دایره نزاع مصر وسعودی هر روز گسترده تر می شود و اکنون این نزاع برای به اصطلاح تثبیت رهبری خود در جهان عرب است و درهمین چارچوب هر کدام درصدد است تا نخستین کشور عرب باشد که از ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری جدید لبنان میزبانی می کند.

روی دیگر نزاع مصر و سعودی‌ها

به گزارش گلستان24، « عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر هفته گذشته « سامح شکری» وزیر خارجه این کشور را راهی بیروت و به طور رسمی از ژنرال عون برای سفر به قاهره دعوت کرد.

روی دیگر نزاع مصر و سعودی‌ها

مصر که این روزها حال و روز اقتصاد آن بسیار وخیم است با این حال در جریان سفر شکری به بیروت وعده هائی را برای همکاری های اقتصادی و تجاری با لبنان داد.

اما سعودی که بازی را در بیشتر میدان های منطقه به ویژه یمن، سوریه، عراق و حتی لبنان باخته است، ماجراجوئی ها نظامی و امنیتی آن به ویژه حمایت همه جانبه مالی و تسلیحاتی از تروریست های تکفیری و همپیمانی با تروریسم صهیونیستی علیه محور مقاومت، شرایط این رژیم را در کنار بحران اقتصادی و مالی، در منطقه و جهان متزلزل تر کرده است.

آل سعود که اکنون خیانت آن به ملت فلسطین برای احدی جای شک و تردید ندارد، در میدان لبنان هم با متوقف کردن هبه های نظامی سه و یک میلیارد دلاری به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در اوج نبرد آنها با تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره، اخراج کارگران لبنانی و تروریست خواندن بخش اعظمی از ملت مقاوم لبنان که حاضر نیستند تسلیم دیکته های رژیم مستبد سعودی باشند و با جنایات آن در کشورهای اسلامی وعربی از جمله سوریه، یمن، عراق و بحرین مخالفت کرده اند، جایگاه خود را تا حدود زیادی از دست داده است.

درلبنان همه می دانند که انتخاب ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری لبنان با بیش از دو سال و نیم تاخیر به دلیل مداخله های آل سعود و به ویژه وتوی نام ژنرال عون صورت گرفت و سعودی ها تنها زمانی تسلیم شدند که نامزد مورد حمایت حزب الله وارد « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری شود که همه توطئه ها و دسیسه های آنها یکی بعداز دیگری شکست خورده بود.

در این میان جمهوری اسلامی ایران نخستین کشورجهان و منطقه و سوریه هم نخستین کشور عرب بودند که روسای جمهوری آنها در تماس با ژنرال عون پیروزی او را تبریک گفتند و هیات هائی عالی رتبه را راهی بیروت برای اعلام حمایت از انتخاب ملت لبنان و اعلام آمادگی برای همکاری با همه گروه های سیاسی و طوائف مذهبی این کشور کردند.

« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی اقتصادی و سیاسی وارد بیروت شد تا نخستین مقام بلندپایه جهان و منطقه باشد که با ژنرال عون در کاخ ریاست جمهوری لبنان ملاقات می کند.

ناظران معتقدند که با سفر ظریف به لبنان در آغاز مرحله جدید در تاریخ این کشور، فصل جدید همکاری های ایران و لبنان کلید خورده است.

اوج سفر ظریف به لبنان ، ملاقات او با« سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل و همپیمان سعودی بود که از سوی ژنرال عون به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان معرفی شده است.

این ملاقات ظریف خط بطلانی بود بر همه ادعاهای واهی دست نشاندگان سعودی و دوستان رژیم صهیونیستی در لبنان که مدعی بودند ایران حاضر نیست با همه گروه های سیاسی لبنان همکاری کند و رابطه داشته باشد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا رژیم سعودی هم حاضر است با همه گروه های سیاسی لبنان همکاری کند و به اراده ملت لبنان احترام بگذارد یا اینکه همچنان بخشی اعظم از ملت لبنان را که حاضر نیستند مجری دیکته های آن باشند، تروریست می خواند.

درحالی که در مقابل نیت سعودی برای بازگشت به میدان لبنان علامت سوال های زیادی وجود دارد، در بحبوحه تلاش توام با اما و اگر لبنانی ها برای تشکیل دولت جدید لبنان که بعید به نظر می رسد تا عید استقلال( روز سه شنبه) به نتیجه برسد، قرار است در روزهای آینده یک هیات سعودی وارد بیروت شود تا ضمن ملاقات با ژنرال عون ، به طور رسمی از رئیس جمهوری جدید لبنان برای سفر به ریاض دعوت کند.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت که « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان به سعودی ها اطلاع داده است ، دعوت شفاهی« سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی از ژنرال عون برای سفر به ریاض در جریان تماس تلفنی با ژنرال برای تبریک انتخابش به عنوان رئیس جمهوری کافی نیست و این دعوت باید به طور رسمی صورت گیرد.

السفیر افزود: به نظر می رسد نخستین ایستگاه سفرهای خارجی ژنرال عون فرانسه باشد و ریاض هم دومین ایستگاه ، اگرچه مصری ها انتظار دارند به عنوان نخستین کشورعربی در قاهره از رئیس جمهوری جدید لبنان استقبال کنند.

این تمایل مصر در چارچوب تلاش آن برای بازیابی نقش سیاسی خود در جهان عرب قرار دارد و از سوی دیگر برای این کشور اهمیت دارد تا رئیس جمهوری تنها کشور عربی مسیحی سفرهایش به کشورهای عربی را از دروازه قاهره و با دیدار از الازهر شروع کند.

الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت، ریاست هیات سعودی را که بزودی به بیروت سفر می کند،« خالد الفیصل» امیر منطقه مکه و مشاور سلمان بن عبدالعزیر شاه سعودی برعهده دارد و انتظار می رود با مقامات ارشد لبنان از جمله ژنرال عون، نبیه بری ، تمام سلام و سعد حریری ملاقات کند.

روزنامه السفیر هم با اشاره به رفتار تردید آمیز سعودی با پرونده لبنان ( از وتوی نام ژنرال عون تا تلاش امروز برای میزبانی از او) نوشت که در خصوص سفر هیات سعودی به بیروت سوال های زیادی مطرح است.

آیا رهبری سعودی احساس کرده است با انتخاب « دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا مرحله جدیدی از روابط سعودی - آمریکا آغاز می شود که سخت ترین مراحل این روابط و شاید بحرانی ترین و پیچیده ترین آن خواهد بود؟

آیا سعودی ها بدنبال ایجاد این احساس، تصمیم گرفته اند در سیاست های منطقه ای خود مانند یمن، بحرین، عراق ، سوریه ، لبنان ، مصر و دیگر کشورهای شمال آفریقا تجدید نظر کنند؟ آیا از پرونده های یمن ، عراق ، سوریه و لبنان درس گرفته و یا اینکه نه می خواهند نفوذشان بیشتر از ورود به جنگ ها باشد؟

سعودی ها تا کجا حاضر هستند در سیاست های خود تجدید نظر کنند، آیا به سوی تندروی و درگیری های بیشتر در مقابل آنچه ادامه راهبرد هجومی ایران در عراق ، دفاعی در سوریه و توافقی در لبنان می خوانند، حرکت می کنند و یا اینکه با واقع گرائی و اتخاذ سیاست درهای باز، آماده گفت وگو با تهران می شوند تا از تجربه راهبرد توافقی در لبنان در بیشتر میدان های عربی استفاده گردد.

آیا این سخن درست است که سعودی ها با ورود ژنرال عون به کاخ ریاست جمهوری به این خواسته های خود دست یافته اند؟

1- بازگشت همپیمان نخست سعودی ها در لبنان ( سعد حریری) به قدرت

2- تثبیت توافق طائف( توافقی که به جنگ داخلی لبنان پایان داد)

3- دفن توافق دوحه (پایتخت قطر) که به معادله« یک سوم تعطیل کننده در هیات دولت لبنان» خاتمه می دهد.

4- بی طرف ساختن ژنرال میشل عون با انتخابش به عنوان رئیس جمهوری بعداز آنکه همه تلاش های آنها برای ایجاد فاصله بین او و حزب الله شکست خورد.

5- تثبیت طرح برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان با قانون کنونی ( معروف به قانون شصتم) تا ترکیب و ساختار پارلمان لبنان تغییر نکند.

6- تثبیت بی طرفی لبنان در قبال همه بحران های منطقه و بازگرداندن اعتبار همه قطعنامه های بین المللی در این زمینه

روشن است که نزدیکی دوباره روابط سعودی و لبنان با تعیین سفیر جدید سعودی در بیروت تا قبل از پایان سالجاری میلادی شروع و بعداز آن زمینه مناسب برای سفر رئیس جمهوری به ریاض و فعال سازی طرح هبه تسلیحاتی سه میلیاردی دلاری به ارتش لبنان فراهم می شود.

السفیر به نقل از منابع دیپلماتیک در بیروت نوشت: سعودی به همپیمانان و دوستان لبنانی خود اعلام کرده است که دیگر مانند گذشته نمی تواند در میدان لبنان و دیگر کشورهای منطقه پول هزینه کند.

این منابع همچنین گفته اند که شرط جدید سعودی ها برای فعال کردن پرونده هبه تسلیحاتی سه میلیارد دلاری این است که وزیران دفاع و کشور در دولت جدید لبنان و همچنین فرمانده جدید ارتش لبنان چه کسانی خواهند بود؟


منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار