اخیراً عده ای شبهه ای را در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره توافق هسته ای در محافل مختلف و در فضای مجازی منتشر و مطرح می کنند.

پاسخ شبهه عجولانه در بیانات رهبری

به گزارش گلستان 24، اخیراً عده ای شبهه ای را در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره توافق هسته ای در محافل مختلف و در فضای مجازی منتشر و مطرح می کنند. این شبهه مقایسه دو قطعه از بیانات امام خامنه ای درباره مذاکرات هسته ای است که در ادامه بیان می شود:

1- « آنچه مهم است این است که این مذاکرات را آقایان توانستند ختم کنند، چون بالاخره خود کش دادن مذاکرات یک مسئله‌ای بود و توانستند سر این مسئله را ببندند؛ خود این خیلی کار مهمّی است».

 

2- «در کنگره امریکا، مسئله تمدید تحریمها را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که اینها، تحریم نیست، بلکه تمدید است! شروع کردن یک تحریم با دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش فرقی نمی‌کند و این دومی نیز تحریم و نقض تعهدات قبلی از سوی طرف مقابل است. این مشکلات ناشی از عجله در انجام کار است؛ وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزیی، موجب ایجاد رخنه و نقطه‌ی سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب_مناسب انجام شود.»

 

این سخنان نه تنها متناقض هم نیستند بلکه کاملاً در ارتباط با هم و هم معنی هستند. رهبر انقلاب بارها قبل از اینکه توافق هسته ای بشود به اعضای تیم مذاکره کننده هشدار داده بود که توافق نکردن بهتر از توافق بد کردن است.

«نظر مخالفان را گوش کنید. توافق نکردن بهتر از توافق بد کردن است. حالا سه ماه بشد چهار ماه.»

امام خامنه ای / 20 فروردین سال 1394

ایشان مدام بدعهدی طرف غربی را به تیم مذاکره کننده ایرانی هشدار داده بودند. دولت یازدهم در طول دو و نیم سال مذاکره با 1+5 توافق موقت ژنو را امضا کرد که تعلیق های یکطرفه ای را از سوی ایران می پذیرفت. همچنین تعلیقی که دولت به سبب مذاکرات در کسب و کار و تولید ایجاد کرده بود.

تا جایی که امروز حتی کارشناسان حامی دولت تصریح می کنند یک دلیل تعمیق رکود_اقتصادی ، همین شرایط تعلیق و انتظار 30 ماهه بود.

حال در این وضعیت و با وجود هشدارهای پی در پی و پدرانه رهبری تیم مذاکره کننده ایران تنها به دنبال توافق کردن است و حتی این را هم عنوان می کنند که هر توافقی بهتر از توافق نکردن است و این یعنی امضای برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک به هر بهایی و در ازای هر چیزی!

روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی های تبلیغاتی خودش چرخش چرخ سانتریفیوژهای هسته ای را منوط به چرخ زندگی مردم می دانست. و این یعنی اینکه ما برای مذاکره با 1+5 و عقد قرارداد حاضریم از تمامی دستاوردهای هسته ای خود بگذریم.

وقتی کسی درباره چنین دستاورد بزرگی به این راحتی صحبت می کند، غربی ها و تمام کسانی از شم سیاسی و دیپلماتیک پایینی هم برخوردار باشند خواهند فهمید که چنانچه روحانی رای بیاورد دولت وی عجله زیادی برای عقد توافق دارد و می خواهد این اتفاق هر چه زودتر بیافتد.

وقتی دولت روحانی رای آورد از همان ابتدا تیم مذاکره کننده هسته ای را به سرپرستی دکتر ظریف در ظاهری ملتماسانه و نیازمند روانه مذاکره کرد. تیم غربی با وجود اینکه به این مذاکرات و توافق با ایران بسیار نیازمند بود در مقابل ایران که در عین بی نیازی به مذاکره خود را عجول و ناچار نشان می داد، خودشان را صبور و بی نیاز نشان دادند.

تصور کنید زمانی را که جنس دسته دوم خود را بخواهید به خاطر نیاز مالی به کسی بفروشید اگر احساس نیاز به پول و زمان کم خود را در ظاهر نشان بدهید، طوریکه خریدار متوجه وضعیت اضطراری شما بشود، آنگاه قیمتی که برای جنس شما تعیین می کند در کمال بی انصافی بسیار کمتر از قیمت واقعی اش است.

حال برعکس این داستان را تصور کنید. وقتی کسی نیاز فوری به وجه نقد دارد و از روی ناچاری قصد دارد فرش زیر پایش را بفروشد. اما در مواجه با خریدار در کمال آرامش و بدون هیچ اصرار و التماسی قیمتی بالاتر از حد ایده آل آن تعیین می کند. حتی اگر خریدار قصد جدی برای خرید نداشته باشد، وقتی تعریف و تمجیدها فروشنده را در اوج بی خیالی می بیند با خود فکر می کند که حتماً فرش با ارزشی است.

هر قیمتی که تعیین کند خریدار قبول می کند. توجه کنید که در اینجا خریدار بی نیاز و فروشنده نیازمند است.

مذاکرات ایران هم به همین گونه پیش رفت. اما رهبر انقلاب با وجود اینکه به مسئولان تذکر داده بودند و آنها این تذکرات را جدی نگرفتند، پس از پایان توافق عجولانه یا همان برجام، رهبر باز هم پشت تیم ایرانی درآمدند و ضمن تشکر از زحماتشان از اینکه توانستند بالاخره مذاکرات را ختم کنند تشکر کردند.

چرا که ویژگی عجولانه مسئولین مذاکره کننده باعث شد تا توافقات موقتی را امضا کنند که هر چه طولانی تر می شد و زمان می گذشت کشور دچار رکود اقتصادی و ضررهای زیادی می شد. پس این تشکر هم بخاطر عجول بودن دولت بود. این از بخش اول شبهه.

اما پس از اینکه از برجام چند ماهی گذشت و با عجله توسط دولت تصویب شد، با بدعهدی غربی ها و بخصوص آمریکا مواجه شدیم. ایران به طور کامل به وعده هایش عمل کرد اما آنطرفی ها نه!

اکنون هم در کنگره آمریکا قصد تمدید تحریم ها را دارند و این را به معنای ایجاد یک تحریم جدید نمی دانند! در حالیکه طبق توافق تحریم ها بایستی به مرور لغو می شدند نه اینکه تمدید بشوند. تمدید تحریم های قبلی نیز به عنوان ایجاد یک تحریم جدید علیه ایران می باشد.پس این نقض برجام از طرف آمریکاست.

حال در اینجا امام خامنه ای دلیل این حرکت نادرست آمریکا را همان ویژگی عجول بودن دولت می داند که باعث شد آمریکایی ها سوء استفاده کنند.

«مشکلات کنونی در توافق هسته ای به خاطر این است که برای تمام شدنش عجله کردند.»

امام خامنه ای/ 21مهر 1394

این هم از بخش دوم شبهه وارده به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص مسئله برجام.

بنابراین می بینیم که عده ای چطور با برش بخشی از سخنان رهبر که بالاترین شخص نظام است و کنار هم قرار دادن با بخشی دیگر از بیانات خود ایشان، ذهن مردم را درگیر شبهه هایی می کنند که اگر افکار عمومی بصیرت کافی و مطالعه درستی در این زمینه نداشته باشند به راحتی این حرف ها را باور می کنند و دیگر به بیانات رهبر کشور هم اعتماد نخواهند کرد و ایشان را فردی مدبر نمی دانند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار