حسین رجبی:

کارشناس ارشد حقوق بین الملل و فعال فرهنگی شهرستان علی آباد: ما در مذاکرات از موضع ضعف وارد شدیم. طوری رفتار کردیم که دولت مردان آمریکا جرات کردند بگویند مردم ایران درست بسته هستند. اگر رابطه با آمریکا پیشرفت می آورد امروز مصر باید پیشرفته تر از ایران می بود.

اگر رابطه با آمریکا پیشرفت می آورد «مصر» باید امروز بسیار پیشرفته باشد

به گزارش گلستان 24، در حالی که افرادی هم چون آقای زیبا کلام، در رابطه با موضوع آمریکا ستیزی معتقدند « دشمنی با آمریکا، جزو ذات و جوهره انقلاب اسلامی نبوده است»، « جامعه 35 سال پیش ایران، جامعه‌ عقب مانده‌ای بود» و«بسیاری از اتهامات وارده به آمریکا واهی است»، هنوز هم هستند کسانی همچون آقای خضریان که در جواب وی بگوید «آمریکا می‌خواست پس از انقلاب هم نوکرش باشیم»، «شما با کشوری طرف هستید که اگر لیبرال هم شوید ولی احساس کند در پازل آن نیستید در کودتا و زمین زدنش دخالت می کند حتی به قیمت حاکم کردن استبداد» و« امام (ره) آمریکا را (خصم قرآن) نام می برد».

اما حسین رجبی، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و فعال فرهنگی شهرستان علی آباد، در این باره معتقد است که آمریکا ستیزی، مخالفت و مقابله با یک حکومت یا دولت خاص نیست. وی می گوید بعضی ها فکر می کنند این موضوع نوعی ملی گرایی افراطی است. اما آمریکا ستیزی مخالف و مقابله با یک کشور یا دولت مشخص نیست، در واقع مقابله با یک فرهنگ خاص است که به آن فرهنگ آمریکایی می گوییم. متاسفانه در جامعه ما نیز افراد غرب زده ای هستند که این فرهنگ را دنبال و از آن پیروی می کنند.

 

رابطه ایران با امریکا

رابطه با آمریکا پیشرفت نمی آورد.

رجبی با بیان این موضوع که برخی معتقد بودند که نتیجه این مذاکرات هسته ای برد برد خواهد بود، ادامه می دهد: ما باید از یک سری از مسائل بگذریم تا بتوانیم چند امتیاز از طرف مقابل بگیریم. اما در موضوعی مثل انرژی هسته ای، موضوع کاملا روشن است. ما طبق قانون در این زمینه رفتار می کنیم و برخورداری از این انرژی حق ملت ماست. پس دلیلی ندارد که از این موضوع کوتاه بیاییم. مقام معظم رهبری هم در سخنان اخیر خود راه را برای مذاکره کنندگان و مقامات دیپلماسی کشورمان روشن کردند و مسیر درست مذاکره را به آن ها نشان دادند.

این فعال فرهنگی معتقد است که طرف مقابل ما در مذاکرات، از سال ها قبل خود را نشان داده اند. وی می گوید: کشور مصر نمونه بارز همکاری و دوستی با آمریکا است. زمانی کشور مصر نسبت به ایران خیلی پیشرفته تر بود. پادشاهان هر دو کشور هم در آن زمان، با آمریکا رابطه تنگاتنگ داشتند. اما بعد از انقلاب اسلامی، ایران مسیر پیشرفت را سریع تر طی کرد در حالی که مصر هنوز هم اندر خم یک کوچه است. اگر قرار بود پیشرفت در رابطه با آمریکا باشد، که کشور مصر باید الان خیلی بیشتر از ایران پیشرفت می کرد. تاکید مقام معظم رهبری هم روی این موضوع بوده است. ایشان تاکید کردند که برخی از دیپلمات های کشور ما فکر نکنند که باید از خیلی از داشته هایمان دست بکشیم تا بتوانیم امتیازاتی بگیریم. انرژی هسته ای حق قطعی ما است.

 

مذاکرات ایران

شیوه مذاکره دولت اشتباه است. ما از موضع ضعف وارد شدیم.

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل با اعتقاد به این که دولت تدبیر و امید متاسفانه شیوه خوبی در مذاکرات در پیش نگرفته است، می گوید:  آقای روحانی می فرمایند که در کنگره آمریکا، هر کس در هر جناحی برای اوباما کف میزند و از وی حمایت می کند. اما به نظر من این موضوع کاملا اشتباه است.  آن ها شیوه و روش رئیس جمهور خود را تایید می کنند چون خود را به نوعی برنده این مذاکرات میدانند.

رجبی با تاکید به این که ما تا مقام معظم رهبری را داریم دلمان قرص است و بر اساس فرمایشات ایشان مطمئن هستیم که هیچ چیزی را از دست نخواهیم داد، معتقد است که ما از موضع ضعف به این مذاکرات قدم گذاشتیم نه از موضع قدرت و این انتقاد راجع به عملکرد دولت در مذاکرات وجود دارد. وی می گوید : البته ما وظیفه داریم تا زمانی که حضرت آقا از این موضوع حمایت می کنند، حمایت کنیم. اما از نظر دیپلماتیک ما از موضع ضعف وارد شدیم. با وجود این که مذاکرات برای ما سانسور سیاسی است، همه چیز حاکی از آن است که رفتار ما در مذاکرات مقابل آمریکا به گونه ای بوده است که او می گوید دست مردم ایران درباره موضوع هسته ای کاملا بسته است.

حسین رجبی معتقد است مذاکرات در زمان آقای جلیلی این گونه نبود و ایشان از موضوع قدرت وارد شدند و گفتند، این حق ماست و از آن نمی گذریم. شما باید تبعیت کنید و حقمان را بدهید. رجبی ادامه می دهد: اما متاسفانه در این دولت به گونه ای رفتار شد که سیاست مداران آمریکایی به خودشان جرات می دهند بگویند مردم ایران دست بسته هستند و تحریم ها باعث شده است که ایران پای میز مذاکره بیاید. متاسفانه جدا از بحث انقلابی بودن، از نظر دیپلماتیک هم در این موضوع اشتباه عمل کردیم.

 

روحانی

موضع دولت در اقتصاد مقاومتی روشن نیست.

حسین رجبی با اعتقاد به این که اگر دولت روی اقتصاد مقاومتی بیشتر از مذاکرات هسته ای تمرکز می کرد، امروز ما موفق تر بودیم، می گوید: درباره موضوع اقتصاد مقاومتی هم، دولت موضع خودش را کامل مشخص نکرد و ما نفهمیدیم دولت تدبیر و امید موافق اقتصاد مقاومتی است یا با آن مخالف است. آقای روحانی در یکی از نشست های خود در حضور خبرنگاران نشان دادند که از ابتدا هیچ اعتقادی به این موضوع ندارند. اما بعد ها چندین بار و به نظر من به ناچار درباره اقتصاد مقاومتی صحبت کردند. اما عملا هیچ چیزی از این مقوله نشان ندادند. حتی به این ارگانی که در راه اجرای هدف اقتصاد مقاومتی به بسیجی ها کمک می کند هم فشار وارد می کنند که این موضوع را دنبال نکند. چون افکار، عقاید و اعتقادات عمیقی راجع به اقتصاد مقاومتی ندارند.

 

اقتصاد مقاومتی را از خانواده آغاز کنیم.

اما ما از می توانیم از بطن خانواده ها اقتصاد مقاومتی را آغاز کنیم. خانواده یک جامعه کوچک است. می توانیم در خانه برای نوجوانان مشاغل خانگی ایجاد کنیم. می شود یک شغل کوچک ایجاد کرد و با این کار به نواجوان خود را با موضوع اقتصاد مقاومتی آشنا کنیم. در بسیج هم می توان این موضوع را پر رنگ تر پیگیری کرد.

 
 
 
 
 
 

ارسال نظر

  • محمد اسلامی
    0

    احسنت.مطالب زیبایی بود

  • بعضیا
    2

    این که رابطه با امریکا پیشرفت میاره تفکر شاه پهلویه. دولت ما داره عقب گرد می کنه.

  • یاحسین جان
    0

    باسلام وخداقوت،ان شاالله درمطالب بعدی یک شغل خانگی معرفی کنید تا پیگیری کنیم.

آخرین اخبار