ادعای کارشناس اصلاح‌طلب؛

اینکه فریدون مجلسی خطر کلینتون برای ایران را کمتر عنوان کرده است به نظر می‌رسد از القابی که برای توصیف وی به عنوان «مادر جنگ» و «مادر داعش» استفاده شده، بی خبر است.

ترامپ به کمک راست گرایان ایرانی رئیس‌جمهور شد!

به گزارش گلستان24، همواره قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این سئوال برای افکارعمومی به‌وجود می‌آمد که کلینتون یا ترامپ؛ چه کسی برای ایران بهتر است؟ کارشناسان نیز به فراخور اطلاعاتی که داشتند پاسخ‌هایی در این زمینه ارائه می‌کردند و استدلال اصلی این بود که ساختار قدرت را نمی تواند یک فرد به طور کلی بهم بزند.

 
ترامپ به کمک راستگرایان ایرانی رئیس‌جمهور شداما جریان اصلاحات به طور کاملا محسوسی طرفداری خود از هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده انتخابات امریکا را اعلام می‌کرد و حتی یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب عکس کلینتون را به عنوان فرد پیروز انتخابات آمریکا در روز اعلام نتایج به همراه روحانی و اوباما به طور معناداری در صفحه یک خود قرار داد و به نوعی رنگ‌های بنفش و آبی که رنگ انتخاباتی روحانی و دموکرات‌هاست را در این عکس به کار برد.
 
همچنین این سئوال را که «چرا اصلاح‌طلبان و نیروهای تحول‌خواه ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صورت تلویحی از خانم کلینتون حمایت می‌کردند؟» روزنامه اصلاح‌طلب آرمان از «فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل بین‌المللی که گرایش خاصی به این جریان دارد پرسیده است که وی نیز پاسخ عجیبی به این موضوع داده است.

این فرد درباره حمایت اصلاح‌طلبان از کلینتون گفت: خانم کلینتون هیچ گاه برای ایران خوب نبوده و نخواهد بود؛ با این وجود آقای ترامپ از وی بدتر است. اصلاح‌طلبان پیامدهای به قدرت رسیدن ریاست جمهوری هر کدام از گزینه‌های ریاست جمهوری آمریکا را در روابط ایران با قدرت‌های جهانی و به‌ویژه آمریکا تحلیل می‌کردند. نیروهای تحولخواه ایران نیز در تحلیل‌های خود به این نتیجه رسیده بودند که ترامپ به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت بدتری از خانم کلینتون برای ایران به وجود خواهد آورد.

ترامپ به کمک راستگرایان ایرانی رئیس‌جمهور شدفریدون مجلسی همچنین با بیان اینکه با حضور ترامپ در کاخ سفید امکان بروز جنگ وجود دارد گفت: محافظه‌کاران و گروه‌های رادیکال راستگرا در ایران به شکل‌های مختلف از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا حمایت می‌کردند. ترامپ به شکل‌های مختلف از مبارزه با داعش حمایت می‌کرد و در این زمینه با روسیه و سوریه هم‌رای بود. در نتیجه راستگرایان ایران تمایل بیشتری نسبت به ترامپ داشتند و با پیروزی وی نیز رضایت بیشتری پیدا کردند. نکته دیگری که دیدگاه‌های ترامپ و رادیکال‌های سیاسی در ایران را به هم نزدیک می‌کرد این بود که هر دو به شکل‌های مختلف از «جنگ» حمایت می‌کنند.

وی افزود: بدون شک یکی از دلایلی که اصلاح‌طلبان به صورت تلویحی از خانم کلینتون حمایت می‌کردند این بود که خطر بروز جنگ در صورتی که ایشان به ریاست جمهوری می‌رسید به مراتب کمتر از ترامپ بود. به نظر من یکی از دلایل پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و اقبال مردم آمریکا از وی به دلیل تهدیدهایی بود که رادیکال‌های راستگرا در ایران در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به این کشور مطرح می‌کردند. تندروهای سیاسی در ایران که حتما نباید عنوان می‌کردند «زنده باد ترامپ». کسی هم چنین انتظاری از این گروه نداشت. با این وجود رفتار و رویکرد تهدیدآمیز این گروه‌ها برای ترامپ دستاویزی شد که با آن برای خود یک بسیج مردمی به وجود بیاورد و روی امواج توده‌های مردم آمریکا سوار شود. ترامپ عنوان می‌کرد من با کسانی که به پرچم آمریکا اهانت کنند برخورد خواهم کرد. بدون شک مطرح کردن چنین مسائلی برای مردم آمریکا شادی آور است.

به هر جهت ادعای مجلسی بر اینکه راستگرایان در ایران ترامپ را رئیس‌جمهور کرده‌اند ادعای خنده‌داری است و از آن عجیب‌تر جنگ‌طلبی یک گروه سیاسی در ایران است که بیشتر از یک ادعاست که مصداقی برای آن وجود ندارد و باید به موارد و المان‌های دیگری بخصوص وضعیت داخلی آمریکا و ضعف‌های دولت اوباما در پیروزی ترامپ نیز توجه کرد که امروز بسیاری از کارشناسان امریکایی نیز بدان تاکید دارند.
 
به هر حال به نظر می‌رسد سخن‌ گفتن در چنین مواردی با توجه به عدم وجود واقعیت بیرونی سطح یک کارشناس را بسیار تقلیل می‌دهد هر چند که این فرد بخواهد در موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌های خود جانب جناح متبوع سیاسی‌اش را بگیرد.


منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار