رئیس بخش پژوهشها و اسناد هیئت اسرا و آزادگان فلسطین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در غزه، جدیدترین آمار اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

جدیدترین آمار اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی

به گزارش گلستان24، رژیم صهیونیستی از ابتدای انتفاضه قدس که از ابتدای اکتبر سال 2015 میلادی آغاز شده است، روند بازداشت شهروندان فلسطینی را شدت بخشیده است.

جدیدترین آمار اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی

در همین راستا عبدالناصر فروانه رئیس بخش پژوهشها و اسناد هیئت اسرا و آزادگان فلسطین در گفتگو با خبرنگار تسنیم در غزه گفت: رژیم صهیونیستی اقشار مختلف مردم فلسطین را بازداشت کرده و تمرکز خود را بیشتر بر روی دستگیری گروه سنی کودکان و افراد کم سن و سال گذاشته است.

وی افزود: بیشتر کسانی که بازداشت شده‌اند، در معرض تجاوزهایی قرار گرفتند که بر خلاف منشورها و عرفهای بین‌المللی است.

فروانه تاکید کرد که امروز به دلیل عدم محاکمه رژیم صهیونیستی از سوی مجامع بین‌المللی، اسرای فلسطینی اوضاع فاجعه‌بار بی‌سابقه‌ای را در زندانهای دشمن صهیونیستی تجربه می‌کنند.

متن کامل این گفتگو را در ذیل می‌خوانید.

تسنیم: در حال حاضر تعداد بازداشت شدگان فلسطینی با گذشت یکسال پس از انتفاضه قدس چقدر است؟

فراونه: آمار و ارقام نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در جریان انتفاضه قدس روند بازداشتها را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است و در حملات خود اقشار مختلف مردم فلسطین از مرد و زن گرفته تا کوچک و بزرگ را هدف قرار داده است و این در حالی است که بازداشت کودکان نیز رکورد قابل توجه‌ای یافته‌است. اگر بخواهیم آمار و ارقام ارائه کنیم، می‌توانم بگویم از ابتدای انتفاضه قدس تا ماه نوامبر جاری، رژیم صهیونیستی حدود 8881 فلسطینی را در مناطق مختلف بازداشت کرده است که بیشترین آمار بازداشت شدگان را کرانه باختری و سپس قدس و نوار غزه به خود اختصاص داده‌اند. آنچه دردناک است همراه شدن بازداشتها با شکنجه است، زیرا همه کسانی که بازداشت شدن  در زندانهای اسرائیل را تجربه کردند، در معرض انواع شکنجه‌های بدنی و روحی قرار گرفتند. در بین اسرا 2651 کودک 11 الی 18 ساله، 238 زن و دختر که در بین آنها افراد کم سن و سال و مجروحان نیز هم دیده می‌شوند، حضور دارند. 7 هزار فلسطینی همچنان در زندانهای رژیم صهیونیستی به سر می‌برند که بین آنها حدود 400 پسربچه و دختر بچه و 64 اسیر زن فلسطینی دیده‌می‌شوند. قدیمی‌ترین اسیر زن فلسطین لینا الجربونی نام دارد که از 14 سال قبل تاکنون اسیر است. همچنین بیش از 700 تن نیز بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت هستند. 6 نماینده پارلمان فلسطین و دو وزیر سابق نیز در میان زندانیان هستند.

تسنیم: برجسته‌ترین موارد تجاوزهای اسرائیل اخیرا چیست؟

فروانه: رژیم صهیونیستی تجاوزهای خود علیه بازداشت شدگان فلسطینی را که البته قبلا هم وجود داشت، تشدید کرده است. این رژیم زندانهای خود را به عرصه‌ای برای سرکوب و تجاوزهای روزانه و مکانی برای توهین و محرومیت و شکنجه برنامه‌ریزی شده و بازداشت اداری تبدیل کرده است. البته این تجاوزها فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود، بلکه قتل و اعدام میدانی را جایگزین بازداشت کرده است که این یک جنایت بشری اس. به طور خلاصه می‌توان گفت تجاوزهای بی‌شماری از سوی رژیم صهیونیستی علیه اسرا و بازداشت شدگان صورت گرفته است. روندبازداشتها تشدید و تعداد زندانیان افزایش یافته است. آزادی بیان و کار رسانه‌ای محدود شده و دهها روزنامه نگار و کاربر شبکه‌های اجتماعی بویژه فیسبوک بازداشت شده‌اند. ما طی این مدت شاهد سرکوب فلسطینیان و استفاده مفرط اسرائیل از زور  علیه بازداشت شدگان و ترور آنها به بهانه‌های مختلف و افزایش روند بازداشت اداری شهروندان فلسطینی بودیم.بیش از 90 کودک فلسطینی بویژه از قدس اشغالی در حبس خانگی به سر می‌برند. جریمه‌های مالی هنگفت، نگهداری اجساد شهدا و سایر موارد، از جمله تجاوزهایی است که در جریان انتفاضه قدس تشدید شده است.

تسنیم: قوانین بین‌المللی چه نگاهی به اقدامات رژیم صهیونیستی دارد؟

فروانه: اگر به قوانین بین‌المللی نگاه کنیم و توافقها و متون حقوقی مربوط به اسرا و زندانیان را بخوانیم، میتوانیم به راحتی به این نتیجه برسیم که رفتار اسرائیل در تعامل با فلسطینی‌ها رفتاری نادر و بر خلاف همه قوانین بین‌المللی است و قابل پیگرد و محاکمه است. همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان از لحاظ شکل بازداشت و شرایط و مکانهای بازداشت با کمترین حد قوانین بین‌المللی در تضاد است. به نظر من عدم محاکمه و تحت پیگرد قرار گرفتن اسرائیل از سوی مجامع بین‌المللی، موجب شده است که این رژیم تجاوزهای خود را بیشتر کند. ما به عنوان شهروندان فلسطین باید این پیام را با رژیم صهیونیستی و همه جهان برسانیم که در سایه ادامه بازداشتها و ادامه حبس بازداشت شدگان  هیچ امنیت و صلح و ثباتی در منطقه وجود ندارد و این ماموریت نهادهای رسمی و گروههای کار ملی و اسلامی است.

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار