یادداشتی به قلم جواد عموزاد؛

قطع گاز ایران توسط ترکمنستان و موج سرمای شدید در گلستان می طلبد تا مردم ایران با تکرار رفتارهایی چون حادثه پلاسکو برنده جنگ سرد گازی ایران و ترکمنستان باشند .

لزوم تکرار رفتار پلاسکویی در جنگ سرد گازی ایران – ترکمنستان

به گزارش گلستان24،​ جلسه مدیریت بحران پیرامون گاز امروز در استان گلستان باحضور مدیر عامل شرکت گاز ایران  برگزار شد .  مهندس عراقی در گفتگو با ما در پاسخ به اینکه چرا پاسخی به ترکمنستان داده نمی شود گفت که ما دیگر با این کشور کاری نداریم و باید راه صرفه جویی را برویم .

گاز طبیعی نعمت بزرگی است که الحمد الله مملکت ما رتبه سوم ذخایر ان را در دنیا  بخود اختصاص داده اما از سال ۸۶ تاکنون هر از گاهی در گلستان با شوک قطع گاز در برخی مقاطع مواجه می شویم .

بخشی از این شوک به دلیل زیاده خواهی و باج خواهی کشوری فقیر چون ترکمنستان است که بخاطر داشتن تک محصول با ارزش خود یعنی “گاز“ هر وقت موجی از سرما کشور ما را می گیرد فیلش یاد هندوستان می کند و قیمت ها را بالا می برد .

اما امسال دولتمردان ما تصمیم گرفتند که شاخ این فیل را بشکنند و به هر قیمتی که شده حتی تحمل سرما توسط مردم دیگر از ترکمنستان گاز را وارد نکنند و این تدبیر دقیقا در راستای اقتصاد مقاومتی است و خوشحال هستیم که دولت هر چند دیر اما در بخش گاز حداقل به فکر چنین رویکردی افتاده است .

بالاخره ایران می بایست دندان پوسیده ای چون ترکمنستان را می کند و دور می انداخت تا غرور ما ایرانیان بیش از این جریحه دار نشود که در اوج سرما شاهد اوج ناجوانمردی باشیم ، واقعا اگر بحث طلب و بدهکاری در میان هست می توان با شکایت به مجامع حقوقی بین المللی به آن رسید پس این موضوع نمی تواند زیاد قانع کننده باشد که ترکمنستان به دلیل بدهکاری ایران دست به چنین اقدامی زده است .

اما روی دیگر سکه مردم نجیب و خوب ایران و خاصه استان گلستان هستند ، این روزها دیگر کاری از دست مسئولین بر نمی آید ، تنها تدبیر در دسترس فعلا قطع گاز صنایع ، ادارات و نهادها و تعطیلی مدارس است ، این آن چیزی است که که از دست دولتمردان بر می آید .

اما سهم ما مردم این میان چیست ؟

بنظر نگارنده نقش اصلی در این جنگ سرد گازی بین ایران و ترکمنستان را مردم باید بازی کنند ، بایستی باور کنیم که وقتی موج سرما کشوری ۸۰ میلیونی را فرا می گیرد همه هموطنان ما در هر نقطه ای حق برخورداری از گاز را دارند لذا با صرفه جویی و مدیریت مصرف همه هموطنان را در این نعمت شریک کنیم .

در حالی که همگان مرگ عاطفه ها را باور می کردند ، چه زیبا بود رفتارها و حرکاتی که در جریان فرو ریختن اوارهای پلاسکودر تهران  شاهد بودیم که مردم از زن و مرد و کسبه و پیر و جوان به کمک همنوعان خود شتافتند و با ابراز همدردی آوار سهمگین پلاسکو را به یک فضای نوعدوستی مبدل کردند .

امروز نیز ما دچار یک پلاسگوی گازی شدیم و می خواهند در دهه فجر انقلاب اسلامی مردم از شادی محروم باشند ، بهتر است مردم در کنار دولتمردان با استفاده از این تدبیر به همدیگر کمک کنند ، بیایید باور کنیم که با کم کردن حتی یک درجه از دمای خانه ، می توان به خیلی از هموطنان کمک کرد.

اگر واقعا مدیریت  درمصرف داشته باشیم ، حتی رانندگان تاکسی که این روزها دچار مشکل شدند و به دلیل قطع cng از بنزین گران قیمت استفاده می کنند و یا کارخانجات و مرغداری ها نیز می توانند شریاط بهتری را تجربه کنند به شرط اینکه مردم باور کنند و بخواهند مانند پلاسکو رفتار کنند .

نویسنده : جواد عموزاد

انتهای پیام / گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار