آیا ریاض با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب موافقت می‌کند؟

ملک سلمان و محمد بن سلمان پس از آنکه جنبش انصار الله یمن فرودگاه جده را هدف قرار داد، عربستان مدعی شد موشک این گروه به سمت مکه شلیک شد؛ ادعایی که از سوی انصارالله تکذیب شد اما در این میان یک سوال مطرح است: آیا عربستان با تشکیل کمیته حقیقت یاب در این خصوص موافقت می‌کند؟

ادعای واهی عربستان درباره حمله به مکه

به گزارش گلستان24، حمله اخیر انصار الله به پایگاه هوایی شهر جده که مرکز اقتصادی عربستان به شمار می آید، در حالی صورت گرفت که عربستان پس از آن اعلام کرد در این حمله یک موشک به سمت مکه شلیک شد نه جده!

ادعای واهی عربستان درباره حمله به مکه

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی انصارالله ادعای سران سعودی مبنی بر شلیک موشک به سمت مکه را تکذیب کرد و گفت هدف عربستان از طرح این ادعا برانگیختن احساسات مسلمانان است.

به گفته وی ارتش و کمیته های مردمی یمن می گویند موشکی به فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز در جده شلیک شد.

نگاهی به حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن به مواضع سعودی نشان می دهد آنان تا این لحظه هیچ تاسیسات غیرنظامی را هدف حمله قرار نداده اند از همین رو ادعای حمله به مکه وبزرگنمایی آن در قالب حمله انصار الله به اماکن مقدس در عربستان بی اساس است.

در بین ادعای عربستان بر شلیک موشک به سمت مکه و تکذیب این خبر از سوی انصارالله یک سوال مطرح است:

آیا عربستان با تشکیل کمیته حقیقت یاب برای مشخص شدن واقعیت موافقت می‌کند؟

این سوال در حالی مطرح است که عربستان در پی حمله به یک تالار در جنوب صنعاء که محل برگزاری مراسم عزاداری بود، بیش از 700 نفر را کشته و مجروح کرد و پس از محکومیت شدید این حمله از سوی مجامع مختلف بین المللی، با تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی برای پیگیری این حمله مخالفت کرد.

سران سعودی در آن زمان در موضع گیری عجیب و مضحک تشکیل کمیته تحقیق با حضور کارشناسان آمریکایی را خواستار شدند.

فاصله مکه تا جده چقدر است؟

عربستان در حالی مدعی است که موشک انصار الله به سمت مکه نشانه رفته است که با توجه به فاصله بیش از 60 کیلومتری بین جده و مکه نمی توان ادعای رسانه های سعودی در این خصوص را منطقی دانست و باور کرد.

در همین ارتباط شبکه المیادین اعلام کرد که تصاویری که نیروهای رصد یمنی در رسانه ها پخش کردند، نشان می دهد موشک برکان 1 به طور دقیق به فرودگاه عبدالعزیز در جده اصابت کرد.

وزارت دفاع یمن نیز اصابت موشک مزبور به فرودگاه عبدالعزیز در جده را تایید و اعلام کرد که این حمله به این فرودگاه خسارت جدی وارد آورده است.

حمله موشکی انصار الله به فرودگاه جده در حالی است که برای نخستین بار این گروه موفق شده است جده را به عنوان پایتخت اقتصادی عربستان هدف قرار دهد، اما سران ریاض تلاش دارند با اعلام اینکه در این حمله مکه هدف قرار گرفته است اینگونه القا کنند که انصار الله مسلمان نیستند چرا که در صدد حمله به مکه بودند.

برکان یک، نمایش ناتوانی عربستان

موشک برکان 1، 12 شهریور گذشته (دوم سپتامبر) رونمایی شد. این موشک بیش از 800 کیلومتر برد دارد وقادر به حمل کلاهک جنگی به وزن 500 کیلوگرم مواد منفجره است که قابلیت انفجاری بالا یی دارد.

یگان موشکی یمن 20 مهر (11 اکتبر) نیز با استفاده از برکان 1 پایگاه ملک فهد در طائف درنزدیکی جده را هدف قرار داد.

به عبارت بهتر ورود این موشک به نبرد انصار الله با عربستان یک نقطه عطف راهبردی به شمار می آید به ویژه اینکه عربستان از شناسایی محل ساخت، نگهداری و آماده سازی این موشک ناتوان مانده است.

محکومیت حمله موشکی انصارالله از سوی دوستان عربستان

عربستان در بیش از یک سال و نیم گذشته در جنگ علیه یمن بسیاری از مراکز غیرنظامی و تاسیاست زیربنایی و خدماتی از جمله بیمارستان و مدارس را هدف قرار داد. وزارت بهداشت یمن در جدیدترین گزارش از آمار قربانیان حملات جنگده های سعودی به یمن اعلام کرد  که بیش از 27هزار یمنی در اثر این حملات  شهید و یا زخمی شده اند.

این وضعیت در حالی است که یمن یکی از فقیرترین کشورهای عربی به شمار می آید و مردم بی دفاع آن در برابر حملات سعودی در اوضاع انسانی و بهداشتی بسیار وخیمی به سر می برند و فقر و گرسنگی گریبان بسیاری از یمنی ها را گرفته است و سوء تغذیه و بیماری جان هزاران کودک را تهدید می کند.

در این میان دبیر کل سازمان ملل پس از آنکه نام عربستان را در فهرست سیاه سازمان ملل در ارتباط با نقض حقوق کودکان در مناطق جنگی قرار داد، تحت فشار عربستان از این اقدام عقب نشینی و نام آن را از فهرست مزبور حذف کرد.

اما اکنون عربستان که به منظور تحریک احساسات مسلمانان مدعی حمله موشکی انصارالله به مکه شده است، برخی کشورها از جمله نیجریه و بحرین در حمایت از عربستان این حمله را محکوم کردند.

محمد بخاری رئیس جمهوری نیجریه این حمله را محکوم کرد و عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی نیز حمله ادعایی به مکه را نعمت دانست و مدعی شد این حمله خشم خدا را برای انصارالله به دنبال خواهد داشت و موجب رسوایی آنان می شود.

همچنین رئیس جمعیت علمای مسلمان پاکستان این حمله ادعایی را محکوم کرد و جمعیت دفاع از حرمین این کشور نیز تظاهراتی را در دفاع از آل سعود و محکومیت حمله ادعایی به مکه برگزار کرد.

این در حالی است که انصار الله تاکید دارد که ادعای عربستان مبنی بر حمله موشکی به مکه دروغ است و البته نگاهی به سیر حملات این گروه به  خاک عربستان نیز نشان می دهد که تا کنون هیچ مرکز غیرنظامی در این کشور هدف انصارالله قرار نگرفته است چه برسد به اماکن مقدس.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار