آرزوی کذب عراق در خلیج عربی خواندن خلیج فارس در دوران دفاع مقدس

صدام حسین برای دریافت کمک ‌های نقدی و سیاسی به دیگر کشورهای عرب روی می آورد. همچنین در پی قطع روابط آمریکا و ایران و آغاز جنگ تحمیلی عراق برخی تلاش ‌ها برای به کار بردن واژگان نادرست به جای نام خلیج‌ فارس آغاز می شود.. برژینسکی پس از سفر محرمانه خود به بغداد در اوایل سال جاری (1980) در یک مصاحبه تلویزیونی می گوید: ما تضاد قابل ملاحظه ای بین ایالات متحده و عراق نمی بینیم، ما معتقدیم عراق که تصمیم به استقلال دارد در آرزوی امنیت خلیج عربی است و تصور نمی کنیم که روابط آمریکا و عراق سست گردد." نگاهی بر اسناد گذشته تاریخی، نشان می هد که خلیج فارس مطلقا خلیج فارس است. خلیج فارس؛ همیشه فارس بوده و باقی می ماند.

خلیج فارس؛ همیشه فارس بوده و باقی می ماند

167471_385

پس از سرنگونی شاه و به خطر افتادن منافع غرب بویژه آمریکا در ایران، غربی ها محرکی می شوند برای تشویق صدام حسین برای حمله به جمهوری اسلامی. صدام جاه طلب و مست و مغرور، بازیگر صحنه جنگ می شود با طرح ادعاهای غیر منطقی خود مبنی بر پیوستن خوزستان به عراق و خلیج عرب خواندن خلیج فارس. کشمکش ‌های مرزی بین ایران و عراق به مدت ده ماه پیرامون تسلط بر اروندرود که دو کشور را از هم جدا می‌سازد بالا می گیرد.

به گزارش گلستان 24،  صدام حسین برای دریافت کمک ‌های نقدی و سیاسی به دیگر کشورهای عرب روی می آورد. همچنین در پی قطع روابط آمریکا و ایران و آغاز جنگ تحمیلی عراق برخی تلاش ‌ها برای به کار بردن واژگان نادرست به جای نام خلیج‌ فارس آغاز می شود. با این حال در آمریکا موسسات جغرافیایی و انتشاراتی به شدت تحت نفوذ دیگر کشورها قرار می گیرند.

آرزوی کذب عراق در نامگذاری مجدد خلیج فارس

"برژینسکی" مشاور امنیت ملی کارتر،برای زمینه سازی و اطلاع از وضع عراق برای شروع جنگ،سفرهای محرمانه مکرری به بغداد می کند.مجله ”ژورنال استریت“ مورخ هشتم فوریه 1980 نوزدهم بهمن 1358 یکی از این سفرهای محرمانه را فاش می سازد و تایمز لندن مورخ 17 ژوئن 1980 (27 خرداد 1359) به ملاقات برژینسکی و صدام حسین اشاره می کند. در یکی از این گزارشات آمده است:

"برژینسکی پس از سفر محرمانه خود به بغداد در اوایل سال جاری (1980) در یک مصاحبه تلویزیونی می گوید: ما تضاد قابل ملاحظه ای بین ایالات متحده و عراق نمی بینیم، ما معتقدیم عراق که تصمیم به استقلال دارد در آرزوی امنیت خلیج عربی است و تصور نمی کنیم که روابط آمریکا و عراق سست گردد."

چگونگی کلید خوردن طرح تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی 

حضرت آیت الله خامنه ای، در سال 1367 پس از پذیرش قطعنامه598 فرمودند:"تجاوز نظامی عراق علیه ایران در موقعیتی بسیار حساس اتفاق افتاد، هر چند که تحلیل گران خارجی در طول این چند سال سعی کردند این تجاوز را به اختلافات مرزی ایران و عراق، اختلافات مذهبی و فرقه ای و امثال آن مرتبط سازند، اما فی الواقع این جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران و به منظور واژگون ساختن نظام انقلابی ایران و از بین بردن انقلاب اسلامی سازماندهی شد... در آغاز تجاوز رژیم عراق به ایران، مطالب بسیاری را به وضوح و روشنی در سخنرانی ها و مصاحبه های رییس رژیم حاکم بر عراق و دستیاران وی می توان یافت که آنان سقوط جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود داشتند و جای هیچ انکاری را باقی نگذاشتند. آنان به صراحت از ساقط کردن جمهوری اسلامی و جداسازی استان نفت خیز خوزستان از ایران سخن گفتند. آنان نقشه جغرافیایی ایران و عراق را آن گونه که خود آرزو داشتند، ترسیم و منتشر کردند و هم اکنون این نقشه ها در برخی از کتابهای آنان موجود است. آنها همه چیز را تمام شده می دانستند... این امر که حرکت رژیم عراق حرکتی از پیش طراحی شده بود از ابتدا روشن بود و با گذشت زمان نیز روشن تر شد که این تجاوز با تشویق قدرت های بزرگ، برای نابود کردن انقلابی جوان در این منطقه از جهان، صورت گرفته است."

اما در بررسی این که چگونه موضوع تغییر نام خلیج فارس آغاز شده است که دولت عراق را هم به وسوسه انداخته بود، باز هم دست انگلیسی ها را می بینیم. این روباه صفتان در هر جایی که فتنه باشد یک پای گزارش هستند و قضیه اینگونه آغاز شده است: در پی حمله انگلستان به جزیره خارک در سال 1837، دولت وقت ایران به این سیاست جدایی‌ طلبانه انگلیس در خلیج فارس اعتراض می کند و رسماً به دولت انگلیس هشدار می دهد تا دست از این فتنه‌ گری بردارد. در پی این هشدار ایران، روزنامه تایمز لندن در سال 1840 برای نخستین بار خلیج فارس را "دریای بریتانیا" خواند. اما این نامگذاری به قدری بی‌پایه و اساس بود که در هیچ جای دیگری به کار نرفت.

به دنبال ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1950 و خلع ید شدن شرکت ‌های انگلیسی و قطع ارتباط میان ایران و انگلیس، وزیر مستعمرات انگلیس برای نخستین بار این نام جعلی را به کار می برد. در آن سال ‌ها، کشورهای جنوبی خلیج فارس یا مستعمره و یا تحت‌ الحمایه انگلیس بودند. دولت انگلیس نیز به منظور تلافی ملی شدن صنعت نفت ایران کتابی را به قلم رودریک اون، یکی از جاسوسان انگلیس، به نام حباب‌های طلایی بر روی خلیج عربی، در سال 1957 به چاپ می رساند. این کتاب که بلافاصله به زبان عربی ترجمه شد سرآغازی بر تحریف نام خلیج فارس می شود. همچنین در نقشه خلیج فارس در موزه شیخ سعید آل مکتوم حاکم پیشین دبی، کلمه  "Persian"  به طرز ناشیانه‌ای پاک شده است.

خلیج فارس؛ همیشه فارس بوده و باقی می ماند

دولت‌های عربی رفته رفته از به کار بردن نام خلیج فارس سرباز زدند. در سال 1960 پس از امضای پیمان صلح کمپ دیوید و قطع ارتباط ایران و مصر، سران شرکت‌کننده در کنگره حزب بعث در دمشق طی جلسه‌ ای خواستار تغییر نام خلیج فارس به نام جعلی خلیج عربی بدون هیچ سند و مدرک قانونی می شوند. به دنبال این تصمیم، و به منظور دستیابی به مقاصد سیاسی، نام تاریخی "خلیج فارس" از کتاب‌ های درسی کشورهای عربی حذف و نام جعلی "خلیج عربی" جایگزین آن می شود.

اولین رهبر عربی که نام خلیج عربی را بکار برد عبدالکریم قاسم بود این اقدام او که فردی ضد ایرانی بود مورد اعتراض ایران واقع شد اما بعد در کویت و مصر نیز این واژه جعلی رایج شد و امروزه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این دریا را خلیج عربی و در شمال آفریقا بیشتر از واژه خلیج استفاده می‌کنند. اما هنوز هم بعضی مورخان معاصر عرب همانند مورخان قدیم، خلیج فارس را به‌ کار برده‌اند.

در سال 2005 "اجتماع جغرافیایی ملی" آمریکا که در سابقه‌ فعالیتش از اسامی نادرست و جعلی استفاده نکرده بود نام خلیج‌فارس و جزایر ایرانی را تحریف می کند و عمدا اطلاعاتی دروغین را ارایه کرده. این اقدام فقط به خدشه‌دار شدن اعتبارش در عرصه بین ‌المللی منجر شد؛ چرا که در نهایت این سازمان در برابر اعتراضات ایرانی ‌ها در سراسر جهان تسلیم و خطای خود را تصحیح کرد.

از سوی دیگر، محمود احمدی‌نژاد، نخستین رئیس جمهور کشورمان است که به جزیره ابوموسی سفر می‌کند و با گفتن جمله «تاریخ گواه است که جاعلان نام خلیج فارس هیچ تمدنی ندارند»، تند‌ترین موضع‌گیری را در برابر جعل نام این میراث عظیم از خود نشان می‌دهد تا شاید تأکیدی باشد بر پیگیری طرح‌ هایی چون استان خلیج فارس و...؛ بدین ترتیب و در مثبت‌ترین حالت ممکن، راه نادرست چند سال گذشته اصلاح شده و اینجاست که می‌توانیم به بروز واکنش‌ هایی از این دست در مجامع رسمی امیدوار بمانیم.

نگاهی بر اسناد گذشته تاریخی، نشان می هد که خلیج فارس مطلقا خلیج فارس است. برخی از این اسناد مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح (ع) است. در کتب تاریخی از جمله طبری، یعقوبی و مسعودی نیز همین نام به کار رفته است. پس از ورود پرتغالی ‌ها و اسپانیایی ‌ها نیز شاهدیم که در اسناد آنها هم این نام مورد استفاده قرار گرفته و در برهه ‌‌ای که انگلیسی‌ ها و فرانسوی‌ ها وارد می‌شوند نیز نام خلیج‌فارس، همین بوده است و همچنین در دایره‌ المعارف بریتانیا، آمریکا، شوروی سابق و در اسناد سازمان ملل متحد نام خلیج‌فارس پایدار مانده است. خلیج فارس همیشه فارس بوده و باقی می ماند. انتهای پیام/

رقیه بشارت نیا

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار