جبران این همه خسارت به پای کیست؟؟

چند روز قبل با خبر شدیم که در رسانه ها از اعتراف ظریف به اشتباهش خبر های زیادی انعکاس یافته و جناب محمد جواد ظریف گفته است که می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم. جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد می گوید: وزیر امور خارجه در جلسه روز دوشنبه ۲۹ آذرماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نقض عهد آمریکا در اجرای برجام ، با صراحت گفت که من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، به جان کری بعد از نقض عهد اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت، گفتم که شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است.

اعتراف ظریف آب در لانه بزک کنندگان برجام

photo_2016-12-24_12-57-14

چند روز قبل با خبر شدیم که در رسانه ها از اعتراف ظریف به اشتباهش خبر های زیادی انعکاس یافته و جناب محمد جواد ظریف گفته است که می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم.

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد می گوید: وزیر امور خارجه در جلسه روز دوشنبه ۲۹ آذرماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نقض عهد آمریکا در اجرای برجام ، با صراحت گفت که من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، به جان کری بعد از نقض عهد اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت، گفتم که شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است.

به گزارش گلستان24، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح می کند: آقای ظریف این نکته را هم در کمیسیون گفت که قبلاً جان کری و ارنست مونیز به ما گفتند که اگر قانون داماتو به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.

وی معتقد است برجام در شرایطی تصویب شد که در گام اول مذاکره توسط دولت صورت گرفت، در گام دوم موضوع در شورای عالی امنیت ملی بررسی و رفع ایراد شد و در گام سوم نیز مجلس با شروطی آن را تصویب کرد و در نهایت در گام چهارم، رهبر معظم انقلاب با شروطی آن را تائید و ابلاغ کردند.آقای روحانی هم پس از فرمان مشروط رهبر انقلاب، به ایشان نامه نوشت و قول داد که نقض عهد آمریکا را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

قدوسی بر این باور است  تأکید رهبر انقلاب همواره این بود که برجام هم توسط دولت آمریکا و هم توسط سنا و کنگره تائید شود و تضمین کتبی از رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شود، که تا امروز این مشکلات را نداشته باشیم اما آقای ظریف در جلسه اخیر کمیسیون با صراحت گفت که اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم..

جبران این همه خسارت به پای کیست؟؟

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور هم انتشار این مطلب را  جناحی و سیاسی  می داند و معتقد است افشای این مطالب بر خلاف مسائل ملی و امنیت ملی است. باید پرسید؟؟سرنوشت یک ملت و یک کشور و زیر سوال رفتن اقتدارش جزء مسائل ملی و امنیت ملی نمی باشد ؟؟؟ که جناب ظریف محرمانه سخن بگوید و سپس عذر خواهی محرمانه و تمام !!! جبران این همه خسارت به پای کیست؟؟ که از منتقدان انتقاد می شود وافشای حقیقت را  جناحی و سیاسی می خوانند!!!

در این میان نشریات زنجیره‌ای نیز در تیترهای خود از سخنان ظریف به عنوان محرمانه‌هایی یاد کردند که نباید به بیرون درز می‌کرد.

اعتراف ظریف آب در لانه بزک کنندگان برجام

در گزارش کیهان آمده است در واقع می‌توان گفت اعتراف صادقانه ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس آب در لانه بزک‌کنندگان برجام ریخته است، بزک‌کنندگانی که در بیش از یک سال گذشته از فواید بی‌شمار توافق با آمریکا و غرب بر سر موضوع هسته‌ای سخن گفته و برای برجام گشایش‌های فراوان و در عین حال تخیلی تدارک دیده بودند و هر روز در روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای آن را به رخ مردم می‌کشیدند.

جالب این که اخیرا مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه زنجیره‌ای شرق در گفت‌و‌گو با حسین دهباشی به صراحت اعتراف کرده بود که وظیفه آنها بزک کردن توافق با آمریکا بوده است!

بروجردی: ظریف نمی‌خواست سخنانش منتشر شود.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلویحاً تأیید کرد مطالب نقل شده از وزیر خارجه در جلسه این کمیسیون درست است.... در پی انتشار سخنان ظریف محافل غربگرا به دست‌وپا افتاده و سعی کردند سخنان ظریف را انکار کنند یا با ادعای محرمانه بودن سخنان، اصل این اظهارات را به حاشیه ببرند.

ایده دولت روحانی «اعتمادسازی و تعامل با آمریکا

ایده دولت روحانی «اعتمادسازی و تعامل با آمریکا» بود. در راستای این ایده و به منظور اعتمادسازی برای طرف آمریکایی، برنامه هسته‌ای ایران به صورت یکجانبه، متوقف و به عقب برگردانده شد. انتظار دولت روحانی این بود که پس از این گام بزرگ اعتمادساز، طرف آمریکایی وارد فاز تعامل با ایران شده و با رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های ایران، امکان سرمایه‌ گذاری خارجی در ایران فراهم شود. از منظر ایده دولت روحانی، تحقق روند مذکور منجر به برجامیزه شدن جامعه تا انتخاب 96 شده و متضمن پیروزی رئیس دولت اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد شد.

اکنون با بدعهدی آمریکا و تمدید تحریم‌های ایران، اعتراف به اشتباه از سوی ظریف، اقرار به شکست ایده دولت روحانی برای «اعتمادسازی و تعامل با آمریکا» است. در این شرایط، پاسخ مردم به اشتباه بزرگ و فریب بزرگ چه می‌تواند باشد؟ نه بزرگ به ایده شکست خورده ،به سرکار گذاشتن مردم، به ناکارآمدی ، به خسارت محض ، به عدم صداقت و...

نامه ای که کارشناس حقو بین الملل حسن بیارجمندی  به دادستان کل کشور نوشت

در بخشی از نامه آمده است  احتراما به استناد اصل 8قانون اساسی و ماده 8 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر شماره 18357مورخه 19/3/1394؛ نظر به اظهارات اخیر جناب آقای دکتر ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم در جلسه مورخه 28/9/95 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حواشی پیرامون آن ،به استحضار می رساند که اعترافات مشتمل بر اشتباه نامبرده در اعتماد به وزیر خارجه آمریکا راجع به قانون ایسا و پذیرش اشتباه و مسئولیت آن به استناد اصل 40قانون اساسی ،بشرح ذیل مصداق تجاوز به منافع عمومی است و لازم است آن دادستانی پیش از انتشار رسمی این اعترافات، اقدامات مقتضی جهت عدم استناد طرف آمریکایی در نشست 21دی ماه کمیسیون مشترک گروه 5+1 به این اظهارات، و نسبت به احیای این حقوق عامه مورد تجاوز قرار گرفته به استناد بند 2 اصل 156 اقدام عاجل بعمل آورد.

حال آنکه قطعا این اقدام متقلبانه و مزورانه متوجه شخص وزیر خارجه آمریکا و فریب خوردن وزیر خارجه ایران بوده و تحت شمول ماده  49 می گردد که مقرر می دارد: "هرگاه کشوری بر اثر رفتار متقلبانة کشور دیگر طرف مذاکره معاهده ای منعقد سازد، میتواند به عنوان بی اعتبار بودن رضایت خود به التزام در قبال معاهده به تقلب استناد نماید." بالاخص اینکه رفع تحریم های آمریکا علیه ایران جزء رکن اصلی اعلام رضایت و توافق جمهوری اسلامی با گروه 5+1بوده است.

 استفاده از مکانیزم ماله ، باید منتظر ماله کشی

ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺍﯾﺘﺎﻟﯿﺎﯾﯽ «کوریره دلا سرا‌ » نوشت: « ﻋﺠﻠﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋیک ﺧﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ سال های ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺩﻭلت‌های ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﯿﺰ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ آﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻓﻘﺎﺗﯽ ﺑﺮﺳﻨﺪ، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﻻ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﻭﻟﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﻓﺮﯾﺐ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﮐﯿﺶ ﻭ ﻣﺎﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ است. ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺑﯽﮐﻔﺎﯾﺘﯽ ﺩﻭﻟﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺳﺨﺖ ﺧﺸﻤﮕﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ! ﻧﺎﺩﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻫﺸﺪﺍﺭﻫﺎﯼ ﺭﻫﺒﺮ تیزهوش ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍعتماﺩ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺑﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ ﮐﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﺑﺪ ﺩﺭﮔﺬشته ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻓﺮﯾﺐ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﯾﮑﺒﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 82 ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﯾﺒﯽ ﺭﺍ ﺧﻮﺭدﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺩﺭﺱ ﻋﺒﺮﺗﯽ ﻧﺸﺪ.»

رجام ایران را در شرایط مخاطره آمیزی قرار داده، تحریم‌ها با مکانیزم ماشه علیه ایران حقوقی شده است. امکان افزون طلبی برای طرف‌ مقابل فراهم است و هیچ تضمینی برای انجام تعهدات آمریکا در اختیار ایران نیست. آیا روحانی به اشتباه خود اعتراف می‌کند؟ قبول تقصیر، روحانی را از صفحه شطرنج سیاسی خارج می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد تنها کاری که از او برمی‌آید؛ استفاده از مکانیزم ماله است. پس باید منتظر ماله کشی وی باشیم.

 انتهای پیام/

رقیه بشارت نیا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار