واکنش حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر نبویان به سخنان هاشمی

پیشرفت در ابزار نظامی مرتبط با پیشرفت در ابعاد مختلف صنعتی و اقتصادی یک کشور است و معلوم نیست آقای هاشمی چگونه هزینه نکردن برای حفظ عزت و امنیت و اقتدار یک ملت را عامل پیشرفت صنعتی و اقتصادی دانسته است

آقای هاشمی! آیا مصلحت مردم را خلع سلاح آن‌ها در برابر دشمنان می‌دانید؟!/ بودجه نظامی آمریکا پنجاه برابر بودجه نظامی ایران است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود نبویان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دبیر کمیسیون ویژه برجام در یادداشتی اختصاصی با عنوان " مصلحت نظام" به  اظهارات اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی  درباره نیروهای نظامی کشور واکنش نشان داد.
 
 
 
 
 
به گزارش گلستان24، متن یادداشت به شرح زیر می‌باشد:
 
آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی خود در اجلاس 30 مرداد در جمع مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور بیان کرده است:
 
«اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم  دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»
 
 
آقای هاشمی، پیش از این هم اظهارات مشابهی داشته است و چندماه قبل در توئیت خود نوشته بود «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست، نه‌موشک‌ها.»
 
سخنان آقای هاشمی رفسنجانی بسیار موجب تعجب و از سوی دیگر برخلاف آموزه های اسلام و واقعیات موجود کشور ما است. در این مورد به چند نکته اشاره می کنیم:
 
(۱)- ژاپن و آلمان دو کشوری هستند که در جنگ جهانی دوم شکست خورده و با تصمیمی که فاتحین جنگ گرفته اند، آنها حق داشتن ارتش را ندارند. متاسفانه بعد از جنگ جهانی دوم تا این زمان نیروهای نظامی آمریکا در ژاپن مستقر هستند و هر گونه برخورد را با مردم آن کشور برای خود مجاز می دانند. هر از چندگاهی این خبر پخش می شود که سربازان امریکایی به زنان ژاپنی تجاوز کرده اند. مدتی قبل مسئول بلندپایه ای از ژاپن گفته است که من به این علت از سوی مردم انتخاب شده ام که به مردم وعده دادم تحقیر بیش از ۶۰ ساله را تمام خواهم کرد و آمریکایی ها را بیرون خواهم کرد، اگرچه الان می بینم که جرأت این کار را ندارم.
 
مسئولین آلمانی نیز وضعیت مشابهی دارند و به هیچوجه جرأت مخالفت صریح با امریکا و اسرائیل را ندارند. در یکی از مراکز اصلی شهر برلین آلمان با ایجاد قبرستان مصنوعی یادمان کشته شدگان به اصطلاح هولوکاست توسط سربازان آلمانی، برقرار کرده اند. معنی این سخن این است که به مردم آلمان گفته شود که شما آدم کش و جنایتکار هستید. توجه کنیم که این تحقیر مردم، بیش از ۶۰ سال در خود آلمان و پیش چشم مردم آلمان هر روز در حال انجام است و مسئولین آلمانی حق برداشتن این تحقیر مجسم را ندارند.
 
(۲)- کشور ژاپن و آلمان بودجه های زیادی برای مسائل نظامی خود صرف می کنند بطوری که در جهان، دارای رتبه هشتم و نهم هستند، در حالی که ایران در مقام پانزدهم قرار دارد.
 
(۳)- پیشرفت در ابزار نظامی مرتبط با پیشرفت در ابعاد مختلف صنعتی و اقتصادی یک کشور است و معلوم نیست آقای هاشمی چگونه هزینه نکردن برای حفظ عزت و امنیت و اقتدار یک ملت را عامل پیشرفت صنعتی و اقتصادی دانسته است، چنین ادعایی نادرست است زیرا:
 
اولا: آیا تولید موشک های با برد هزاران کیلومتر و نقطه زن، تامین سوخت چنین موشک ها، تولید تانک های گوناگون پیشرفته، تولید هواپیماهای با سرعت زیاد و رادار گریز، تولید کشتی های جنگی و ناوها و ناوچه ها، تولید زیردریایی ها، تولید قایق های تندرو، تولید پهبادهای با طول سرعت بالا، تولید رادارهای پیشرفته و ... نیاز به تکنولوژی و صنعت پیشرفته ندارد؟ آیا این امور حاکی از پیشرفت صنعتی و تکنولوژیک یک کشور نیست؟ به نظر شما، کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا، فرانسه و انگلستان که دارای چنین ابزار نظامی بسیار پیشرفته هستند، بدون داشتن تکنولوژی و صنعت پیشرفته به تولید ناوهای بسیار مدرن هواپیمابر، هواپیماهای فوق پیشرفته رادارگریز، زیردریایی های اتمی، موشک های قاره پیما، موشک هایی که در عمق زمین نفوذ بالایی دارد، تانک ها، اسلحه ها و ... دست یافته اند؟ اگر پیشرفت صنعتی و تکنولوژیک لازم نیست، چرا کشورهای دیگر نمی توانند موارد فوق را تولید کنند؟
 
ثانیا: پیشرفت تکنولوژیک و صنعتی در بخش نظامی و تولید ابزارهای نظامی بسیار پیشرفته منحصر به این بخش نبوده و با اکثر بخش های صنعتی یک کشور در ارتباط است. به عبارت دیگر، بسیار از اقلام بسیار مهم و با تکنولوژی بالا که در ابزار نظامی بکار می روند دو منظوره بوده و در بسیاری از بخش های صنعتی دیگر قابل استفاده هستند. 
 
برای روشن شدن مدعای فوق به بعضی از ابزارهای پیشرفته که دومنظوره بوده و هم موجب پیشرفت صنعتی در بخش نظامی و نیز موجب پیشرفت در بسیاری از بخش های دیگر صنعت یک کشور می شوند، اشاره می شود.
 
برخی از مهمترین آنها که در لیست آژانس بین المللی انرژی اتمی –FCIRC/254/REV.9/PART 2 – نیز آمده است عبارتند از:
 
1-ماشین هایی که به دو روش برای ساخت لوله با دقت بالا در موارد مختلف مانند پتروشیمی بکار می روند؛
 
2- تجهیزات اندازه گیری با دقت بالا که برای ساخت یا ارزیابی قطعات ابزار دقیق صنعتی در خودروسازی، پتروشیمی، نفت و گاز استفاده می شوند؛
 
3- تجهیزات ساخت القایی-ذوبی که قابلیت ایجاد درجه حرارت بالا را داشته و در کاربردهای صنعتی مختلف مانند کوره های ذوب صنعتی برای تولید فولادهای آلیاژی و نیز ابعاد دانشگاهی و تحقیقاتی استفاده می شوند؛
 
4- پرس های ایزواستاتیک که فشارهای بیش از 69مگاپاسکال و قطر درونی حدود 15سانتی متر را داشته و در رشته مهندسی مواد و مکانیک در بخش صنعت و آزمایشگاهی کاربرد دارد؛
 
5- ابزارهای تست ارتعاشی که عملیات تست مقادیر بیش از شتاب یا نیروی خاص را انجام داده و شامل تمام ابزارهای تست موشکی و ماهواره ای می شوند؛
 
6- لوله های کامپوزیتی که با قطر داخلی میان 75 تا 400 میلی متر و از هرگونه ماده رشته ای یا کربن ساخته می شود و در دانشگاه و صنایع مختلف از جمله صنایع نظامی بکار می رود؛
 
7- شیشه خاصی که درساخت الیاف برای مواد کامپوزیت قابل استفاده در صنایع مختلف بکار می رود؛
 
8- آلیاژهای تیتانیم با حداقل استحکام 900مگاپیکسل و شکل لوله با قطر خارجی حدود 7سانتی متر که در صنایع مختلف مانند هوافضا، قطعات پزشکی، قطعات مربوطه به هواپیماهای مسافربری، صنعت خودرو، کامپوزیت سازی و نیز تحقیقاتی-دانشگاهی بکار می رود؛
 
9-شیرهایی که در اکثر تجهیزات خلأ بکار می روند؛
 
10- منابع جریان ثابت که جریان و ولتاژشان بالاتر از حدخاصی باشد و در موارد مختلف از جمله تفنگ های الکترونی در جوشکاری های با باریکه الکترونی و دستگاه های الکترولیز در مواردی که نیازمند دقت بالاست مانندجوشکاری قطعات هواپیما بکار می رود؛
 
11- شتاب دهنده پالسی الکترونی که در ساخت شتاب دهنده های مختلف با کاربرد پرتودرمانی استفاده می شوند، برای انجام عملیات پرتودهی با دقت بالا مثلا برای درمان تومورهایی که در قسمت های حساسی قرار گرفته اند که نباید مناطق اطراف تومور صدمه ببیند(مانند پروستات) نیاز به استفاده از شتاب دهنده های با انرژی بالاست؛
 
12-دستگاه تفنگی سرعت بالا که در ساخت دستگاه پرتابگر پهباد و موشک و ماهواره بکار می رود؛
 
13-منابع تولید پالس برای تولید اشعه x برای تصویر برداری و تحقیقات و ... .
 
همه این موارد هم در صنعت نظامی بکار می روند و هم در صنعت غیر نظامی.
 
(۴)- آیا کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه و آمریکا از کشورهای پیشرفته به لحاظ صنعت و تکنولوژی و نیز  اقتصادی به حساب نمی آیند؟ آیا هیچ کس می تواند غلبه اقتصاد آمریکا –به علت پیشرفت زیاد اقتصادی آن- بر اقتصاد جهان را انکار کند؟ به نظر شما انجام اکثر مبادلات اقتصادی با دلار حاکی از چه امری است؟ مطابق مراکز و نشریات اقتصادی معتبر جهانی، آمریکا جزء سه کشور دارای اقتصاد برتر جهان، دارای بیشترین تولید ناخالص داخلی و در میان ۱۰۰ کشور جهان، شرکت‌های آمریکایی ۳۰٪ پرفروش ترین شرکت های جهان می باشند. (دو کشور آلمان و ژاپن با فاصله نسبت به آمریکا از جهت اقتصادی قرار دارند.)
 
همه این امور حاکی از پیشرفت اقتصادی آمریکا و غلبه آن بر اقتصاد جهان است و به همین جهت است که هر کشوری را که بخواهد، مورد تحریم ظالمانه خود قرار می دهد.
 
براین اساس، سوال اصلی این است آیا آمریکا با کنار گذاشتن ابعاد نظامی خود به این پیشرفت های اقتصادی و صنعتی دست پیدا کرده است؟ آیا فرانسه و انگلستان با کنارگذاشتن ابعاد نظامی خود به این پیشرفت های اقتصادی دست یافته اند؟
 
(۵)- مناسب است که به بودجه نظامی کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۵توجهی داشته باشیم تا روشن شود که علت پیشرفت صنعتی و اقتصادی، چه امری است:     
 
 

نام کشور

بودجه

سال

منبع

آمریکا

596 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم[1]

چین

215 میلیاد دلار

2015

موسسه استکهلم

عربستان

87.2 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

روسیه

66.4 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

انگلیس

55.5 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

هند

51.3 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

فرانسه

50.9 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

ژاپن

40.9 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

آلمان

39.4 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

کره جنوبی

36.4 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

برزیل

24.6 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

ایتالیا

23.8 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

استرالیا

23.6 میلیارد دلار

2015

موسسه استکهلم

کانادا

14 میلیارد دلار

2015

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک[2]

...

....

...

 

ایران

12 میلیارد دلار

2015- 1394

 --

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] . موسسه تحقیقات صلح استکهلم (Stockholm International Peace Research Institute)

 

[2] . موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (International Institute for Strategic Studies)

 

 
 
 
بررسی ارقام این جدول که طبق آمار رسمی موسسات بین‌المللی است، نشان می‌دهد که کشورهای آمریکا، چین، عربستان سعودی، روسیه و انگلیس، بیشترین بودجه نظامی جهان را  در سال 2015 داشته‌اند به طوری که موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارشی که در این باره داده، نوشته است : 36 درصد از کل بودجه نظامی جهان، به آمریکا اختصاص دارد. کشورهای ژاپن و آلمان نیز مقام هشتم و نهم را در جهان دارا هستند، اما کشور ایران در مقام پانزدهم قرار دارد.
 
کشور آمریکا که قوی ترین اقتصاد و تکنولوژی جهان را دارد، بیشترین بودجه نظامی جهان را نیز داراست. ( بودجه نظامی آمریکا تقریبا ۵۰ برابر بودجه نظامی و سه برابر کل بودجه کشور ایران است.)
 
جالب است بدانید که کشوری مانند کره جنوبی برای سال‌های 2016 و 2020 پیش بینی کرده که باید 214.7 میلیارد دلار بودجه برای فعالیت‌های نظامی خود اختصاص دهد که از این میزان، فقط قرار است مبلغ 5.5 میلیارد دلار را صرف تقویت بنیه پدافند هوایی خود کند.
 
کشور روسیه هم طبق برنامه ریزی‌های انجام شده خود، پیش بینی کرده که تا سال 2020 باید 400 میلیارد دلار فقط صرف بهینه سازی تجهیزات نظامی خود کند.
 
آمریکا هم در سال 2015 فقط 10.9 میلیارد دلار صرف برنامه موشکی خود کرده است و این یعنی آمریکایی‌ها رقمی معادل 90 درصد بودجه دفاعی ایران را در سال 2015، صرف برنامه موشکی خود کرده‌اند.
 
براین اساس بدست می آید که مصرف بودجه در بخش نظامی یک کشور موجب عدم رشد اقتصادی و صنعتی آن کشور نخواهد بود. عامل عدم رشد اقتصادی را باید در امر دیگری جستجو کرد.
 
(۶)- مطابق آمارهای فوق بدست می آید که صرف بودجه کمتر در بخش نظامی موجب پیشرفت کشور در ابعاد اقتصادی و هزینه کردن بودجه بیشتری برای بخش نظامی موجب عدم رشد اقتصادی و تکنولوژیک نخواهد شد. چنانکه کشور آمریکا مقام اول، و دو کشور ژاپن و آلمان مقام هشتم و نهم جهان را در هزینه بالای نظامی دارند اما اقتصاد و صنعت و تکنولوژی آنها از کشور ایران که مقام پانزدهم را در جهان دارد، برتر است.
 
ریشه عدم رشد اقتصادی در امر دیگری است. برخی از علت های آن را می توان چنین بیان کرد:
 
۱- عدم ارتباط میان پژوهش و دانش از یک طرف و صنعت از سوی دیگر.
 
۲- اعتقاد نداشتن به اینکه ما می توانیم به رشد بالای اقتصادی و صنعتی دست یابیم، بطوری که از مدیران دولت سازندگی، اصلاحات و اعتدال بر این امر تاکید فراوان دارند که ما قادر به تولید هیچ چیز نیستیم و صرفا می توانیم آبگوشت بزپاش تولید کنیم و باید مدیر نیز از خارج وارد کنیم.
 
۳- اعتقاد نداشتن به علم و جایگاه آن و تاسیس دانشگاه در کشور برای درآمدزایی. 
 
۴- امید بستن به کشورهای بیگانه بجای تکیه به توانایی متخصصین داخلی.
 
۵- تعطیلی کارخانه های داخلی و اقدام به واردات بی رویه صرفا برای افزایش درآمد عده ای خاص. بطوری که ایران برای نمونه، نیازی به واردات میوه، پارچه در سطح بالا، تراکتور، واگن، کالاهای لوکس، و ... ندارد اما متاسفانه عده ای صرفا برای کسب درآمد بیشتر و بدون توجه به ضربه ای که به پیکره تولید ایران وارد می شود، این کار را انجام می دهند.
 
۶- قاچاق کالا در حد بسیار وسیع.
 
۷- وضع نابسامان گمرک در کشور.
 
۸- وضع بسیار نامناسب بانک ها در کشور که بیشترین ضربه را به تولید کشور وارد می کنند.
 
۹- وجود مسئولین فاسد در کشور که صرفا به فکر چپاول بیت المال و گرفتن حقوق های نجومی از کشور هستند.
 
۱۰- وجود مسئولینی در کشور که فرزندان و بستگان آنها در خارج زندگی می کنند و متاسفانه ممکن است که دو تابعیتی باشند.
 
۱۱- روحیه اشرافی گری در بدنه دولت که استفاده بی رویه از بیت المال را امری کاملا درست می داند.
 
۱۲- حاکم شدن سرمایه داران در کشور. کافی است فقط به مسئولینی که سرمایه هر نفر از آنها بیش از هزارملیاردتومان است اندکی توجه گردد.
 
۱۳- مصرف بیت المال برای اهداف جناحی و سیاسی. (چنانکه همین سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی در جمع مدیران آموزش و پرورش برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آقای روحانی انجام شده است.)
 
۱۴- توجه به فرزندان و خویشاوندان بجای توجه به مردم.
 
۱۵- عدم مبارزه با فساد به علت وجود مسئولین فاسد در اطرافیان برخی از مقامات بالای کشور.
 
موارد یادشده –و بسیاری از موارد دیگر- اموری هستند که دوستان آقای هاشمی رفسنجانی و هم فکران و طرفداران ایشان گرفتار آن می باشند. با وجود چنین مسئولینی روشن است که کشور به رشد اقتصادی خود نخواهد رسید.
 
(۷)- از سوی دیگر سرمایه گذاری اقتصادی در یک کشور وقتی امکان دارد که آن کشور دارای امنیت لازم باشد و اگر کشوری ضعیف بوده و دشمنان آن عوامل ناامنی را ایجاد کنند، سرمایه گذاری اقتصادی و در نتیجه ایجاد اشتغال و تولید و پیشرفت اقتصادی ممکن نخواهد بود.
 
 (۷)- راستی با وجود این همه دشمن در اطراف کشور عزیز ایران، دستور خلع سلاح ایران توسط آقای هاشمی رفسنجانی حاکی از چه چیزی است؟ وقتی در تمام اطراف ایران –مانند افغانستان، امارات، قطر، و ...-نیروهای آمریکایی مستقر شده اند، در آب های خلیج فارس ناوهای غول پیکر آمریکایی وجود داشته و بعد از توافق برجام و عقب نشینی های دولت آقای روحانی، نیروهای نظامی آمریکایی جسورتر شده و صرفا در چندماه گذشته ده‌ها بار به آب های ایران تجاوز کردند، آمریکا، اسرائیل و سایر همپیمانان آمریکا ایران را تهدید نظامی می کنند، عربستان با خریدهای نظامی کلان از آمریکا و سایر کشورها به راحتی به هر کشوری که بخواهد –مانند یمن- حمله نظامی می کند، متاسفانه با اتخاذ سیاست های نادرست دولت آقای روحانی، تقریبا ایران هراسی کامل در منطقه رخ داده و همه کشورهای منطقه رابطه خود را با ایران قطع کرده اند، برخی از کشورهای منطقه ایران را تهدید نظامی کرده اند، داعش آماده حمله به ایران شده است و اگر بتواند وارد ایران خواهد شد و ... آیا درست است که قدرت نظامی ملت را کاهش دهیم و مردم عزیز ایران را در مقابل دشمنانشان بی سلاح نمائیم؟ اگر ایران به لحاظ نظامی قوی نباشد، آیا کشورهایی مانند عربستان به ایران حمله نخواهد کرد؟ آیا مردم ایران نیز مانند مردم یمن باید قتل عام شوند؟ یا باید ملت ایران آنقدر مقتدر باشند که دشمن جرأت حمله به ایران را نداشته باشد. 
 
مناسب است به آمار بودجه نظامی کشورهای منطقه نیز توجه نمائیم:
 
 

عربستان

87.2 میلیارد دلار

سال 2015

امارات متحده عربی

22.8 میلیارد دلار

سال 2015

ترکیه

18 میلیارد میلیارد دلار

سال 2015

رژیم صهیونیستی

16.1 میلیارد دلار

سال 2015

عراق

13.1 میلیارد دلار

سال 2015

ایران

12 میلیارد دلار

سال 2015

پاکستان

7 میلیارد دلار

سال 2015

مصر

حدود 5 میلیارد دلار

سال 2015

کویت

حدود 5 میلیارد دلار

سال 2015

قطر

حدود 2 میلیارد دلار

سال 2015

اردن

حدود 2 میلیارد دلار

سال 2015

 
 
 
 
چنانکه ملاحظه می شود بودجه نظامی عربستان در جهان دارای مقام سوم و در منطقه دارای مقام اول بوده و در مقایسه با ایران، بودجه نظامی عربستان بیش از ۷ برابر بودجه نظامی ایران است.
 
(۸)- آموزه های دین اسلام نیز، حفظ عزت و اقتدار مردم مسلمان را لازم می داند. قرآن کریم در آیات مختلف، تاکید می کند که مسلمانان باید آنقدر به لحاظ نظامی قوی باشند که دشمن از آنها کاملا ترسیده و نتواند به آنها حمله کند.
 
در اینجا صرفا دو آیه را ذکر می کنیم:
 
۲- وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ  وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ  وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَىْ‏ءٍ فى‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ الَیْکُمْ وَ انْتُمْ لا تُظْلَمُونَ‏ (انفال، 60)
 
 تقریبا همه مفسرین در تفسیر این آیه اتفاق دارند که خدای متعال در این آیه به مسلمانان فرمان داده است که هر چه در توان دارید براى مقابله با دشمن نیرو -ساز و برگ نظامى و ابزار جنگى- تهیه کنید. روشن است که مسلمانان باید در هر عصرى به بهترین سلاحهاى روز مجهز شوند، زیرا آیه مى‏فرماید هر چه در توان دارید تهیه کنید و این دستور شامل هر نوع سلاحى است که در هر زمانى تولید مى‌شود.در زمان پیامبر اسلام و صحابه بهترین سلاح‌ها شمشیر و تیر و کمان و نیزه و اسب و ... بوده است و پیامبر براى تهیه و یادگیرى آنها افرادى را به شهرهاى دیگر مى‏فرستاد و در زمان ما هم باید به سلاحهاى روز همچون تانک و هواپیما و سلاحهاى لیزرى و موشکهاى گوناگون و زیردریایى‏ها و مانند آنها مجهز شوند. 
 
اگر ملتى به انواع سلاحها مسلح شود، دشمن از آن ملت ‏ترسیده و به فکر حمله به آن نمى‏افتد بنابراین داشتن سلاح، تضمین کننده امنیت آن ملت است. از این رو، قرآن کریم در ادامه به این حقیقت اشاره مى‏کند و مى‏فرماید تهیه نیرو و اسلحه براى آن است که دشمنان خدا و دشمنان خودتان و دشمنانى را که شما نمى‏شناسید ولى خدا آنها را مى‏شناسد، را بترسانید. یعنى آنها از ترس مقابله با شما به فکر جنگ با شما نباشند. منظور از دشمنان خدا نیز همه کافران است که در صدد جنگ با مسلمانان هستند و منظور از دشمنانى که مسلمانان آنها را نمى‏شناسند منافقان و آن گروه از دشمنان بالقوه است که در آینده ممکن است خطرى براى مسلمانان ایجاد کنند.
 
از سوی دیگر، تهیه ساز و برگ جنگى مناسب نیازمند صرف هزینه‏هاى لازم است. به همین جهت قرآن کریم مسلمانان را تشویق مى‏کند که در این راه بذل مال کرده و قسمتى از اموال خود را به این امر اختصاص دهند و بدانند که هزینه در این جهت، هزینه کردن در راه خدا است و خداوند جایگزین نموده و پاداش خواهد داد.
 
علامه طباطبائی در تفسیر این آیه تاکید می کنند که مسلمانان باید تمام آنچه را که دشمنان دارای آن هستند، داشته باشند: «و القوة کل ما یمکن معه عمل من الأعمال، و هی فی الحرب کل ما یتمشى به الحرب و الدفاع من أنواع الأسلحة، و الرجال المدربین و المعاهد الحربیة التی تقوم بمصلحة ذلک کله، ... و قوله: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ‏» أمر عام بتهیئة المؤمنین مبلغ استطاعتهم من القوى الحربیة ما یحتاجون إلیه قبال ما لهم من الأعداء فی الوجود أو فی الفرض و الاعتبار».  
 
۲- وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ‏ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً (نساء/۱۰۲)
 
کافران دوست دارند که شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شوید و یک مرتبه به شما هجوم کنند-
 
آین آیه به جمیع مسلمین در تمام زمانها و مکانها هشدار می دهد که هیچگاه غفلت نکرده و همیشه آمادگی لازم برای مواجهه با حملات دشمن و دفاع از امنیت امت اسلامی را داشته باشند. مقصود از آمادگی نیز شامل انواع وسائل مانند شناخت قدرت دشمن از جهت سلاح و نیروهای نظامی، شیوه های جنگی آنها، مقدار برد اسلحه آنها و ... می شود. با این عمل است که همیشه جامعه اسلامی به عزت خود خواهد رسید و از دشمنان قادر به شکست آنها نخواهند بود. 
 
با توجه به مصالح جامعه اسلامی و آموزه های قرآن کریم و دستورهای خدای متعال، تقویت ابعاد نظامی یک ضرورت غیر قابل انکار است. تضعیف ملت مسلمان ایران در مقابل دشمنانش، چگونه از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می شود. آیا مصلحت مردم ایران، خلع سلاح آنها در برابر دشمنانشان می باشد؟ چنین مواضعی به قول مقام معظم رهبری یا جهالت است و یا خیانت.
 
 

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار