هشت سند محرمانه منتشر شد

گویا در این مسئله موگرینی بسیار جلوتر از دولت‌مردان ایرانی عمل کرده است. با توجه به این شرایط توصیه می‌شود که دولت یازدهم قبل از این‌ که اسناد محرمانه بیشتری توسط همپیمانان اروپایی‌اش منتشرشود سایر پرده از سایر توافقات محرمانه بردارد تا بیش از این اعتماد افکار عمومی را از دست ندهد

آژانس، اتحادیه اروپا و آمریکا محرم؛ مردم ایران نامحرم!
سایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای جمعه سوم دی ماه (23 دسامبر) هشت سند از توافقات محرمانه ایران و 5+1 که در نامه  فدریکا موگرینی نماینده اتحادیه اروپا ذکر شده بود را منتشر کرد. 
 
به گزارش گلستان24، در ارتباط با انتشار این اسناد محرمانه باید به چند مسئله اشاره کرد:
 
1- انتشار این اسناد به درستی نشان می‌دهد که ادعاهای مطرح شده توسط مسئولین دولت یازدهم در طول یک سال و نیم گذشته مبنی بر عدم وجود هیچ‌گونه سند محرمانه بین ایران و 5+1 نادرست بوده است. در واقع میزان صحت این ادعاها در حد اظهاراتی چون "لغو همه تحریم‌ها" و " دور کردن کشور از شبه جنگ" است که گذشت زمان اثبات کرد که بیش‌تر به طنز شباهت داشته‌اند.
 
ناگفته نماند که پیشتر بسیاری محمد جواد ظریف در رابطه با وجود توافق محرمانه گفته بود: 
 
هیچ توافق سری بین ما و 1+5 وجود ندارد.
 
 
 
 
 
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پیشتر با انکار هر گونه توافق محرمانه ایران با کشورهای 5+1 گفته بود:
 
 
 
 
ما هیچ توافق محرمانه‌ای نداشتیم چگونه ممکن است وقتی یک توافق که با چند کشور شریک هستید، محرمانه باقی بماند؟ دانش کم خطرناک‌تر از ندانستن است.
 
2- حسن روحانی، محمد جواد ظریف، عباس‌عراقچی، علی اکبر صالحی و سایر افراد دخیل در مذاکرات هسته‌ای باید به این سوال پاسخ بدهند که علت محرمانه بودن این اسناد طی یک سال و نیم گذشته چه چیزی بوده است؟ چرا مردم و نمایندگان مجلس باید پس از انتشار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مطلع شدن تمامی رسانه‌ها و کشورهای دنیا باید از این مسئله آگاه شوند؟ مگر طبق اصل 125 و 77 قانون اساسی هر نوع عهدنامه و قراردادی نباید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؟
 
 پاسخ به این سوالات به درستی نشان می‌دهد که مسئله " دانستن حق مردم است " دروغ تاریخی دیگری  است که تنها کارکرد آن جلب افکار عمومی برای رسیدن به اهداف مدنظر دولت مردان بوده است. گویا در این مسئله موگرینی بسیار جلوتر از دولت‌مردان ایرانی عمل کرده است. با توجه به این شرایط توصیه می‌شود که دولت یازدهم قبل از این‌ که اسناد محرمانه بیشتری توسط همپیمانان اروپایی‌اش منتشرشود سایر پرده از سایر توافقات محرمانه بردارد تا بیش از این اعتماد افکار عمومی را از دست ندهد. 
 
 
هشت سند منتشر شده نیازمند بررسی جداگانه هستند، اما یک مورد از این اسناد مربوط به آب‌ سنگین هستند  که مطابق با آن تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان پذیرفته‌‌اند که پیش از روز اجرای برجام ( 26 دی 1394(implementation day) آب سنگین مازاد را به خارج از کشور ارسال نمایند. این مسئله به طور آشکار نقض بند 10 برجام می‌باشد که مطابق آن آب سنگین اضافه باید در داخل کشور در دسترس برای فروشباشد (heavy water will be made available for export) نه این‌که برای فروش به خارج از کشور فرستاده شوند چرا که در این صورت از عبارت  MADE AVAILABLE IN Abroad  استفاده می‌کرده است اما چنین عبارتی در متن نیامده است چنان‌که در این بند می‌خوانیم:
 
10. There will be no additional heavy water reactors or accumulation of heavy water in Iran for 15 years. All excess heavy water will be made available for export to the international market.
 
به مدت 15 سال، راکتور آب سنگین دیگر یا انباشت آب سنگین در ایران نخواهد بود. همه آب سنگین اضافی برای صادرات در بازارهای بین‏‌المللی عرضه خواهد شد.
 
پذیرش این تعهد از جانب دولت‌مردان علاوه بر این که نقض برجام به حساب می‌آید و نوعی تعهد اضافه و ماوراء توافق هسته‌ای است، هزینه‌های اضافی چون حمل و نقل و انبار  مواد را نیز بر گردن کشور انداخته است که با توجه به خزانه خالی! نوعی خسارت محسوب‌ می‌شود که تنها به خاطر مکدر نشدن آمریکا رقم خورده است. 

منبع:رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار