نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی از آقایانی که این حرف‌ها را زده‌اند، اینها در مجلس سابقه دارند و دریافتی‌هایشان در مجلس هم وجود دارد. آنقدر جانماز آب نَکشند، می‌دانم چطور بوده‌اند. من بیشتر از این نمی‌خواهم صحبت کنم، فکر می‌کنم کفایت می‌کند.

واکنش حاشیه‌ساز رئیس مجلس به انتقادات از تصویب حقوق 24 میلیونی برای مدیران
به گزارش گلستان24، در ابتدای جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مصوبه هفته گذشته مجلس در خصوص حقوق‌های نجومی گفت: طبق این مصوبه، سقفی برای حقوق مقامات و مدیران تعیین شد که بر این اساس سقف حداکثر حقوق ۱۲ تا ۱۴ میلیون است که بستگی دارد حداقل حقوق چه مقدار در نظر گرفته شود. مبنای این مصوبه برای کنترل بود تا جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود.
 
علی لاریجانی
 
 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تبصره‌ای بر این ماده زده شد که بر اساس آن بعضی کارکنان تخصصی و افرادی که در مناطق محروم کار می‌کنند اعم از پزشک یا جراحی که در خارک کار می‌کنند، بتوانند حقوق بیشتری بگیرند و تا ۶۰ درصد به سقف حقوقشان اضافه شود؛ به عبارت دیگر اگر پزشک یا جراحی در خاش جراحی کرد، علاوه بر این بتواند ۶۰ درصد اضافه بگیرد؛ نه مقامات.
 
 
لاریجانی ادامه داد: مجلس کار ضابطه‌مندی انجام داد، سقف حقوق مقامات را مشخص کرد که حدود ۱۰ تا ۱۴ میلیون بود و بعد برای موارد استثناء آن هم با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس‌جمهور و یا وزیر، برای مواردی استثنایی که کار ویژه می‌کنند و باید به حقوقشان اضافه شود، تمهیداتی در نظر گرفته شد.
 
وی با تأکید بر اینکه مصوبه مجلس، حقوق مدیران و مقامات را در حد ۱۰ میلیون و کمی بالاتر محدود کرده است، اظهار داشت: شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و اعلام کرد با این مصوبه، نظامات مدیریتی دچار مشکل می‌شود. ایراد شورای نگهبان در کمیسیون تلفیق با حضور اعضای شورا بررسی شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای شورا اعلام کردند اگر در این مصوبه کلمه «مدیریت» اضافه شود و آن هم ۶۰ درصد شود، از نظر ما دیگر مشکلی ندارد.
 
لاریجانی اصلاح ماده ۳۸ را در راستای رفع ایراد شورای نگهبان خواند و گفت: اصلاح این ماده بدین معنا نیست که صدر ماده ۳۸ که مقامات هستند، تغییر می‌کند، بلکه در خصوص تبصره‌ این ماده است که موارد استثناء تعیین شده است.
 
وی تصریح کرد: مگر بحث حقوق‌های نجومی مربوط به یک پزشک یا مهندسی بود که در خارک و مناطق محروم کار می‌کنند؛ مدیران و مقامات محدود شده‌اند. طبق این ماده، اگر مشاغل تخصصی، مدیریتی و واحدهای عملیاتی مناطق مرزی و محروم باشند، با تقاضای رئیس قوه و یا وزرای مربوطه می‌توانند تا ۶۰ درصد بیشتر حقوق بگیرند؛ یعنی برای این افرادی که تخصص دارند و به مناطق محروم می‌روند، تمهیداتی در نظر گرفته شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چرا در جامعه به خلاف می‌گویند مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد؛ این دروغ است. مجلس حقوق‌های نجومی را فیکس کرد تا بیشتر از این نگیرند.
 
وی ادامه داد: تمام جار و جنجال‌های حقوق‌های نجومی در کشور این بود که می‌گفتند برخی افراد ۵۰ تا ۶۰ میلیون می‌گیرند؛ ما با تصویب این ماده، سقف حقوق را ۱۰ میلیون تعیین کردیم.
 
لاریجانی اظهار داشت: بعضی از تشکل‌هایی که به تازگی در فضای انتخابات به وجود آمدند، با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس، حرف‌های نادرست می‌زنند.
 
وی افزود: جالب این است که رئیس کمیسیون تلفیق که جزو مؤسسین این تشکیلات است، ایشان به من گفت که شورای نگهبان گفته باید کلمه «مدیریتی» را اضافه کنیم.
 
وی ادامه داد: شورای نگهبان عامل این اصلاح بوده است که از نظر من خیلی مسئله مهمی نیست. لفظ «مدیریتی» تخصیصی به مقامات نمی‌زند. چرا به شورای نگهبان چیزی نمی‌گویید؛ لابد می‌ترسید که صلاحیت آقایان را رد کنند.
 
لاریجانی تصریح کرد: حرف مجلس روشن است، غیرعلنی نیست.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: الان هم اِشکالی ندارد، اگر شورای نگهبان ایراد گرفت، کل آن را حذف کنید؛ مجلس از روی موضع انقلابی و تائید فرمایش مقام معظم رهبری  دغدغه‌ای داشت تا حقوق مقامات را محدود کند.
 
وی خاطرنشان کرد: زمانی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد، من به آقای رئیس‌جمهور گفتم به وزرا ابلاغ کن که بیش از ۱۰ میلیون نباید بگیرند؛ نظر ما الان هم همین است. مقامات کشوری باید دریافتی محدود داشته باشند. اگر لازم بود به یک مدیر متخصص در مناطق محروم کمک کنیم، آن استثناء است و مربوط به اداره کشور است. مصوبه‌ای که همین الان هم اصلاح کردیم، شامل مقامات نمی‌شود.
 
وی افزود: اگر مقصودتان بحث‌های انتخاباتی است، خلاف نگویید. درست راجع به مجلس صحبت کنید. مگر امام (ره) نفرمود مجلس در رأس امور است. این آقایانی که می‌گویند ما خیلی قانون‌مداریم و طرفدار ولایت‌فقیه هستیم، چرا راجع به جایگاهی که امام (ره) و رهبری صحبت کردند، حرف خلاف می‌زنند؟
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهم نیست که در کشور از این حرف‌ها زده شود، اما نباید بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب کرد. مجلس کار درستی انجام داد و حقوق مقامات را محدود کرد. نه ۲۴ میلیونی که می‌گویید، چرا خلاف می‌گویید؛ ۱۰ میلیون است. ما گفته‌ایم که مقامات بیش از این نمی‌توانند بگیرند و در صدر ماده، به این موضوع تأکید شده است.
 
لاریجانی گفت: این ایراد را شورای نگهبان گرفت و اگر ایرادی دارید به شورای نگهبان بگویید. این جار و جنجال راه انداختن در مجلس، به ضرر مردم و افکار عمومی است و خلاف واقعیت است.
 
وی افزود: مجلس هم زبان دارد، حرف خواهد زد، این‌طور نیست که شما یک چیز خلافی بگویید به خاطر انتخابات، کسی به شما چیزی نگویید.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی از آقایانی که این حرف‌ها را زده‌اند، اینها در مجلس سابقه دارند و دریافتی‌هایشان در مجلس هم وجود دارد. آنقدر جانماز آب نَکشند، می‌دانم چطور بوده‌اند. من بیشتر از این نمی‌خواهم صحبت کنم، فکر می‌کنم کفایت می‌کند.
 

منبع: رجانیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار