عیسی امامی، در مصاحبه با گلستان24؛

به نظر می رسد داریم در مسیر افراط و تفریط قدم بر می داریم. بعضی ها مذاکره را با رابطه اشتباه گرفته اند و به دنبال این هستند که بین ما و آمریکا رابطه ای شکل بگیرد.

بعضی ها مذاکره را با رابطه اشتباه گرفته اند / لکه ننگ فاجعه منا بر دامن آل سعود

عیسی امامی، نماینده مردم گرگان  آق قلا در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24 درباره فاجعه منا، می گوید: این موضوع ناکارآمدی دولت سعودی را با توجه به تحولات سیاسی آن کشور نشان داد. حکومت جوان این کشور تا کنون بی احتیاطی های زیادی در موضع منطقه ای نشان داده است. این ضعف مدیریت در مناسک حج نمود پیدا کرده است. آن ها نیروی نظامی خود را صرف تهاجم به کشور یمن کرده اند و همین باعث شده نیروها از مسیر نظم و هماهنگی مناسک حج خارج شوند و نیروهای پیشاهنگی که برای چنین موضوعاتی کارآمدی ندارند به کار گرفته شوند.

امامی معتقد است آل سعود به جهت رسوایی که به وجود آورده بود، حتی حاظر نشد از دیگر کشورها مثل ایران که چنین موضوعاتی را به خوبی مدیریت می کند کمک بگیرد. وی می گوید: این بی کفایتی آل سعود بود که باعث بوجود آمدن این فاجعه بی نظیر در تاریخ  شد. آن ها حتی برخورد انسانی هم با زائرین خانه خدا نداشتند. همچنین قوانین بین المللی، عرفی و شرعی را رعایت نکردند. این فاجعه لکه سیاهی بر سابقه حکومت آل سعود باقی گذاشته و باعث می شود این دولت سالیان سال در مقابل مجامع بین امللی و غمدیدگان این فاجعه پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دست دادن وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور آمریکا می گوید: افراط و تفریط همیشه محکوم است. ایران کشوری مستقل است و موضع روشن و شفافی دارد. ما باید به یاد داشته باشیم که موضع آمریکا در این سی و شش سال نسبت به ما در همه موضوعات چگونه بود. ما یادمان نمی رود تنش هایی که در خلیج فارس داشتیم. مداخلات این کشور در امور کشورمان نباید به سادگی فراموش شده و در مسیری گام برداریم که مذاکره تبدیل به یک رابطه شود. ما دیوار بی اعتمادی بسیار بلندی با آمریکا داریم و در نبرد دیپلماسی حاظریم با شفافیت و قاطعیت تمام در حدود خطوط قرمز مقام معظم رهبری عمل کنیم.

 

عیسی امامی دست دادن ظریف فاجعه منا

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد داریم در مسیر افراط و تفریط قدم بر می داریم. بعضی ها مذاکره را با رابطه اشتباه گرفته اند و به دنبال این هستند که بین ما و آمریکا یک نرمی اتفاق بیفتد تا شاید آمریکا دست ما را بگیر و به ما کمک کند. در حالی که ما هیچ وقت به کمک آمریکا نیاز نداشتیم. انقلاب ما با سیاست نه شرقی و نه غربی شکل گرفته است.

عیسی امامی با تاکید بر این که گروهی چنین احساس نکنند که شرایط به نفع آمریکاست و با ظرفیت مذاکره، دنبال ایجاد رابطه با او باشند، می گوید: امکان رابطه با آمریکا به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت. آدمکشی، آدم ربایی، ترور، جنایت، مداخله گری، عدم رعایت حقوق دیگران و زورگویی، خصلت آمریکایی ها است. آنچه که بین ما و آمریکا و گروه های غربی وجود دارد، مذاکره بر سر موضوعات هسته ای است. اما حتی اخیرا جمهوری خواهان آمریکا به دنبال این بودند که به بهانه غرامت موضوع را تحت الشعاع قرار دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است مذاکرات هسته ای ما به دلیل نوسانات سیاسی که در آمریکا وجود دارد، قابل اعتماد نخواهد بود. وی می گوید: هر کجا که آمریکایی ها احساس خطر کرده و یا دنبال زیاده خواهی باشند، بهانه جویی می کنند و ممکن است تحت عناوین دیگری ایران را در تحریم قرار دهند. ما همیشه آمریکا را با زبان مخاصمه در مقابل خود دیده ایم.

امامی با تاکید بر این که رابطه با آمریکا یک اشتباه راهبردی است که با قدرت و هوشمندی مقام معظم رهبری به این راحتی این اتفاق نخواهد افتاد، می گوید: کسانی هم که دنبال این قضیه هستند باید توجه باشند که ما هزینه ای جران نا پذیری دادیم. انسان های بزرگی را با ترور و در دوران دفاع مقدس از دست دادیم. این ها هزینه های کمی نیست که به بهانه مذاکره دنبال ایجاد رابطه باشیم. به هوش باشیم که تصمیمات کلان کشور را یک نفر می گیرد و او هم مقام معظم رهبری است و همه ما باید تابع نظرات ایشان باشیم.

 

مصاحبه و تنظیم: فاطمه محمدرضایی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار