لزوم انسجام ادارات کل محیط زیست استان‌ها؛

دستگیری اعضای باند خرید و فروش پرندگان مهاجر آبزی در بندرترکمن، تنها بخشی از یک عملیات محرمانه بود که متاسفانه پس از پایان اولین مرحله در بندرترکمن، برخلاف آنچه توافق شده بود رسانه ای شده و عقیم ماند.

چگونه عملیات محرمانه محیط زیست در بندرترکمن لو رفت؟! + عکس

به گزارش گلستان24،همزمان با فرا رسیدن فصل مهاجرت و حضور پرندگان آبزی مهاجری که پس از طی کردن مسافتی طولانی برای توقفی کوتاه، میهمان تالاب‌های کشورمان شده‌اند، تبلیغات برای خرید و فروش این گونه‌ها که بعضاً جزو گونه‌های در خطر انقراض به شمار می‌روند، نیز در فضای مجازی آغاز شد‌. این پرندگان مهاجر که با روش‌های مختلف توسط صیادان به دام افتاده و از ادامه سفر باز می‌مانند یا ‌از سفره‌های علاقمندان گوشت پرندگان مهاجر ‌سردر‌می‌آورند و یا توسط قاچاقچیان ‌به باغ‌های پرندگان و سایر متقاضیان فروخته می‌شوند. تجارتی که مستلزم به جا‌گذاشتن تلفاتی قابل توجه از این پرندگان زیباست که یا در حین انتقال و یا پس از رسیدن به دست خریدار از بین می‌روند.

 پس از مشاهده یکی از آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی که خبر از "رسیدن بار جدید زمستانی شامل فلامینگو، تنجه، چنگر، خوتکا، انقوت، کاکایی و ابچلیک" می‌داد با شماره تلفن درج شده در آگهی تماس گرفت تا از جزئیات و نحوه فروش این بار جدید زمستانی که از آسمان می‌رسد و  توسط فروشنده "با قیمتی باورنکردنی در چند استان کشور تحویل داده می‌شود" اطلاعات بیشتری کسب کند‌ اما از آنجا که در متن آگهی قید شده: "فقط خریدار واقعی تماس بگیرد"، خبرنگار ما، در تماس با فروشنده، درخواست خرید 15 قطعه فلامینگو و دو قطعه قوی اشکی را مطرح می‌کند.

فروشنده: فلامینگو هر تعداد که بخواهید هست. صیادها شبی حدود 100 قطعه فلامینگو صید می‌کنند اما هنوز هوا به اندازه کافی سرد نشده و قوها از راه نرسیده‌اند. اگر حتماً از قوهای مهاجر می‌خواهید دو هفته صبر کنید‌ اما اگر عجله دارید قوی سیاه پرورشی هم داریم. یک جفت جوجه قوی سیاه یک ساله، چهار میلیون و پانصد هزار تومان، هر فلامینگو هم صد و بیست هزار تومان.

تسنیم: چرا قوی سیاه پرورشی با فلامینگویی که از طبیعت صید می‌کنید تا این حد تفاوت قیمت دارد؟ ارزش فلامینگو با توجه به اینکه گونه مهاجر بومی است بیشتر از قوی سیاه پرورشی نیست؟

فروشنده: احتمال زنده ماندن فلامینگوها بعد از صید شدن خیلی کم است. به ندرت زنده می‌مانند. ضمناً چون گونه بومی به حساب می‌روند نگهداری از آنها تخلف محسوب می‌شود. برای همین قیمت کمی دارند.

خبرنگار تسنیم، مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران را از جزئیات مکالمه خود با قاچاقچی پرندگان مهاجر مطلع کرده و بنا می‌شود پس از انجام هماهنگی‌های لازم و ترتیب دادن معامله‌های صوری در استان‌هایی که در آگهی قید شده، در عملیاتی محرمانه، صیادان و قاچاقچیانی که با دلال مذکور در ارتباط هستند دستگیر و تحویل مقامات قضایی شوند.

این در حالی است که علی‌رغم محرمانه بودن عملیات به منظور دستگیری کلیه اعضای این باند در استان‌های مربوطه، ساعاتی بعد در کمال ناباوری، علی بیانی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ترکمن در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر از دستگیری اعضای باند خرید و فروش پرندگان مهاجر آبزی در گلستان داده و گفت: 6 فلامینگو، یک گیلانشاه  و یک اردک ارده زنده از این افراد کشف شد و متهمان تحویل مراجع قضایی شدند.

مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با ابراز تأسف از لو رفتن این عملیات محرمانه می‌گوید: دستگیری اعضای باند خرید و فروش پرندگان مهاجر آبزی در بندرترکمن، تنها بخشی از یک عملیات محرمانه بود که صبح ‌چهارشنبه در استان مازندران آغاز شده بود و بنا بود با همکاری فرماندهان یگان محیط زیست در برخی استانهای دیگر، به دستگیری نفرات اصلی منجر شود اما متاسفانه این عملیات پس از پایان اولین مرحله در بندرترکمن، برخلاف آنچه توافق شده بود رسانه‌ای شده و عقیم ماند.

وی با تاکید بر اینکه موفقیت یگان حفاظت محیط زیست در گرو عملکرد منسجم و فرا استانی است، ادامه می‌دهد: متأسفانه این رفتارها یکی از بزرگترین موانع دستیابی به نتیجه مطلوب است.

آهنگری یادآور می‌شود: دلالی که واسطه فروش پرندگان مهاجر آبزی در استان‌های متعدد است می‌توانست کلید دستگیری بسیاری از صیادان و قاچاقچیان باشد تا از نابودی جمعیت قابل توجهی از این پرندگان جلوگیری شده و پرندگان صید شده نیز در اسرع وقت رهاسازی شوند اما متأسفانه، میل به رسانه‌ای کردن مرحله اول این عملیات که نتیجه آن کشف کمتر از 10 پرنده مهاجر بود، ادامه عملیات را غیرممکن ساخت.

، علی بیانی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ترکمن در حالی دستگیری اعضای باند خرید و فروش پرندگان مهاجر آبزی در گلستان را نتیجه ماموریت مشترک محیط زیست، مرزبانی و دریابانی شهرستان ترکمن اعلام کرد که یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران، در عملیاتی 12 ساعته توانسته بود، با همراهی یکی از متخلفان، از ساری عازم بندرترکمن شده و مقدمات دستگیری صیادان پرندگان مهاجر در بندرترکمن را فراهم آورد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار