اردوغان: دلیل اعزام نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه برای آن است که «به حکومت بشار اسد خودکامه خاتمه داده شود… ورود ما به سوریه هیچ دلیل دیگری ندارد».

اردوغان: به سوریه رفته‌ایم تا به حکومت بشار اسد خاتمه دهیم!

روزنامه ترکیه‌ای حریت و خبرگزاری رویترز از رجب طیب اردوغان، در جریان یک سخنرانی در نهم آذر ماه، نقل کرده‌اند که دلیل اعزام نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه برای آن است که «به حکومت [بشار] اسد خودکامه خاتمه داده شود… ورود ما به سوریه هیچ دلیل دیگری ندارد».

اردوغان

سخنان تازه رئیس‌جمهوری ترکیه، که به صراحت در آن نقل‌قولی از دخالت نظامی ارتش کشورش برای خاتمه دادن به حکومت رئیس‌جمهوری سوریه مطرح شده، در سمپوزیومی در استانبول بیان شده‌است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز و روزنامه حریت، آقای اردوغان ضمن انتقاد از سازمان ملل، گفته است «ما برای اجرای عدالت به سوریه رفته‌ایم. ما وارد سوریه شده‌ایم تا به حکومت اسد خودکامه خاتمه دهیم. کسی‌که مردم خودش را هدف ترور دولتی قرار داده است. [حضور ما در سوریه] هیچ دلیل دیگری ندارد».

 

اردوغان مدعی شده است این کار برای آن است که «سرزمین [سوریه] به صاحبان اصلی آن بازگردانده شود» و ترکیه «چشم‌داشتی به خاک سوریه ندارد».

 

در سوم شهریور ماه دفتر نخست‌وزیری ترکیه، رسما از آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در خاک سوریهبا هدف «بیرون راندن نیروهای تروریستی داعش از شهر مرزی جرابلس» خبر داده بود.

 

اردوغان هرگز مخالفت خود را با بشار اسد و حکومت او و نیز لزوم کناره‌گیری‌اش از قدرت پنهان نکرده‌است. اما بیان این موضوع که دخالت نظامی ترکیه با این هدف انجام می‌شود، دست‌کم در گزارش‌ها و خبرهای رسمی تا کنون، بازتابی پیدا نکرده بود. رویترز حتی می‌گوید اردوغان برای نخستین بار طی ماه‌های گذشته، نام اسد را به طور مستقیم در سخنرانی خود بیان کرده‌است.

 

ارتش سوریه و متحدان آن طی روزهای گذشته دست به پیشروی‌های عمده‌ای در شهر حلب زده‌اند که احتمال کنترل کاملا آن را بیش از گذشته کرده‌است. در این صورت، بشار اسد به یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های خود در جنگ دست می‌یابد.


منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار