از شعار تا واقعیت

طرح تحول سلامت یکی از طرح ها و افتخارات دولت یازدهم است که در جهت محافظت مالی" مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است.

سرنوشت طرح تحول سلامت

به گزارش گلستان 24، طرح تحول سلامت یکی از طرح ها و افتخارات دولت یازدهم است که در جهت محافظت مالی" مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در بیمارستان های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد.

«در حوزه سلامت توجه به بخش بیمه نیز لازم است. بیمه‌های ما اکنون وضع عجیبی دارند و برخی از دفترچه‌های بیمه مورد پذیرش مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد. راه حل این مشکل این است که در گام اول باید پوشش بیمه عام شود و در گام بعدی بیمه‌ها بایستی اختیاری شود»؛ اینها وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 بود. 

روحانی که این طرح را دستاورد بزرگ دولت خود می دانست و حتی برای آن جشن تحول سلامت هم گرفت اعلام کرده بود: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که به جرأت می‌توانیم بگوییم، تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه همگانی شده‌اند، دستیابی به این موفقیت را افتخاری برای ملت ایران و دولت به عنوان خادم مردم می دانم و علاوه بر طرح بیمه سلامت همگانی، باید کیفیت خدمات و کارایی این دفترچه‌ها را نیز ارتقاء دهیم و دیگر اینکه باید در عرصه ارتقاء شاخص‌های بهداشتی که مقدم بر درمان است، بیش از پیش تلاش کرده و فعال شویم. 

اینگونه بود که طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داد و این افراد را صاحب دفترچه بیمه درمانی کرد. وزیر بهداشت هم ضمن اعلام این آمار، این طرح را به عنوان دستاوردی که سال ها مسئولین و مردم خواستار اجرای آن بودند اعلام کرد.

اما دیری نگذشت که این طرح با کمبود منابع مالی شدید مواجه شد تا آنجا که وزیر بهداشت اعلام کرد 6 میلیون نفر بیمه شده در این طرح را حذف خواهد کرد تا مشکل مالی حل شود. وزیر بهداشت در دلیل این اقدام گفت: اولین اشتباه این است که دولت احساساتی شده و گفت که همه مردم را بیمه می‌کنیم. در اینجا هم دارا و هم ندار بیمه شدند و این مثل یارانه نقدی شد. 

این طرح تنها محدود به 5 میلیون نفر بوده و بودجه اش هم در همین حد است. تمام این مشکلات بوجود آمده تنها نشان دهنده این مطلب است که این طرح از ابتدا درست کارشناسی نشده بود و تنها جوی بود که دولت می خواست به عنوان یک دستاورد بزرگ از آن یاد کند.

در زمان دولت قبل که طرح هایی همچون مسکن مهر، یارانه های نقدی اجرا شده بود و روز به روز بر تعداد واحدهای مسکن مهر افزوده می شد و قرار بود مبلغ یارانه هم به تدریج افزایش پیدا کند، عده ای شاکی بودند که این کار دولت کارشناسی نشده است و دولت بودجه کافی برای تامین این طرح ها را ندارد.

اما دیدیم که این طرح ها با سلامت کامل آغاز شدند و مهم تر از آن به درستی تا آخرین رزوهای دولت اجرا شدند. اما اکنون دولت یازدهم نه تنها یارانه های نقدی را افزایشی نداده است بلکه از ابتدا به دنبال حذف تدریجی یارانه بگیرها بوده است.

به نظر می آید دولت برای تنظیم بودجه دچار مشکل شده است یا اینکه بودجه ها در جای دیگری مصرف می شوند. طرح تحول سلامت قطعاً خیلی ها را امیدوار کرده بود که در همین دولت شکست خورد و نتوانست جوابگوی این حجم از ثبت نام شده ها باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار