سکوت در برابر ظلم؛

با گذشت نزدیک به دو ماه از سفر وزیر خارجه به نیجریه، وزیر امور خارجه توضیح دهند که دستاورد ایشان در مذاکره با مقامات رسمی ابوجا درباره کاهش فشارها برشیعیان نیجریه چه بوده است؟

آقای ظریف! دستاورد سفر شما به نیجریه درباره شیخ زکزاکی چه بود؟
به گزارش گلستان 24، انتشار نامه زینت ابراهیم همسر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در روزهای اخیر در رابطه با وخامت اوضاع جسمانی رهبر شیعیان نیجریه بار دیگر افکار عمومی مردم این کشور و دنیا را متوجه خود کرد، در همین راستا مردم نیجریه در اقدامی سراسری و گسترده در حمایت از شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور تظاهرات گسترده برپا کردند.
 
مردم نیجریه در شهر «أبوجا» پایتخت این کشور ضمن شرکت در این تظاهرات ضد دولتی با سر دادن شعارهایی آزادی فوری شیخ زکزاکی و رسیدگی به وضعیت جسمانی وخیم وی را خواستار شدند. تظاهرات کنندگان در جریان این تظاهرات ضمن در دست داشتن تصاویری از شیخ زکزاکی، از ادامه همبستگی خود با وی خبر دادند.
 
 
وخامت اوضاع جسمانی این روحانی شیعه در زندان های حکومت نیجریه در حالی است که جنایت های انجام شده بر ضد شیعیان این کشور و قتل عام آنها با اندک توجهی از سوی محافل رسمی و بین المللی جهانی مواجه نشده است.
 
همسر این روحانی شیعه در نامه خود خطاب به مسلمانان نیجریه تصریح می کند که همه اهانت هایی که نسبت به شیخ زکزاکی روا داشته شده است تنها به خاطر پافشاری وی بر شعار «لااله الا الله» است. وی می افزاید: شیخ زکزاکی همچنان بر باور خود استوار است و اندکی عقب نمی نشیند. تمامی آسیب هایی که به وی زدند موجب افزایش ایمان او شده است.
 
 
همسر شیخ زکزاکی همچنین عنوان کرده است: در حال حاضر شیخ زکزاکی شرایط مناسبی ندارد؛ یکی از چشمان او نابینا و چشم دیگرش کم‌ سو شده است. دست چپ وی نیز به شدت آسیب دیده و وضعیت عادی ندارد.
 
 
رهبر شیعیان نیجریه در حمله سال گذشته نیروهای امنیتی این کشور به خانه‌اش یک چشم خود را از دست داده و با خطر از دست دادن کامل بینایی تنها چشمی که برایش باقی مانده مواجه است. دسامبر سال گذشته در جریان محاصره و حمله علیه خانه این رهبر شیعیان نیجریه و دستگیری او که موجب پایان سه روز حملات نظامی بی امان علیه این شیعیان در شهر زاریا در شمال این کشور شد، وی مورد اصابت هفت گلوله قرار گرفته است.
 
آیا اعتراض به وضعیت شیخ زکزاکی دخالت در امور دیگر کشورهاست؟/ دستاورد سفر ظریف به نیجریه چه بود؟ 
 
آیا اعتراض به وضعیت شیخ زکزاکی دخالت در امور دیگر کشورهاست؟/ دستاورد سفر ظریف به نیجریه چه بود؟ 
 
آیا اعتراض به وضعیت شیخ زکزاکی دخالت در امور دیگر کشورهاست؟/ دستاورد سفر ظریف به نیجریه چه بود؟ 
 
آیا اعتراض به وضعیت شیخ زکزاکی دخالت در امور دیگر کشورهاست؟/ دستاورد سفر ظریف به نیجریه چه بود؟ 
تظاهرات مردم نیجریه در حمایت از شیخ «زکزاکی» 
 
 
 
 
 
 
این در حالی است که در جریان این حملات صدها شیعه و یک سرباز نیجریه‌ای کشته شدند. شیخ زکزاکی بدون هیچ گونه اتهامی بازداشت شد در حالی که بر اساس قوانین نیجریه باید در عرض ۴۸ ساعت اتهام علیه هر متهم بازداشت شده ای مطرح شود.ارتش نیجریه در آن زمان در توجیه کشتار شیعیان این کشور مدعی شده بود این شیعیان قصد داشته اند فرمانده ارتش این کشور را ترور کنند.

نیاز فوری شیخ زکزاکی به درمان مناسب در حالی است که مقامات نظامی و امنیتی نیریه کوچکترین توجهی به وضعیت سلامتی این روحانی شیعه ندارند، گرچه قوانین بین‌الملل به دستیابی به امکانات بهداشتی و بیمارستانی را برای زندانیان و بازداشت شده‌ها به رسمیت می‌شناسد، اما هیچ اقدام موثری از سوی ابوجا برای درمان شیخ زکزاکی صورت نگرفته است. 
 
گرچه به همکاری و همراهی محافل بین‌المللی و رژیم‌های رسمی حاشیه خلیج فارس در پرداختن به این موضوع امیدی نیست، اما نکته مهم در اینجا است که وزارت خارجه کشورمان نیز اسیر اولویت سازی‌های تریبون‌های تبلیغاتی و رسمی غربی‌شده و با گذشت نزدیک به یک سال از فاجعه زاریا اقدام قابل توجهی برای طرح این موضوع در محافل بین‌المللی و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های بیشتر به حقوق اساسی جمع قابل توجهی از مردم نیجریه نکرده است یا اگر عملی انجام شده است، در ویترین وزارت خارجه، دیده نمی‌شو.
 
گرچه در زمان سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به ابوجا و دیدار وی با مقامات رسمی این کشور انتقاداتی در زمینه عدم طرح موضوع شیخ زکزاکی در این دیدارها مطرح شد و وزارت خارجه به شدت این انتقادات را تکذیب کرد، اما با گذشت نزدیک به دو ماه از این سفر آقای ظریف باید توضیح دهند که دستاورد ایشان در مذاکره با مقامات رسمی ابوجا درباره کاهش فشارها برشیعیان نیجریه تنها به علت ابراز اعتقادات و انجام آیین های دینی شان چه بوده است؟  
 
آیا اعتراض به وضعیت شیخ زکزاکی دخالت در امور دیگر کشورهاست؟/ دستاورد سفر ظریف به نیجریه چه بود؟ 
 
 
در قانون اساسی نیجریه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر اجازه داده شده است که هر کسی مذهب و عقیده خود را اعلام کند، اما مردم نیجریه در عمل اجازه پایبندی به اعتقادات خود را ندارند. دولت در حالی اقدامات سرکوب‌گرایانه خود علیه شیعیان را تشدید کرده است که جریان‌های تکفیری وابسته به سازمان‌های تروریستی القاعده و قبایل شورشی و جدایی‌طلبان مستقر در جنوب نیجریه که با امنیت مردم و جان آنها بازی می‌کنند، با مشت آهنین دولت مواجه نشده و دولت نیجریه بنا به سفارش های خارجی مقابله با افکار شیعیان را مهم تر از سرکوب تروریست های بوکوحرام می‌داند.
 
وزارت خارجه کشورمان باید با اتخاد مواضعی جدی و شفاف نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در مورد این روحانی شیعی واکنش نشان دهد، این در حالی است که به نظر می‌رسد موضوعات مربوطه متولی خاصی در وزارت خارجه ندارد و با تغییرات اخیر در وزارت خارجه، در سایه دل مشغولی ها و شلوغی تحولات پرشتاب این روزها در عرصه منطقه و جهان به فراموشی سپرده شده است.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار