نظری مهر گفت : نامه‌ای به وزارت خارجه زدم و جواب نامه هم برای من آمد. از اظهارات آقای قشقاوی که این مسئله را نه تأیید و نه تکذیب کرده‌اند، متعجبم.

کارمان به جایی رسیده که ترکمنستان به ما زور می‌گوید / برای سفیرمان متأسفم

به گزارش گلستان 24، محمد جواد نظری‌ مهر نماینده مردم کردکوی ، بندرترکمن ، گمیشان و بندرگز در مجلس شورای اسلامی درباره اظهار بی‌اطلاعی مقامات وزارت خارجه راجع به دستگیری و زندانی‌شدن تعدادی از صیادان ایرانی توسط پلیس دریایی ترکمنستان به خبرنگار بین‌الملل مشرق گفت: من نامه‌ای به وزارت خارجه زدم و خانواده‌های دستگیر شدگان را هم برای پیگیری به وزارت خارجه معرفی کردم. حتی جواب نامه هم برای من آمده است. از اظهارات آقای قشقاوی که این مسئله را نه تأیید و نه تکذیب کرده‌اند، متعجبم."

روز شنبه 11 بهمن ، منابع خبری از گلستان در گفت‌وگو با سایت محلی "سرو" ، خبرگزاری ایرنا و روزنامه شرق گزارش دادند پلیس که دریایی ترکمنستان به سمت تعدادی از ماهی‌گیران ایرانی روستاهای "خواجه‌نفس" و "چپقلی" گلوله جنگی شلیک کرده و تعدادی از ماهی‌گیران را دستگیر کرده است. از سوی دیگر، برخی مقامات دولتی کشورمان خبر دستگیری ماهیگیران ایرانی در دریای خزر را رد کرده‌اند. سفیر ایران در ترکمنستان در گفتگو با خبرنگار مشرق در این‌باره اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید، این خبر مربوط به سال گذشته بوده و به اشتباه، دوباره منتشر شده است.

این در حالی است که خانواده صیادان در گفت‌وگو با سایت "سرو" ضمن تأیید اصل حادثه به شرح جزئیات آن پرداخته‌اند. همچنین نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس از بی‌اطلاعی وزارت امور خارجه درباره ماجرای دستگیری ماهیگیران ایرانی ابراز تعجب کرده است. 

"محمدجواد نظری‌مهر" درباره دستگیری ماهیگیران ایرانی توسط پلیس دریایی ترکمنستان، به خبرنگار بین‌الملل مشرق گفت: "دستگیری ماهیگیران، رانندگان و تجار ایرانی در ترکمنستان چیز جدیدی نیست. پلیس دریایی این کشور هر از چند گاهی صیادان و کشاورزان ایرانی را دستگیر می‌کند. بنده از دوره هشتم مجلس، نامه‌نگاری‌هایی در این خصوص با وزارت خارجه انجام داده‌ام و گفته‌ام که مأمورین گمرکی ترکمنستان با صحنه‌سازی و جاسازی مواد مخدر در اموال اتباع ایرانی، موجبات دستگیری آن‌ها را فراهم می‌کنند. امیدوارم مسؤولان وزارت امور خارجه این مسئله را با سرعت بیشتری پیگیری کنند تا خانواده‌های این افراد هیچ نگرانی درباره عزیزانشان نداشته باشند."

این نماینده مجلس نهم به برخی اظهارات در دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر تأیید نکردن این خبر اشاره و تصریح کرد: "آذرماه ، خانواده‌های چهار صیاد پیش من آمدند و گفتند پلیس ترکمنستان اعضای خانواده‌شان را دستگیر کرده و از سرنوشت آن‌ها اطلاعاتی ندارند. من نامه‌ای به وزارت خارجه زدم و خانواده‌های دستگیر شدگان را هم برای پیگیری به وزارت خارجه معرفی کردم. حتی جواب نامه هم برای من آمده است. از اظهارات آقای قشقاوی که این مسئله را نه تأیید و نه تکذیب کرده‌اند، متعجبم."

صیادان دستگیر شده+ سند

پاسخ وزارت امورخارجه به مجلس شورای اسلامی درباره صیادان زندانی‌شده در ترکمنستان

نظری‌مهر گفت: "قطعاً پس از پیگیری‌های وزارت امور خارجه، در مجلس و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز این مسئله و نحوه برخورد زشت و تأسف‌بار پلیس ترکمنستان با اتباع ایرانی در زندان‌های این کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد." 

وی زمان وقوع این حادثه را حدود 20 روز پیش اعلام کرد و گفت: در آن زمان 4 نفر از صیادان ایرانی دستگیر شدند و پلیس ترکمنستان به صورت بی‌رحمانه با صیادان برخورد کرده است.

نظری مهر در ادامه گفت: من هفت سال است که این مسأله را پیگری می‌کنم و تنها راه حل مشکلاتی که برای اتباع ایرانی توسط مأموران ترکمنستان می‌آید ورود جدی وزارت خارجه به ماجراست. ترکمنستان در حال حاظر به ما زور می‌گوید. سفیر ایران در ترکمنستان دستگیری ماهی‌گیران ایرانی را تکذیب کرد و من واقعاً برای سفیرمان در ترکمنستان متأسفم. زمانی که نامه شماره‌شده و ثبت شده در وزارت خارجه وجود دارد چطور سفیر ما تکذیب می‌کند.

سایت محلی "سرو" اخیراً گزارش داد پلیس دریایی ترکمنستان، عده‌ای از ماهی‌گیران ایرانی را که بنزین قایق‌شان تمام شده بود، بازداشت کرده و قایق آب‌آورده آن‌ها را مصادره نموده است. چهار‌ ماهی‌گیر ایرانی نیز در این ماجرا دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، پلیس دریایی ترکمنستان، ماهی‌گیران ترکمن را که ساکن روستاهای "خواجه‌نفس" و "چپقلی" هستند، در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داده و به سمت آنان گلوله‌های جنگی شلیک کرده ‌است. به دنبال شلیک گلوله پلیس ترکمنستان، یکی از قایق‌ها غرق شد و از سرنوشت سرنشینان آن اطلاع دقیقی در دست نیست. با این حال، بر اساس اظهارات شاهدان، یک ماهی‌گیر ایرانی تا کنون کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی عشق‌آباد درآمده‌اند.

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار