اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در خصوص گردهمایی عظیم "اربعین" که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

ایران کربلا را به رخ سعودی‌ها کشید

به گزارش گلستان24،  مراسم اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) امسال با حضور حدود 20 ملیون زائر از کشورهای مختلف جهان در شرایطی با امنیت و شکوه برگزار شد که همه سازمان‌های گردشگری بین المللی این کشور را جزو ناامن‌ترین کشورهای جهان می‌دانند.

 

هرچند عظمت و بزرگی این اجتماع معنوی در چشم حقیر رسانه‌های جهان مغفول ماند و این شبکه‌ها در پوشش بزرگترین تجمع و پیاده‌روی در جهان و به تصویر کشیدن آن خسّت نشان دادند، اما با این اوصاف نتوانستند از تحلیل سیاسی آن و تأثیراتش بر مسائل منطقه‌ای و جهان بگذرند.

در ادامه اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در خصوص گردهمایی عظیم "اربعین" که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

 

بی بی سی: بسیاری از امور سفر زیارتی اربعین با اقدام‌های "هیئتی" پیش می‌رود. 

  • در ایران به کارهایی که بدون برنامه‌ریزی قبلی و بر اساس همدلی و احساس وظیفه مذهبی انجام می‌شوند کارهای "هیئتی" می‌گویند.
  •  و وقتی پای دو دولت و جمعیتی میلیونی در میان باشد این شیوه (هیئتی) ممکن است به بحران بینجامد.
  • جمعیت سرگردان و غیرقابل کنترل سر مرز گوشه‌ای از این بحران است.
  • کاربران شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی در روزهای گذشته تصویرهای زیادی از حضور در این آیین منتشر کرده‌اند.
  • در اینستاگرام هر ساعت ده‌ها تصویر تازه با هشتگ اربعین افزوده می‌شود.

 

بی بی سی/ رضا علیجانی: راهپیمایی اربعین قدرت نمایی شیعه است و حجم هزینه ها توسط آستان قدس و شهرداری تهران، بسیج نیروها توسط سپاه و بسیج و حجم شدید تبلیغات هیجانی توسط صدا و سیما اربعین را از یک امر مذهبی بالاتر برده و این اقدام را تا سطح یک رفتار در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی می باشد.

 

بی بی سی/ رضا علیجانی:  راهپیمایی اربعین قدرت نمایی شیعه و مانور سیاسی ایران در مقابل رقبای منطقه ای است و تذکری است به جامعه بین الملل که جریان تشیع را نمی توان کنار گذاشت، آقای خامنه ای برای اینکه  قدرت نمایی این راهپیمایی تحت الشعاع قرار نگیرد اعلام کرد تا از عکس وی در این راهپیمایی استفاده نشود.

 

بررسی و تحلیل اربعین در صفحه "ناظران" بی بی سی فارسی

 

بی بی سی/ مهدی مهدوی آزاد: نوع نگاه جمهوری اسلامی به محرم و واقعه کربلا، چهار مقطع تاریخی دارد: 

  • زمان جنگ 8 ساله و ایجاد انسجام در بین سربازان ایرانی و تشویق قشر مذهبی برای حضور در جنگ با شعار: "کربلا،کربلا ما داریم می آییم"
  •  سقوط صدام در سال 2003 و آغاز راهپیمایی های اربعین توسط شیعیان عراق
  • اعلام خلافت اسلامی داعش در عراق و تغییر نگاه جمهوری اسلامی بطوریکه عمق استراتژیک ایران در عراق گسترش یافت و یک ارتش مردمی بنام حشدالشعبی ایجاد شد
  •  ابزاری برای افزایش فشار بر عربستان مبنی بر برپایی یک اجتماع بزرگتر از حج و آنهم پس از عدم حضور ایران در حج امسال

 

بی بی سی، مراسم اربعین را "قدرت‌نمایی بزرگ شیعیان جهان" توصیف کرده است

 

 

بی‌بی‌سی/ مرتضی کاظمیان: وقتی آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی سال ۱۳۹۴ خود، راهپیمایی اربعین را کنار راهپیمایی‌های ۲۲بهمن و روز قدس نشاند، اهمیت و جایگاه این رخداد برای کانون مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی به‌قدر لازم مشخص شد.

 

بی بی سی/ کاظمیان:

حکومت ایران با تبلیغ و حمایت همه‌جانبه از اربعین «به یک تیر، چند نشان می‌زند»:

  • در سطح داخلی: با بهره‌برداری حداکثری از مفهومی مذهبی و فرهنگی در جامعه، بحران مشروعیت دموکراتیک خود را بازسازی و ترمیم می‌کند؛ شکاف میان حاکمیت سیاسی و جامعه را با استفاده از لایه‌های اجتماعی واسط (به‌خصوص مذهبی‌های سنتی) تقلیل می‌دهد؛ و نیز بدنه اجتماعی حامی خود را تهییج و بازسازی و تقویت می‌کند و در صحنه بروز و ظهور میدانی، فعال نگه می‌دارد.

 

  • در سطح منطقه‌ای: توان سیاسی ـ اجتماعی و قدرت بسیج‌کنندگی توده‌ای و حتی بضاعت امنیتی ـ نظامی خود را به رخ رقبای منطقه‌ای (به‌ویژه عربستان) می‌کشد؛ بر رویدادهای سیاسی ـ اجتماعی عراق  مستقیم و غیرمستقیم اثر می‌گذارد؛ چنان‌که رأس هرم نظام سیاسی جمهوری اسلامی در دیدار با رییس جمهور عراق تاکید می‌کند، موجب تقویت و تعمیق رابطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور همسایه می‌شود؛ و به‌گونه‌ای غیرمستقیم به تل‌آویو هشدار سیاسی ـ امنیتی می‌فرستد.

 

  • در سطح جهانی: حاکمیت سیاسی در جمهوری اسلامی بار دیگر خود را به‌مثابه قدرتی غیرقابل اغماض در منطقه به قدرت‌های جهانی معرفی می‌کند و متذکر می‌شود؛ و به ترویج و تبلیغ ایدئولوژی مطلوب خود از طریق مفاهیم فرهنگی و رخدادهای تاریخی پیوندخورده با مذهب تشیع دست می‌یازد

 

بی‌بی‌سی/ علی رنجی پور: بخشی از جامعه ایران که دو میلیون راهپیما نمایندگی‌اش می‌کردند، در مراسم اربعین تجربه‌ای کم‌نظیر از یک حضور اجتماعی بی‌دردسر به دست آورد که در آن نهاد حکومت نه‌تنها مزاحم نبود، بلکه نقشی حمایت‌گرایانه نیز ایفا می‌کرد... فرصت‌های کم‌نظیر دیگری مثل انتخابات، برجام، عادی‌سازی روابط با آمریکا و غرب نیز می‌‌توانند دولت و ملت را به هم نزدیک کنند.

 

بی‌بی‌سی/ همن سیدی: اگر نمودارهایی از "تشدید تنش‌های ایران و عربستان"، "سیر صعودی توجه به مراسم اربعین" و "وخیم‌تر شدن جنگ‌های نیابتی در منطقه" ترسیم شود، می‌بینیم که این سه نمودار هم‌پوشانی کامل دارند.

 

بی‌بی‌سی/ مهدی تاجیک: تصاویر فراوان از افرادی با پرچم کشورهای مختلف در مراسم اربعین، این پیام را می‌رساند که قدرت بسیج شیعیان نه فقط مرزهای زمینی ایران و عراق را کم‌رنگ کرده، بلکه حتی تا شرق آسیا٬ اروپا و آمریکا هم امتداد یافته است. حکومت ایران از ارسال این پیام خوشحال و راضی است.

 

بی‌بی‌سی/ میثم بهروش: از دید رهبران ایران به منزله بزرگترین قدرت شیعی خاورمیانه، گردهمایی‌های مذهبی فراملیتی مانند اربعین که در مقیاسی قابل توجه و با شعارها و مضامین خاصی برگزار می‌شوند، نوعی بازدارندگی روانی برای دشمنان جمهوری اسلامی -به‌ویژه آمریکا- ایجاد می‌کنند؛ بدین معنی که تهران قادر به بسیج توده‌های عظیمی است که در شرایط بحرانی مانند جنگ و منازعه می‌توانند به کمکش بشتابند.

 

بی بی سی:  ظاهرا نگرانی از خطرحملات انتحاری داعش و مسائل مشابه آن، در کشوری جنگ زده، هم نتوانسته جلوی این سیل عظیم را بگیرد

 

 

اسپوتنیک: مراسم اربعین امسال با حضور حدود 20 میلیون زائر از کشورهای مختلف در شرایطی برگزار شد که همه سازمان‌های گردشگری بین المللی، عراق را جزو ناامن‌ترین کشورهای جهان می‌دانند، با این حال یک نفر هم آسیب ندید.

 

اسپوتنیک: سعودی ها به مراسم حج نه به‌عنوان یک مراسم اعتقادی و مذهبی، بلکه به‌عنوان سفر توریستی و محل کسب درآمد نگاه می‌کنند. برخی از سعودی‌ها حج را فرصتی برای تحمیل افکار و عقاید وهابی خود بر حاجی‌ها می‌بینند.

اما در اربعین، عراقی‌ها با دیدگاه اعتقادی به این مراسم توجه می‌کنند، یعنی نه‌فقط به‌دنبال کسب سود از زائران نیستند، بلکه آنچه دارند را نیز در طبق اخلاص تقدیم می‌کنند.

 

اسپوتنیک: در مراسم اربعین اکثر زائران مسیر 80 کیلومتری نجف به کربلا را در امنیت کامل با پای پیاده طی می‌کنند، در حالی که طی مسیر بسیار کوتاه صفا و مروه -که 420 متر بیش نیست- سالانه صدها حاجی آسیب می‌بینند.

 

اسپوتنیک: ایران و عراق با برگزاری شکوهمند مراسم اربعین به عربستان و سازمان همکاری اسلامی گوشزد کردند که دلیل ناکامی در برقراری امنیت در مکه، ناتوانی سعودی ها در برگزاری مراسم حج بوده، نه حضور ایرانی‌ها یا بی‌نظمی حاجی‌ها.

همچنین به دیگر کشورهای اسلامی پیام دادند که تأمین نظم و امنیت حج باید در اختیار خود مسلمانان معتقد باشد و نباید به مؤسسات خارجی سپرده شود؛ چون شرکت‌های امنیتی خارجی فقط با دیدگاه کسب درآمد به این مراسم توجه می کنند و به همین دلیل هرسال آسیب‌های بسیاری به مسلمانان حین حج وارد می‌شود.

 

اسپوتنیک: ایران در مراسم اربعین بار دیگر نفوذ و توانمندی امنیتی‌اش را به رخ رقیب کشید. بسیاری از مقامات عالیرتبه ایرانی در این مراسم شرکت کردند و ده‌ها کیلومتر به‌راحتی در عراق پیاده‌روی کردند و امنیت همه‌شان -در کشوری که هشت سال با ایران جنگیده بود- تأمین شد. اکنون ایران به کشورهایی که میلیاردها دلار هزینه حمله به این کشور کرده بودند می‌گوید: «اگر می‌توانید یک مقام دون‌پایه خود را بدون محافظ و اسکورت به خیابان‌های عراق بفرستید.»

 

تیتر اسپوتنیک: ایران کربلا را به رخ عربستان می‌کشد

 

رادیو فردا: تحلیلگران سیاسی از مراسم اربعین با عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام می برند.

 

رادیو فردا/ علی مهتدی، تحلیلگر مسائل جهان عرب: مراسم اربعین چندین سال است که تبدیل به یک مراسم سیاسی شیعی شده است.

 

رادیو فردا/ رضا حقیقت نژاد، تحلیلگر و روزنامه نگار: دلیل تاکید آیت الله خامنه ای بر لزوم حضور پرشور در مراسم اربعین دو امر می‌تواند باشد؛ یکی تبدیل راهپیمایی اربعین به سمبل مذهبی در جهان و دوم نشان دادن پیوند بین عراق و ایران و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق.

 

رادیو فردا/ رضا علیجانی، فعال ملی مذهبی: راهپیمایی اربعین برای ایران تبدیل به راهپیمایی سیاسی ، در منطقه و مقابل عربستان و جهان شده است.

 

وب‌سایت ملی-مذهبی/ مرتضی کاظمیان: هزینه‌های غریبی از قبیل نصب تصاویر ۳ هزار شهید مدافع حرم از ایران و کشورهای دیگر در مسیر پیاده‌روی اربعین، راهپیمایی صدها هزار ایرانی به‌سوی کربلا را به آئینی سیاسی بدل ساخته است.

وب‌سایت ملی-مذهبی/ مرتضی کاظمیان: مشارکت شورا و شهرداری تهران در تحقق هرچه باشکوه‌تر راهپیمایی اربعین، یکی از پیامدهای اجتناب‌ناپذیر منازعه پیدا و پنهان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی است؛ آن‌هم در هنگامه‌ای که ایرانیان در پی افزایش قهر تهران و ریاض، مجال شرکت در حج نمی‌یابند.

 

العربیه: جمهوری اسلامی برای کنترل بیشتر مراسم اربعین، می‌کوشد آن‌را به حرکتی سیاسی بدل کند. از این‌رو، برخی زائران ایرانی یا شیعیان خارجی که توسط ایران به مراسم آورده شده‌اند، علیه آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن شعار می‌دهند و پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش می‌زنند. این همان روشی است که ایران تلاش کرد در مراسم حج انجام دهد، اما با مخالفت عربستان روبرو شد.

 

شبکه من و تو: مراسم اربعین اولین و بزرگترین مراسم شیعیان در جهان است. با توجه به حضور داعش در عراق، ایرانی ها بابت ایجاد امنیت راهپیمایی اربعین از دولت عراق و مقامات عراق تشکر می کنند در حالی که مسئول امنیت در راهپیمایی اربعین، دولت ایران و سپاه پاسداران است.

 

کیهان لندن: جمعیت غیرقابل کنترلی که برای مراسم اربعین در مرزهای ایران و عراق ازدحام کرده بودند، فریب تبلیغات رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله صداوسیما را خوردند و به فرمان [آیت‌الله] خامنه‌ای «لبیک» گفتند که به آن‌ها گفته بود: «این حرکت اگر روزی با خطر هم همراه باشد... این روحیه را باید نگه داشت؛ این ضامن بقای کشور است».

 

گفتنی است در این میان روزنامه "الشرق الاوسط" در یک خبرسازی دروغین مدعی رواج «بارداری‌های ناخواسته میان زائران اربعین» شد!

ادعایی که از بس واضح البطلان بود، در نهایت مدیران این رسانه وابسته به دربار سعودی را مجبور به عقب نشینی و انتشار تکذیبیه نمود.

 

منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار