26 دی سالروز فرار شاه از ایران

مرضیه حدیدچی دباغ گفت: با شنیدن خبر فرار شاه، خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ایشان گفتم «آقا، شاه رفت!» به رغم‌ تصور من،‌ گفتن این پیام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هیچ تغییری به وجود نیاورد و ایشان با آرامش همیشگی‌شان فرمودند «خُب».

لحظه‌ای که امام خبر فرار شاه را شنید ...

به گزارش گلستان24،​​ 26 دی ماه روزی است که آخرین حلقه استبداد 2500 ساله شاهنشاهی با رفتن شاه در هم شکست و با ورود بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به میهن، نخستین شکوفه‌های پیروزی انقلاب به ثمر نشست.

مرضیه حدیدچی دباغ، که بعد از سال‌ها مبارزه و مجاهده در سنگر انقلاب اسلامی، همچنان به آرمان‌ها و اندیشه‌های پیر و مرادش امام خمینی (ره) و خلف برحقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وفادار مانده است،‌ این روزها در بستر بیماری است.

متن زیر خاطره ای کوتاه اما خواندنی از بانوی مبارز انقلاب و یار و همراه خمینی کبیر(ره) در سال‌های سخت تبعید و مبارزه است؛ خاطره‌ روزی که با مقاومت و جانفشانی ملت ایران طومار استبداد پهلولی در هم شکست و شاه مفتضحانه از کشورمان فرار کرد.

مرضیه دباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» گفت: روزی که شاه از ایران فرار کرد، من در فرانسه در خدمت حضرت امام خمینی (ره) بودم؛ البته این لطف خداوند بود که توانستم به شخصیت بزرگی مانند امام (ره) خدمت کنم.

وی ادامه داد: انعکاس خبر فرار شاه در تمام خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های آن روز مطرح دنیا پیچید و همه ما را به وجد آورده بود؛ به همین دلیل برای رساندن این پیام به حضرت امام (ره)، ‌لحظه شماری می‌کردیم چون تصورمان این بود که شنیدن این خبر برای ایشان نیز خوشحال کننده است.

دباغ افزود: بنده با همین تصور خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ایشان گفتم «آقا، شاه رفت!»؛ به رغم‌ تصور من،‌ گفتن این پیام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هیچ تغییری به وجود نیاورد و ایشان با آرامش همیشگی‌شان فرمودند «خُب»! و هیچ اظهار نظری دیگری در این باره نکردند.

وی بیان داشت: من از این رفتار امام (ره)‌ جا خوردم؛ اما ‌دانستم این سخن، نشان دهنده آن است که امام خمینی (ره) به رفتن شاه یقین کامل داشتند و اگر اتفاقی غیر از این می‌افتاد باید تعجب می‌کردیم.

این بانوی مبارز انقلابی ادامه داد: پس از انتشار گسترده این خبر، خبرنگاران رسانه‌های محلی و رسمی فرانسه برای دریافت اظهار نظر امام خمینی (ره) درباره فرار شاه، پشت در بیت ایشان جمع شده بودند؛ وقتی این موضوع را به استحضار امام رساندیم، ایشان اعلام نظر خود را در این رابطه با فرار شاه به ساعت 5 بعدازظهر موکول کردند.

دباغ گفت: با توجه به اینکه امام خمینی (ره) تجربه واقعه 30 تیر را نیز در ذهن داشتند و احتمال می‌دادند که برای برگرداندن شاه، تدارکی دیده باشند، با نگاه عمیق و دورنگر خود اظهارنظر در مورد فرار شاه را به تعویق انداختند و در نهایت نظرشان را مکتوب به خبرنگاران اعلام کردند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسیر امام خمینی (ره) حرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای در حال حاضر جانشین امام خمینی (ره) هستند و تبعیت از ایشان به عنوان یک تکلیف شرعی برعهده همه است؛ ما موظفیم به عنوان رهبر،‌ ایشان را بپذیریم.

به گزارش توانا، مرضیه حدیدچی (دباغ) متولد 1318، از جمله زنان مبارز انقلاب اسلامى‏ است که فعالیت‌ها و حرکت‌هاى سیاسى خود را از سال 46 آغاز کرد؛ وی در طول مبارزات خود، توسط ساواک دستگیر شد و به همراه دخترش در زندان‌های مخوف رژیم پهلوی شکنجه‌های سختی را تحمل کرد.

این مبارز انقلاب اسلامی پس از آزادی از زندان به خارج از ایران رفته و در پاریس نیز به عنوان محافظ،‌ حضرت امام خمینی (ره) راه همراهی می‌کند.

مسئولیت‌هایی چون فرماندهى سپاه همدان، 3 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و قائم مقامی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مبارزات ایثارگرانه و شجاعانه در برگ‌های ذرین دفتر زندگی این بانوی مجاهد به چشم می‌خورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار