7 هزار میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه است که قابل وصول نیست. یک نفر فقط هشتصد میلیارد تومان از این پول را گرفته است. یک نفر دیگر 3900 میلیارد تومان از این پول را گرفته و پس نمی‌دهد. و جالب اینجاست که در نهایت با زمینی که بی‌ارزش بوده است بدهی خود را تهاتر کرده است.

دو فساد بزرگی که روحانی در صحن علنی مجلس منکر آن شد / واکاوی فساد 8000 میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان

حسن روحانی در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی، بحث فساد صندوق ذخیره فرهنگیان را به میان کشید و از اساس با پاک کردن صورت مسئله منکر فساد در این صندوق شد و آن را صرفا بدهی معوق اعلام نمود. این صحبت های در حالی صورت میگیرد سقف وام اعطایی بسیار بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی بانک مرکزی بوده و این تخلف و نحوه شکل گیری این تخلف خود فساد بزرگی محسوب می گردد.

به گزارش گلستان24، دکتر روحانی دو روز قبل در صحن علنی مجلس گفت:

 

من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است؛ انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند. انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند.

 

این صحبت های روحانی در حالی صورت گرفت که در هفته جاری دادستان تهران یکی از جرم های شکل گرفته در پرونده 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان را رشاء و ارتشا اعلام کرد. حال حتی اگر از این مسئله عبور کنیم مسئله مهمتری وجود دارد و آن اینکه میزان وام ارائه شده به یکی از افراد از سوی بانک سرمایه بیش از 60 برابر حد مجاز از سوی بانک مرکزی بوده است.

با توجه به مفاد ماده 26 بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1388، که طی نامه شماره 10870/88 مورخ 23/1/1388 به بانک‌ها ابلاغ شده است‌؛ بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای، میزان و سقف پرداخت تسهیلات و تعهدات کلان نظام بانکی را اعلام کرده بود. در بند دوم این بخشنامه آمده است:

حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات کلان موضوع «بند2ـ2» آیین‌نامه «تسهیلات و تعهدات کلان» ـ بخشنامه شماره مب/ 1968 مورخ 29/11/1382 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

"حداکثر مجموع تسهیلات اعطایی و تعهدات به/ برای هر ذی‌نفع واحد‌، برای واحدهای تولیدی 15 درصد و برای واحدهای غیرتولیدی 10 درصد سرمایه پایه بانک تعیین می‌شود."

این در حالیست که جبار کوچک نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص تخلفات صورت در بانک سرمایه گفته بود:

 

 7 هزار میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه است که قابل وصول نیست. یک نفر فقط هشتصد میلیارد تومان از این پول را گرفته است. یک نفر دیگر 3900 میلیارد تومان از این پول را گرفته و پس نمی‌دهد. و جالب اینجاست که در نهایت با زمینی که بی‌ارزش بوده است بدهی خود را تهاتر کرده است. چون هیچ چیز دیگری از او نداشتند. شرکت‌هایی از 200 میلیارد تا 900 میلیارد گرفته‌اند و پس نداده‌اند.

 

بر اساس بخشنامه فوق حداکثر میزان تسهیلاتی که بانک سرمایه اجازه ارائه آن را داشت؛ 15 درصد از سرمایه پایه آن است. بر اساس آماری که در مرداد امسال ارائه شده است؛ میزان سرمایه پایه این بانک 408 هزار میلیارد تومان بوده که حداکثر میزان تسهیلات (با شرط تولیدی بودن دریافت کننده) 61 میلیارد تومان می باشد.

 

8 هزار میلیارد تومان تسهیلات به سی نفر اعطا شده که معدل هر نفر 266 میلیارد تومان می باشد؛ در حالی این معدل بر اساس قانون نمی بایست بیش از 61 میلیارد تومان باشد.

نه تنها این اقدام بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان تخلف محسوب شده و فساد می باشد؛ بلکه اثبات جرم رشاء و ارتشاء اعلامی از سوی دادستان تهران نیز در این راستا است چرا که قابل پذیرش نیست شخصی بدون هیچ نوع رابطه  در فرآیندی که نباید بزرگش کرد، شصت برابر حداکثر سقف  قانونی وام گرفته که تصادفا معوق نیز شده است.

آقای رئیس جمهور در صحبت های خود برای فرار از پاسخگویی به ملت؛ منکر دو فساد شده است. یک تخلف در عبور از حد مجاز تعیین شده از بانک مرکزی و دوم رشاء و ارتشا. وی که پاسخگویی را برابر با ریزش رای خود در انتخابات 96 می بیند، تخلف بازداشت شدگانی را منکر می شود که میلیون ها تومان از حق فرهنگیان را به نفع شخصی تصاحب کرده و در شرایطی که کشور در تنگنای اقتصادی به سر می برد، به این کشور خیانت کرده اند.

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار