انتفاضه سوم پس از یک سال

سالی که در آن انتفاضه سوم جریان داشت عرصه منطقه غرب آسیا محل تحولات وسیع بود. یکی از مهمترین تحولات اقدامات کشورهای عربی حامی غرب در راستای منافع رژیم صهیونیستی بود، در این میان امارات متحده عربی دست به اقدامی زد که هیچ‌یک از حامیان غرب نکردند.

خیانت مدعیان حمایت از فلسطین به انتفاضه سوم؛ امارات متحده عربی

به گزارش گلستان24 ، سالی که در آن انتفاضه سوم جریان داشت عرصه منطقه غرب آسیا محمل تحولات وسیع بود. یکی از مهمترین تحولات منطقه اقداماتی بود که کشورهای عربی حامی غرب در راستای منافع رژیم صهیونیستی انجام دادند.

انتازسرگیری روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی، دیدارهای علنی و غیررسمی مسئولان سعودی با مقامات صهیونیست، بستن کامل گذرگاه رفح و ایجاد امنیت برای صهیونیست‌ها در خلیج عقبه توسط مصر اقداماتی بود که این کشورها انجام دادند، اما در این میان امارات متحده عربی دست به اقدامی زد که هیچ‌یک از کشورهای حامی جناح غربی صهیونیستی انجام نداده بودند.

 

بهانه‌ای به‌نام سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر

در اواسط سال 2015 سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان ملل که محل دائمی آن در امارات متحده عربی است، در همین کشور نشست دوسالانه خود را برگزار می‌کرد. در این نشست یک نماینده از رژیم صهیونیستی نیز شرکت کرد، اما نماینده صهیونیست با دیگر نمایندگان کشورهای حاضر تفاوت داشت. این نماینده یک مقام امنیتی بود که به نظر می‌رسید با نام مستعار و کاملاً ناشناخته و در سکوت خبری در این نشست شرکت کرد. اما حضور یک مقام امنیتی در نشست این سازمان از دید رسانه‌ها مخفی نماند و رسانه‌های خبری منطقه به‌سرعت خبر حضور یک مقام صهیونیستی را در امارات متحده عربی مخابره کردند.

توجیه نخست مقامات اماراتی و انکار صهیونیست‌ها

امارات متحده عربی به‌سرعت به انتشار این خبر واکنش نشان داد و در توضیحی در مورد این حضور اعلام کرد، حضور یک نماینده از رژیم صهیونیستی در راستای سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است و به هیچ وجه امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک و سیاسی رسمی با رژیم صهیونیستی ندارد.

در مقابل رسانه‌های صهیونیستی و مقامات غیررسمی این کشور اعلام کردند قرار است دفتری به این رژیم در کشور امارات متحده عربی واگذار شود.

واکنش دوم مقامات اماراتی و اصرار صهیونیست‌ها

مقامات اماراتی بعد از اظهارات صهیونیست‌ها ــ که توجیه نخست آنها را مبنی بر اینکه روابط رسمی سیاسی ندارند خنثی کرده بود ــ اعلام کردند این دفتر در راستای همان سازمان به صهیونیست‌ها داده شده است و به مسائل دیپلماتیک مربوط نیست. اما صهیونیست‌ها دوباره اعلام کردند واگذاری این دفتر به رژیم صهیونیستی را یک فرصت قلمداد می‌کنند و از این دفتر در راستای گسترش و بهبود روابط با امارات متحده عربی استفاده خواهند کرد.

این بار مقامات اماراتی واکنشی در برابر این اظهار نظر صهیونیست‌ها انجام ندادند و دفتر مربوط به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر به صهیونیست‌ها واگذار شد.

خیانتی که از خاطر اماراتی‌ها رفت

سکوت امارات در مقابل اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در زمانی صورت گرفت که اظهارات مقامات صهیونیست‌ها، موجب دروغ تلقی شدن توجیهات مقامات اماراتی شد. این خود یک خدعه و خیانت در عرصه دیپلماتیک محسوب می‌شود که سکوت اماراتی‌ها عرصه را به‌نفع صهیونیست‌ها واگذارد، زیرا معنای آن یا این بود که اظهارات صهیونیست‌ها درست است یا اینکه صهیونیست‌ها آن‌قدر بر مقامات اماراتی اشراف دارند که آنها وادار به سکوت کرده‌اند.

نکته مهم‌تر این بود که از سال 2010 که محمود المبحوح عضو ارشد جنبش حماس در امارات ترور شد اسنادی به دست آمد که اثبات کرد این اقدام توسط موساد انجام شد و صهیونیست‌ها با فریب مقامات اماراتی این ترور را انجام داده‌اند.

محمود المبحوح عضو ارشد حماس که در امارات متحده عربی به‌دست موساد ترور شد

خیانت به انتفاضه

در سالی که منطقه غرب آسیا دستخوش تحولات وسیع بود و یکی از این تحولات، انتفاضه فلسطین بود جناح غربی صهیونیستی با تلاش‌های اردن، مصر، عربستان و ترکیه برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها تلاش کردند، اما در این میان اقدام امارات از همه عجیب‌تر بود و دست به اقدامی زد که هیچ‌یک از کشورهای نامبرده انجام ندادند. در زمانی که جوانان فلسطینی در خیابان‌های کرانه باختری و کنار گذرگاه‌های نوار غزه اعدام میدانی شدند اماراتی‌ها با واگذاری دفتر به رژیم صهیونیستی پای آنها را به خلیج فارس باز کردند و پایگاهی برای آنها به وجود آوردند، این در حالی است که هیچ‌یک از کشورهای حامی جناح غربی صهیونیستی پایگاه رسمی به صهیونیست‌ها نداده‌اند.

این اقدام به کمک‌های امارات متحده عربی به تشکیلات خودگردان افزود. امارات متحده عربی در همین سال بیش از 10 میلیون دلار به تشکیلات خودگردان کمک کرد. تشکیلات خودگردانی که کار ویژه ذاتی‌اش در یک سالی که انتفاضه جریان داشت، خاموش کردن شعله انتفاضه بود.

این نکته را نباید فراموش کرد که امارات در همین سال در یمن به‌شدت در عرصه حاضر شد و دست مقامات این کشور به خون ملت یمن نیز آلوده شده است.


منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار