سیدمحسن طاهری در بررسی اقدام و عمل دولت در اقتصاد مقاومتی؛

خیلی از اجناس خارجی که به راحتی وارد کشور می شود و تولیدات داخلی را به نابودی می کشاند، به این دلیل است که برخی از دولتیان ما دست اندر کار واردات اجناس خارجی هستند. این افراد و حامیان آن ها باعث می شوند که همین مسیر ادامه پیدا کند و چندان به فکر تولید داخلی نباشند.

آقایان هنوز منتظرند سرمایه گذاران خارجی اقتصاد ما را نجات دهند / رانت خواری در دولت، عامل توجه به واردات خارجی

سیدمحسن طاهری، مسئول حوزه علمیه امام صادق ( علیه السلام ) گرگان ، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، اقدام و عمل دولت را در حیطه اقتصاد مقاومتی، مختصرا بررسی می کند:

 

معیارهای اقتصاد مقاومتی و بررسی اقدام و عمل دولت

بیانات مقام معظم رهبری:

یک معیار ما در این بحث، بیانات مقام معظم رهبری است. می بینیم که هنوز ایشان راجع به شاخص های اقتصاد مقاومتی رضایت ندارند، هرچند فرمودند که یک سری اقداماتی انجام شده است اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است. اگر ما می خواهیم با مشکلات اقتصادی مبارزه کنیم باید اقدامات قوی تر، عمیق تر و موثر تر از این چیزی باشد که تا به حال تحقق پیدا کرده است.

 

مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی:

معیار دیگر بررسی چگونگی اقدام و عمل دولت در اقتصاد مقاومتی، موضوعی مثل مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی است. این موضوع هنوز آن گونه که باید تحقق پیدا نکرده است. ضمن این که می بینیم خود مسئولین دولتی در این زمینه با هم اختلاف دارند. این اختلافات در شان مسئولین نظام نیست . آن ها در این زمینه به یکدیگر پرخاش می کنند. کارشناسان اقتصادی و برخی مسئولین دولتی اذعان دارند که هنوز قاچاق این کالاها به صورت گسترده اتفاق می افتد. اگر چه اقداماتی صورت گرفته است اما قابل قبول نیست و باید بیش از این ها اقدام شود.

 

تقویت بنگاه های اقتصادی:

موضوع بعد تقویت بنگاه های کوچک اقتصادی در داخل کشور است. ما هنوز می بینم آن گونه که باید به تولید داخلی توجه نمی شود. حتی بعضی از مسئولین ما خودشان از اجناس گران قیمت خارجی استفاده می کنند. در حالی که کالای مشابه داخلی آن وجود دارد.

 

محسن طاهری اقتصاد مقاومتی

 

برجام، تنها امید نجات نباشد:

مسئله دیگر، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند این است که تنها امید ما در مسائل اقتصادی نباید برجام باشد. برجام حتی اگر از ناحیه طرف مقابل نقض عهد نشود، نمی تواند به تنهایی مشکلات اقتصادی ما را حل کند، چه برسد به این که در عمل با گذشت این مدت زمان طولانی بعد از عمل ما به تعهدات برجام، طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده است و مسئولین خود ما هم گفتند که دستاورد اقتصادی در برجام تقریبا هیچ بوده است.

 

چشم نداشتن به خارج:

عدم اعتماد به غرب و آمریکا و چشم نداشتن به خارج هم موضوعی است که هنوز محقق نشده است و آقایان کماکان منتظرند که سرمایه گذاران خارجی اقتصاد ما را نجات دهند.

 

شاخص های اقتصادی:

وقتی برخی معیارهای اقتصادی همانند تورم و رکود را بررسی می کنیم می بینیم مجموعه این شاخص ها نشان دهنده این است که ما هنوز یک حرکت قابل توجهی در اقتصاد مقاومتی نداشتیم.

 

چرا حرکت قابل توجهی در مسیر اقتصاد مقاومتی انجام نشده است؟

ریشه این که ما هنوز نتواتنستیم از طریق دولتمردان و مسئولین حرکت قابل توجهی در اقتصاد مقاومتی شاهد باشیم چند عامل است:

نبودن خودباوری ملی:

ما به نیروی تحصیل کرده، جوان و مجرب خود اعتماد لازم را نداریم. به سرمایه های داخلی که می تواند ما را به اوج شکوفایی اقتصادی برساند اعتماد نداریم.

نگاه خوشبینانه به غرب:

این ناشی از غرب زدگی برخی از نخبگان ما است. ما فکر میک نیم اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم، هم خودمان باید غربی شویم و هم نگاهمان به غربی ها باشد.

 

محسن طاهری اقتصاد مقاومتی

 

ناکار آمدی برخی از مسئولین اقتصادی:

این افراد امتحان خود را در دوره های گذشته پس داده اند. اگر هم یک زمان کار آمدی داشتند، امروز شرایط جسمی، ذهنی و سنی آن ها نمیتواند اجازه دهد به همان میزان کار آمدی داشته باشند. این انتقادی است که از ابتدا به دولت وارد شد. ضمن این که خودشان هم در مسائل اقتصادی  با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

اشرافیگری و رانت خواری برخی مسئولین:

بعضی از مسئولین ما بر اثر اشرافیگری و گرایشات مادی که دارند، به بحث رانت مبتلا هستند. می بینیم که خیلی از اجناس خارجی که به راحتی وارد کشور می شود و تولیدات داخلی را به نابودی می کشاند، به این دلیل است که برخی از دولتیان ما دست اندر کار واردات اجناس خارجی هستند. این افراد و حامیان آن ها باعث می شوند که همین مسیر ادامه پیدا کند و چندان به فکر تولید داخلی نباشند.

اگر این ریشه ها به درستی ارزیابی شود و مردم و نخبگان با آن ها مبارزه کنند، شاهد این خواهیم بود که اقتصاد ما به سمت شکوفایی حرکت کند.

 

 

مصاحبه و تنظیم: فاطمه محمدرضایی

ارسال نظر

آخرین اخبار