یادداشتی به قلم دکتر بیارجمندی؛

یاد و فاتحه امام خامنه ای برای شهید مالکوم ایکس ، در عین سادگی ، ضمن دادن پیامی بسیار معنا دار به زمامداران آمریکا ، از معادله ایکس _که پیش روی آنان در ماه های آینده است _ رمزگشایی نمود.

آمریکای ترامپ و معادله مالکوم ایکس / رمزگشایی از یاد شهید مالکوم ایکس در کنفرانس فلسطین

دکتر حسن بیارجمندی، کارشناس امور بین الملل، با بیان این که رهبر معظم انقلاب، با اشاره به مالکوم ایکس، رهبر سیاه پوست مسلمان، قبل از سخنرانی شان، معادله بزرگی را رمز گشایی نمودند، در یادداشتی اختصاصی به گلستان24 نوشت:

 

«رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از آغاز سخنرانی شان در کنفرانس فلسطین و در حالی که تمام گمانه ها و توجهات مدعوین ،میهمانان،شنوندگان و بینندگان داخلی و خارجی این سخنرانی زنده بتبع از موضوع کنفرانس ، به فلسطین و آخرین مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت بدان بود ؛همگان را به یاد غیرمنتظره و قرائت فاتحه ای برای مالکوم ایکس در سالروز ترورش _که از سوی معظم له بعنوان شهید از آن یاد شد_ مواجه نمود .معظم له با عبارتی ساده ، مقدمتا بیان داشتند که :"من قبل از آنی که سخنرانی خودم رو شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضار محترم خواهش می‌کنم حمد و قل‌هواللهی برای روح آن شهید بخوانیم..."

 

حسن بیارجمندی مالکوم ایکس1

 

همین یاد و فاتحه کافی بود که در همان دقایق ابتدایی و پیش از پایان سخنان رسمی معظم له، فضای رسانه ای داخلی با انتشار حجم گسترده ای از تولید محتوی متنی و تصویر نوشته فارسی و کلیپ هایی مواجه و حتی به فراخور موضوع ، مخاطبین اصلی آن و از همه مهمتر فضای رسانه ای بازتاب یافته آن نیز مرزهای جغرافیایی را در نوردد.در این ارتباط دو دیدگاه عمده وجود دارد :

1_ این اقدام همچنانکه با تاکید بر عبارت "پیش از آغاز سخنرانی" صورت گرفته است؛صرفا یک یادآوری و گرامیداشت با  ورق زدن برگی از تقویم تاریخ امت اسلامی بوده است و نه چیزی بیشتر و حامل هیچ پیامی نبوده است.

2_ این اقدام با توجه به اولا موضوع کنفرانس و مخاطب اصلی آن یعنی دولتمردان جدید آمریکا و سیاست های داخلی و خارجی نژادپرستانه آنان ، ثانیا  شرایط  مکانی و زمانی از جمله ترمیدور شرایط  حاکم بر ایالات متحده در 21فوریه 1965 که منجر به شهادت مالکوم ایکس رهبر سیاهان مسلمان بر اثر یک اقدام تروریستی می گردد؛ در دل خود یک پیام اندیشمندانه و آینده نگرانه دارد .

درک این دیدگاه اخیر مستلزم شناخت اجمالی فضای حاکم بر ایالات متحده در آن مقطع زمانی و مقایسه آن با آمریکای ترامپ و آنگاه رمزگشایی از معادله ایکس است. مالکوم فرزند یکی از فعالان مشهور حقوق مدنی سیاهپوستان _که توسط اعضای فرقه کو کلاکس کلان (KKK) از فرقه های مدافع برتری نژاد سفید،بومی گرایی و ضد مهاجرت،ضد آئین کاتولیک، کشته شد_ است؛ در واقع بخشی از خاستگاه هویتی این فعال اجتماعی_سیاسی مشهور مهاجر به پدر و خانواده او باز می گردد که با پیوستن به گروه امةالاسلام تکامل یافته و بعد از سفر معنوی حج و شناخت دیگر ابعاد دین مبین اسلام ،تثبیت می گردد.

مالکوم ایکس بعنوان یکی از رهبران مشهور جنبش حقوق مدنی آمریکا  (جنبش برابری میان سیاهپوستان و سفید پوستان ) نقش بسزایی در بیداری اسلامی خاصه در میان  مهاجران سیاه پوست ساکن آمریکا از طریق فعالیت‌های مدنی و اجتماعی ایفا نمود. آنچه نقش مالکوم ایکس را نسبت به دیگر رهبران جنبش متمایز می کند ؛اعتقاد و باور به گفتمان مقاومت اسلامی بود. او با رد  مبارزهٔ عاری از خشونت ! معتقد بود اگر دولت مایل یا قادر به تأمین عدالت و امنیت برای سیاه‌پوستان نیست، آن‌ها می‌توانند  از خود محافظت کنند.

 

حسن بیارجمندی مالکوم ایکس2

 

مالکوم در عمده سخنرانی های پرشور و انقلابی خود، اعضای جنبش  را در برابر آنچه ظلم ۴۰۰ ساله علیه سیاهپوستان می خواند  به  بیداری و حرکت دعوت می کرد.

جنجالی ترین اظهار مالکوم به ترور جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا بر می گردد.مالکوم کشته شدن کندی را "تقاص پس دادن" او ارزیابی کرده و علی رغم واکنش منفی بعض رهبران جنبش،به راه افتخار آمیز خود ادامه داده و سرانجام پس از چندین بار تهدید و ترور نافرجام،در 21فوریه1965 توسط  چند تن از عناصر نفوذی وابسته به رژیم حاکم به شهادت می رسد.

 عمده صاحب نظران از مالکوم ایکس به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین سیاه پوستان تاریخ آمریکا یاد می کنند که با وجود گذشت نیم قرن ،هنوز نیز از نام و احیای اندیشه او بشدت ترس و وحشت  در هیات حاکمه استکباری آمریکا وجود دارد تا جایی که با قدم گذاشتن مالکوم لطیف شباز نوه دختری او (از طلبه های زینبیه دمشق و شیعیان حامی نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی)  در همان راه مبارزاتی پدر بزرگ خود، حساسیت نهادهای امنیتی ایالات متحده را برانگیخت؛ آنجایی که در مصاحبه ای با مطبوعات محلی امریکایی و در پاسخ به سوالی در خصوص شباهت های بین وی و پدر بزرگش، ضمن پذیرش این نکته اذعان می نماید از افکار پدر بزرگش به عنوان یک رهبر مسلمان تاثیر پذیرفته و می کوشد جا پای وی بگذارد.

 

حسن بیارجمندی مالکوم ایکس5

 

همزمان با گسترش دامنه فعالیت های شباز در داخل آمریکا و خارج از آن از جمله ارتباط با جمهوری اسلامی ایران _ که مصادف با اوج جنبش وال استریت و  آغاز وخامت مجدد نژادپرستی در آمریکاست _ وی و خانواده اش تحت نظارت و بازجویی نهادهای امنیتی قرار می گیرند و النهایه در 9می 2013 و در آستانه سفر به ایران ،در یک سفر  کاری موقت به مکزیک جهت مذاکره با سورائز سازمان دهنده کارگران مکزیکی شاغل در ایالات متحده راجع به  جنبش دفاع از حقوق کارگران مهاجر ترور و به شهادت می رسد.

در زمان حاضر نیز با روی کار آمدن دونالد ترامپ با آن خاستگاه و مختصات گفتمان انتخاباتی نژادی ،می توان بوضوح  شاهد یک ترمیدوری بود که ایالات متحده را تحت این سیاست های ارتجاعی ، نژادپرستانه ،بومی گرایی،ضد اسلام، ضد مهاجران به  دوران جنبش حقوق مدنی آمریکا و فضای پرتنش و واگرایانه اجتماعی،سیاسی و امنیتی متاثر از آن سوق می دهد.

البته زمینه ها و بسترهای چنین ترمیدوری تنها به مبارزات انتخاباتی اخیر باز نمی گردد و آنرا باید در یک دهه اخیر جستجو کرد که روی کار آوردن یک رئیس جمهور رنگین پوست نتوانست مانع آن شود و حتی به اذعان خود باراک اوباما(رئیس جمهور سیاه پوست مسلمان) تفکرات و گرایشات نژاد پرستانه در دوره ریاست جمهوری او تشدید و به اذعان بعض ناظرین داخلی بدتر و وخیم تر شد. بنحوی که دیوید آکسلرود مشاور ارشد پیشین اوباما صریحا به اقدام‌های نژادپرستانه پنهانی که ریاست جمهوری آمریکا را به ستوه آورده اشاره نموده است! بنابراین بی جهت نبود که باراک اوباما در اواخر دوران حضورش در کاخ سفید این اعتراف تلخ را کرد که :« سیستم نژادپرستی به عنوان میراث دوران برده داری آمریکا در حکومت ایالات متحده همچنان وجود دارد».

 

این خود خط بطلانی بر دیدگاه "آمریکا یک جامعه پسانژاد پرستی تکامل یافته" بود که در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر آمریکا  آخرین رشته های امید به احیای آن را تحت هدایت یک زن سفید پوست قطع و با حمایت رهبران بلند پایه کوکلاس کلان ها از ترامپ و ایجاد دو قطبی ویرانگر کارگران سفید پوست بومی و کارگران رنگین پوست مهاجر  و موج سواری پیروزمندانه بر روی آن ،اکنون همچون غده ای چرکین در کابینه ترامپ سر باز کرده است.

 

حسن بیارجمندی مالکوم ایکس3

 

عمق این فاجعه اجتماعی_سیاسی آنگاه خود را نشان خواهد داد که همانطور که راکی سوهیدا رئیس حزب نژادپرست نازی امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی ترامپ گفته بود؛اکنون حضور دونالد ترامپ فرصتی واقعی  در اختیار طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان قرار  داده است و هدفگذاری که در جریان مبارزات انتخاباتی صورت گرفته بود: «حالا اگر ترامپ برنده شود، فرصتی واقعی برای کسانی نظیر ملی‌گراهای سفید پوست به‌وجود خواهد آمد تا با هوشمندی از آن استفاده کنند و برای تشکیل چیزی شبیه به انجمن حزبی سیاه‌پوستان و یا هرچیزی که در کنگره وجود ندارد زمینه‌سازی کنند.» در حال پیاده سازی است و بی شک فرمان های محدود کننده مهاجرتی ترامپ نقش یک کاتالیزور را در فروپاشی این امپراطوری شیطانی ایفا خواهد نمود که ما بطور مستقل به آن خواهیم پرداخت.

 

حسن بیارجمندی مالکوم ایکس4

 

از این منظر است که دیدگاه دوم راجع به یاد و فاتحه امام خامنه ای  برای شهید مالکوم ایکس از وزن و عمق راهبردی برخوردار می گردد و در عین سادگی آن ضمن دادن پیامی بسیار معنا دار به زمامداران  آمریکا ، از معادله ایکس _که پیش روی آنان در ماه های آینده است _ رمزگشایی نموده و از همه مهمتر توجه رهبران مسلمان و آزادی خواه جنبش نوین حقوق مدنی آمریکا را به میراث معنوی بسیار ارزشمند خود یعنی  میراث شهید مالکوم ایکس در این مبارزه سرنوشت ساز به خود جلب نموده و می نماید.»

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار