حیطه فعالیت های تروریستی بوکوحرام از نیجریه عبور کرده و به کامرون و چاد نیز سرایت کرده است.

بوکوحرام جای داعش را می گیرد

به گزارش گلستان 24، گروه تروریستی بوکوحرام از یک خطر محلی خارج شده و می رود که به معضلی برای آفریقا تبدیل شود.

به گزارش رویترز، گروه تروریستی بوکوحرام در روزهای اخیر چندین بار با نیروهای ارتش چاد درگیر شده و مبادرت به کشتار شماری از شهروندان غیر نظامی این کشور نموده اند. بر اساس این گزارش دست کم 300 تن از تروریست های بوکوحرام نیز در درگیری های فوق به هلاکت رسیده اند.

گروه بوکوحرام متاثر از اندیشه های سلفی گری در سال های اخیر بر میزان فعالیتش در شمال شرقی نیجریه افزوده و مناطق گسترده ای از این کشور را به تصرف خود در آورده است. رهبران این گروه تروریستی به مانند سرکردگان داعش مدعی برپایی حکومت اسلامی هستند.

نام بوکوحرام در نیجریه بر گرفته از مخالفت با نظام آموزش غربی می باشد. رهبران این گروه با هر نوع تحصیل غربی به ویژه برای زنان مخالفند. در ماه های اخیر این گروه با حملاتی پی در پی صدها دختر را از مدارس ربوده و به اسارت خویش درآورده است. ابوبکر شیکاو رهبر این گروه تروریستی به مانند ابوبکر البغدادی صراحتا بیان نموده که دختران فوق به کنیزی نیروهای این گروه در خواهند آمد.

فعالیت بوکوحرام در دو ماه اخیر بجز در نیجریه به کامرون و چاد نیز سرایت کرده که این امر زنگ خطری برای کل آفریقا محسوب می شود. بوکو حرام چندین بار به خاک چاد و کامرون تجاوز کرده و تعدادی از شهروندان این کشورها را ربوده است. رهبران آفریقا نسبت به گسترش این پدیده شوم ابراز نگرانی کرده اند.

گروه های سلفی به غیر از نیجریه در سایر کشورهای آفریقایی نیز به گونه ای قارچ وار در حال رشدند. گروه الشباب در سومالی، انصار بیت المقدس در مصر، القاعده در مغرب اسلامی، انصار الشریعه در لیبی و... نمونه هایی از رشد جریان های تکفیری در آفریقا می باشند. گروه های فوق و بویژه بوکوحرام اقدام به اعمال شدیدترین خشونت ها می نماید. در حملات این گروه به شهر باگا قریب به 2000 شهروند این شهر در یک روز به قتل رسیدند. گردن زدن، مثله کردن و شلاق زدن های مکرر از اقدامات وحشیانه ایست که بوکوحرام نسبت به مردم نیجریه به کار می برد.

تشدید ناامنی ها در نیجریه موجب شده که شانزده حزب از بیست و شش حزب رسمی و ثبت شده این کشور خواستار به تعویق انداختن انتخابات آتی این کشور گردند. سران این شانزده حزب اعلام کرده اند ناآرامی های اخیر در نیجریه و مشکلات مربوط به تعرفه های رای، سبب شده است روند برگزاری انتخابات پیچیده شود.

حملات بوکو حرام به شهر باگا را می توان خونین ترین حمله این گروه تروریستی دانست. کمیسریای عالی سازمان ملل متحد گزارش داده که هزاران جسد در سطح شهر باقی مانده و ده ها هزار تن از شهر گریخته اند. خدیجه عمر که با فرزندش به یکی از جزایر دریاچه چاد گریخته می گوید که از شوهرش خبر ندارد که اکنون زنده هست و یا مرده، او می گوید که به غیر از لباس تنش موفق به آوردن چیزی نشده چرا که مهاجمان با اسلحه و ماشین مدام آنها را تعقیب کرده و بسیاری را به قتل می رساندند.

با تصرف مناطق شمال شرقی نیجریه و ضعف ارتش ملی این کشور در برخورد با این گروه، موج بی ثباتی منطقه شرق قاره آفریقا را فرا گرفته و سایر کشورهای را نیز درگیر این امر نموده است. حضور چشمگیر مسیحیان در کشورهای فوق و موضع وحشیانه گروه بوکوحرام نسبت به آنها و سایر مسلمین قویا بر میزان تضادهای مذهبی در آفریقا خواهد افزود./فرهنگ نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار