یادداشت محسن رایجی در واکنش به عدم رسیدگی به مبارزه با فساد اقتصادی ؛

محسن رائیجی فعال سیاسی اجتماعی طی یادداشتی نوشت: مهم‌ترین گام در مبارزه با فساد شفافیت و آگاه سازی عمومی است.

مهم‌ترین گام در مبارزه با فساد شفافیت و آگاه سازی عمومی است

محسن رایجی از فعالان فرهنگی اجتماعی شهرستان گرگان، در یادداشتی اختصاصی به گلستان24، در واکنش به عدم رسیدگی  به مبارزه با فساد اقتصادی نوشت:

در روزهای گذشته کشور شاهد مصیبت  درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود ،که به حق ایشان یکی از اشخاص و چهره های مهم و تاثیرگذار در تمام دوران انقلاب  بودند، چه ایام مبارزات در رژیم ستم شاهی وچه  روزهای پر فراز و نشیب بعد از انقلاب.

 در روز دفن ایشان نیز مردم مومن و انقلابی ایران به پاس قدردانی از زحمات آن یاردیرین امام و رهبری،با حضور متحد و یکدل خود موجب شدند تا باردیگر دشمن بداند که این مردم همچون همیشه  پای بند به ارزش ها واصول انقلاب اسلامی خود هستند.

 حضور رهبرمعظم انقلاب در مراسم تشیع و قرائت نماز میت آنجایی که رهبر انقلاب رسم رفاقت را به نحوه احسنت اجرا کرد و با تذکر دادن به تمامی مردم حاضر درمراسم پیرامون قرائت نماز ، موجبات غفران و رحمت آیت الله هاشمی را فراهم کردند.

 "کل نفس ذائقه الموت" همه ما روزی باید این دنیافانی را وداع گفته و رهسپار آخرت شویم، گفته شده که زمان دفن مرحوم طبسی –تولیت سابق آستان قدس رضوی- رهبر انقلاب خطاب به مسئولان کشوری حاضر در مراسم و با نشان دادن محل دفن این نکته را یادآور شدند که درنهایت این پست و مقام را باید گذاشته و با توشه اعمالمان راهی دادگاه عدل الهی شویم، اینکه در دوران مسئولیتمان چقدر رضایت خدا و مردم هدف کار قرار گرفته است. اینکه از فرصت ها و سرمایه هایی در تحت نظرمان پدید می آمدند چگونه استفاده کردیم، همه و همه مورد پرسش قرار می گیرد.

 میتوانیم این تذکر را به برخی مسئولان و مدیران که در زمره نجومی بگیران و اختلاس کنندگان هستند بدهیم که دیر یا زود نوبت ما نیز میشود ،آیا آماده سفر آخرت هستیم؟ چگونه میتوانیم وارد قیامت شویم درحالی که بواسطه دست دراز کردن به بیت المال مسلمین،حق چند ده میلیون انسان را برگردن داریم؟ چگونه میخواهیم با کوله باری از تضیع حق مردم،از پل صراط رد شویم؟

بیش از یکدهه از ابلاغ فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌گذرد اما متاسفانه هنوز شاهد ایجاد یک مبارزه واقعی با عزم راسخ در میان مسولین و نهادهای قانونی و قضایی نبوده‌ایم.

و با اینکه سال­ها از انقلاب اسلامی مردم ایران می­گذرد، بروز فسادهای مختلف، تکرار رانت ­خواری­های میلیاردی و بهره­مندی قشر خاص از مزایای نامشروع و عدم شفافیت در ارکان اجرایی و بعضا قضایی کشور، امید مردم را در مبارزه علیه بی عدالتی و پیگیری حق و انصاف کمرنگ نموده است.

مگر نه این است که امام این امت فرمودند:

اگر من پایم را کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن…

مگر امام نفرمود:

باید سعی شود تا از راه رسیده‌ها و دین به دنیا فروشان، چهره کفرزدایی و فقرستیزی روشن انقلاب ما را خدشه دار نکنند و لکه ننگ دفاع از مرفهین بی­خبر از خدا را بر دامن مسئولین نچسبانند.

مگر امید مستضعفین جهان نگفت:

آنهایی که در خانه‌های مجلل، راحت و بی درد آرمیده‌اند و فارغ از همه رنج ها و مصیبت‌های جان فرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه‌های محروم، تنها ناظر حوادث بوده‌اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته‌اند، نباید به مسئولیت‌های کلیدی تکیه کنند که اگر به آنجا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یک شبه بفروشند و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند.

مگر فریاد عدالت خواهی امام به گوش نرسید که:

چراکه این‌ها هرگز عمق راه طی شده را ندیده‌اند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بی خبران مشاهده نکرده‌اند و از همه زجرها و غربت‌های مبارزان و التهاب و بی قراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زد هاند، غافل و بی­خبرند.

یا مگر از امام نشنیدیم که گفت:

ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود، نباید در حکومت و حکمرانان و اداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند. در حکومت اسلامی بهای بیشتر و فزون‌تر از آن کسی است که تقوا داشته باشد، نه ثروت و مال و قدرت.

و در آخر مگر مسئولین فراموش کرده اند که امام گفت:

تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب هستند، ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورت که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.

امروز چگونه شده است که مسئولین از بالاترین دهک‌های درآمدی هستند و در حالیکه گوی سبقت در شمالی­­ترین نقاط تهران را از یکدیگر می­ربایند می‌خواهند درد فقرا و محرومین را چشیده و برای حل مشکلات آنها دست و پنجه نرم کنند؟ امروز چگونه دولت ادعای مبارزه با فساد و اشرافیگری می­کند در حالیکه چندین وزیر کابینه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارایی دارند؟ ادعای مبارزه با فساد در حالی در دولت فعلی نقل برخی محافل است که بنا به گزارش دقیق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شاخص­های فساد اقتصادی در ۳ سال اخیر رشد قابل ملاحظه­ای داشته است.

اما اینکه چرا مبارزه با فساد در حد چند سمینار و همایش باقی می ماند و هیچ عزم جدی برای مقابله موثر با فساد وجود ندارد و چرا اقدام اساسی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و فساد سیستمی موجود در کشور صورت نمی‌گیرد از دیگرسوالات بی پاسخ این حوزه است که کسی عزمی برای پاسخ بهآن نیز ندراد. اینگونه اهمال در زمینه مبارزه با فساد راه را برای دشمنان اسلام و انقلاب هموار کرده است تا مسئولین نظام را شریک دزد و رفیق قافله جلوه دهند که این مسئله سمی مهلک برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بشمار می­­رود. بر همین اساس است که رهبر انقلاب اسلامی می­فرمایند: «مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است. این، پایه مشروعیت ماست.»

در امر مبارزه با فساد هیچ­گونه تبعیضی قابل قبول نیست و آن چنان که رهبر انقلاب اسلامی در پیام ۸ ماده‌ای تاکید داشتند در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند با عذر انتساب به ایشان یا دیگر مسوولان کشور، خود را از حساب‌کشی معاف بشمارد و با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.

و چه زیبا رهبر انقلاب اسلامی درباره سختی­های مبارزه با فساد اقتصادی فرمودند: «با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی، یقیناً زمزمه‌ها و بتدریج فریادها و نعره‌های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت‌ها عمدتاً از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می‌شوند و طبیعی است بدخواهانی که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده دلانی که از القائات آنان تأثیر پذیرفته‌اند با آنان همصدا شوند. این مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند.»

عرصه مهم مبارزه با فساد در ساختار اقتصاد ایران به لحاظ پیچیدگی و چندلایه بودن نیاز به حمایت در جنبه‌های گوناگون دارد. مهم‌ترین گام شفافیت و آگاه سازی عمومی است. در این راستا از مسئولین محترم اجرایی کشور درخواست می‌نماییم با انتشار شفاف اطلاعات اقتصادی کشور مردم را همراه خود فرض کرده تا با کمک مردم متعهد، متخصص و انقلابی گام­های عملی در راستای فسادزدایی برداشته شود.

والسلام علی من التبع الهدی


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار