«حمله به نظامیان اسرائیل در مرزهای لبنان، نشانه گسترش شبکه سلولی حزب‌الله لبنان است که آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود.»

حضور سردار سلیمانی در حمله موشکی حزب الله به اسرائیل

به گزارش گلستان 24، روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در تحلیلی که به عملیات حزب‌الله در مزارع شبعا (به تلافی حمله اسرائیل به قنیطره) اختصاص داشت، این ماجرا را نمونه‌ای از جنگ پنهان ایران توصیف کرد و نوشت اکنون شبکه‌ای پیچیده برای جنگ ایجاد شده است.

این روزنامه می‌نویسد: یعلون وزیر دفاع اسرائیل کاملاً از حضور یک فرمانده ایرانی در کنار کاروان حزب‌الله در قنیطره سوریه آگاه بود. هلی‌کوپتر اسرائیلی این کاروان را هدف گرفت و فرمانده ایرانی و پسر مغنیه از جمله کشته شدند.

به نوشته تایمز اسرائیل ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برای تسهیل عملیات انتقامجویانه سریع، دو نفر از فرماندهان خود را به لبنان اعزام کرد. حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله، روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵ (۸ بهمن ۱۳۹۳) صورت گرفت، زمانی که حزب‌الله پنج موشک هدایت شونده ضد تانک به یک واحد گشت‌زنی نظامی اسرائیل شلیک کرد. هدف این حمله، یعنی سربازان اسرائیلی، و نیز مکان حمله در امتداد جناح غربی مرز مورد اختلاف دو طرف، به دقت انتخاب شده بودند.

تایمز می‌افزاید: قاسم سلیمانی تقریباً در همان زمان بر سر مزار جهاد مغنیه زانو زده بود و قرآن می‌خواند. او به جهاد و پدرش عماد مغنیه، که در فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی (بهمن ماه ۱۳۸۶) کشته شد، بسیار نزدیک بود. این حرکت، در میان تنش‌های منطقه‌ای جاری، همچنین این موضوع را برجسته می‌سازد که چگونه گرایش‌های مذهبی و قومی به جای گرایش‌های ناسیونالیستی، پیوندهای منطقه‌ای را شکل می‌دهند. نویسنده مقاله تایمز اسرائیل، گروه حزب‌الله لبنان را یک عامل نفوذ ایران در آن منطقه دانسته و می‌افزاید: آیت‌الله علی خامنه‌ای در سال ۱۹۹۰ گفته بود که نیروی قدس مأموریت دارد سلول‌های حزب‌الله را در سراسر جهان ایجاد کند.

نویسنده مقاله خاطرنشان کرد: در حالی که نفوذ ایران در منطقه افزایش می‌یابد، نگرانی اصلی از تجدید مناسبات بین حزب‌الله و سازمان‌های فلسطینی است. تلاش اخیر ایران برای ترغیب حماس به پشتیبانی از حزب‌الله، علیرغم درگیری بین شیعیان و سنی‌ها، اسرائیلی‌ها را بیش از همیشه به خطر می‌اندازد.

این روزنامه حزب‌الله را بازوی انقلاب ایران در منطقه شامات دانسته که در عین حال هویت لبنانی خود را حفظ کرده است./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار