارتی اصالت انتصاب آن به هاشمی مشخص شد.

با این حال توئیت موشکی پایانی بر اظهارنظرهای عجیب و غریب این روزهای هاشمی رفسنجانی نبود و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 30 مرداد در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تعدیل نیروی نظامی اظهار داشت: اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند.

وی همچنین تصریح کرد: نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند. اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، برای این است که بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند.

این اظهارات هاشمی درباره لزوم کاهش بودجه نظامی و وعده وی در مورد اینکه روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود این بودجه را کاهش خواهد داد در حالی اتفاق افتاد که از مدتی پیش دولت در تلاش بود تا 5000 هزار میلیارد تومان از بودجه نیروهای مسلح را در سال 95 کاهش دهد. موضوعی که با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو شد.

این مسائل زمانی جدی تر و مهمتر شد که مسئله FATF و شائبه خود تحریمی مجموعه های نظامی کشور از جمله سپاه پاسداران و وزارت دفاع از سوی بانکهای داخلی و مجموعه های اقتصادی کشور جدی شد و نهایتا در اتفاقی جداگانه با نامه بانکهای ملت و سپه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان اولین مجموعه نظامی کشور از داخل تحریم شد.

یاسر جلالی کارشناس سیاسی در مطلبی که در کانال مجال منتشر کرد با اشاره به این اظهارات هاشمی در اجلاس آموزش و پرورش نوشت:

"آنچه آقای هاشمی گفته‌اند لب کلام و خلاصه همه بحث‌هاست؛ واضحاً گفته شده که بناست سپاه را با تمامی فعالیت‌هایش از داخل تا منطقه تعطیل کنیم. این حرف اگر فقط حرف باشد، خیلی جدید نیست و‌ مسبوق به سابقه است؛ اما ایشان علاوه بر اشاره به مدل ژاپن و آلمان، از یک برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌دار سخن می‌گویند و شواهد علنی نشان می‌دهد که متأسفانه گام‌های اولیه این برنامه با رعایت زمان‌بندی در مسیر عملیاتی شدن قرار گرفته است.

برنامه دشمن برای سپاه جدی است و جدی نگرفتن و بی‌توجهی نسبت به یک مسأله مانع اجرای آن نمی‌شود. در گام اولیه، برای افزایش فشار و در قالب هم‌افزایی فشار ‌دوسویه خارجی و‌ داخلی، تحریم داخلی سپاه و ارکان و مؤلفه‌های مزیتی ما در مقابل دشمن، بر اساس برنامه و جدول اقدامی که دولت در قالب FATF متعهد شده، آغاز شده و اقدام اخیر چند بانک در رابطه با حساب‌های چند بخش سپاه، نمونه کوچک آن است."

فارغ از دلیل اظهارات فوق تصور هاشمی رفسنجایی در خصوص بودجه دفاعی کشور، اندکی بعد اما مشخص شد که اطلاعات هاشمی در مورد کشورهای جهان هم آنچنان کامل نیست. چرا که مشخص شد ادعای وی درباره محروم بودن آلمان و ژاپن از نیروی نظامی هم حقیقت ندارد و اطلاعات بین‌المللی نشان می‌دهد که اتفاقا آلمان با 41 و ژاپن با 36 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه هشتم و نهم کشورهایی هستند که بیشترین بودجه را برای هزینه‌های نظامی صرف می‌‎‌کنند.

البته محروم شدن آلمان و ژاپن از نیروی نظامی بعد از جنگ جهانی دوم نه تنها هزینه‌های نظامی آنها را کاهش نداده بلکه هزینه اشغالگران آنها را نیز برگردن این کشورها انداخته است.

بر اساس اطلاعات موجود ژاپن حدود 75 و آلمان حدود 30 درصد از هزینه اشغال کشور خود توسط آمریکایی‌ها را می‌پردازند؛ این هزینه‌ها البته فارغ از برخی از هزینه‌های اجتماعی اشغالگری مانند تجاوز و قتل زنان ژاپنی توسط تفنگداران آمریکایی است که هر چند وقت یک بار خبر آن منتشر می‌شود.

هزینه زیاد نظامی از طرف کشورهای توسعه یافته خود موید اهمیت امنیت برای این کشورهاست و اتفاقا کشورهای توسعه یافته نشان داده‌اند برخلاف نظر هاشمی برای داشتن اقتصاد قوی حتما باید از نظر نظامی نیز قوی بود.

اما از طرف دیگر همه این وقایع در شرایطی حادث شده که در منطقه جنوب غرب آسیا و حاشیه‌های ایران، بحران و جنگ های بسیار گسترده ای شکل گرفته و در حال گسترده تر شدن است. در جنوب غرب آسیا کشور عربستان که در عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها در حال مقابله نظامی با جمهوری اسلامی است سالانه چندین برابر ایران برای آمادگی نظامی خود هزینه می‌کند و هر روز نیز بر این مجموعه فعالیت می افزاید.

 

اما اگر مجددا به سخنان این روزهای هاشمی رفسنجانی رجوع کنیم می بینیم که هاشمی از وجه دیگری نیز به اقدامات عجیب و غریبی مبادرت ورزیده است. هاشمی رفسنجانی که در گذشته روابط خوبی با حاکمان سعودی داشته است، در آستانه سالگرد فاجعه منا و با وجود همه جنایات سعودی‌ها بر علیه ایران و دیگر مسلمانان، گفته است که "اگر لازم باشد ما باید دست اول را به سمت سعودی‌ها دراز کنیم."

 

این اظهارات هاشمی رفسنجانی زمانی که در کنار سخنانش در خصوص کوتاه آمدن از فعالیت های نظامی قرار می‌گیرد و زمانی که با اقدامات ویژه عربستان در تقابل با ایران بررسی می‌شود، شاید در نگاه هیچ تحلیل‌گر منصفی نتیجه‌ای جز خسارت را برای کشور در پی نداشته باشد.

مجموع اظهارات هاشمی در خصوص رابطه مجدد با سعودی ها و دست کشیدن از توان نظامی کشور، دقیقاً زمانی اتفاق می‌افتد که FATF از سوی وزیر اقتصاد امضا شده است و همچنین بانکهای ملت و سپه نیز آمادگی خود برای تحریم سپاه پاسداران را با نامه‌هایی که به قرارگاه خاتم الانبیاء زده‌اند اعلام کرده‌اند.

البته نباید از یاد برد که مقام معظم رهبری در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن موسم حج خطاب به مسلمان در سراسر جهان صادر نمودند تاکید کردند که "جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی‌ایمان و وابسته و مادّی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند."

ایشان دیروز در دیدار خود با خانواده شهدای منا نیز سکوت دولتها و حتی علما، فعالان سیاسی، روشنفکران و نخبگان جهان اسلام در قبال شهادت ۷ هزار زائر بی‌گناه را، «بلای بزرگ امت اسلامی» خواندند و افزودند: حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.

در همین زمینه مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: ما باید از هاشمی رفسنجانی سپاسگزار باشیم. آنچه را که حسن روحانی می‌خواهد ولی نمی‌تواند بگوید، محمد خاتمی هراسان در خفا می‌گوید، ضدانقلاب شکسته بسته می‌گوید و کسی جدی‌اش نمی‌گیرد؛ و آمریکایی‌ها در سر دارند اما با مهر "بکلی سری" مخفی‌اش می‌کنند، او بلند و صریح و روشن و آشکار می‌گوید. این حقیقتا نعمت بزرگی است و باید قدرش را دانست. درزمانه‌ای که "قضاوت" کردن تا این حد دشوار شده و قضاوت‌ها چنین پراکنده و متفرق، چنین صراحتی مغتنم است. آقای هاشمی سخن بگویید!

منبع:نسیم آنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار