به مناسبت سالروز ملی شدن صنعت نفت؛

ملی شدن صنعت نفت یکی از بزرگترین پیروزی های مردم ایران در حوزه های سیاسی و اقتصادی بود.

ملی شدن صنعت نفت،نقطه شروع استقلال سیاسی ایران در جهان بود

به گزارش گلستان24؛ تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران در روز ‎ 29اسفندماه سال ‎1329،نقطه شروع استقلال کشور در مسائل سیاسی و اقتصادی بود،که کشور را از دست بیگانگان نجات داد.

حدود یک صد سال پیش که انگلیسی ها اولین چاه نفت را در ایران کشف کردند؛صاحبان قدرت در کشور هیچ درک درستی نسبت به این اکتشاف نداشتند،اما فقط  کاشفان نفت متوجه ان بودند که به چه ثروت عظیمی دست یافته اند.

شرکت های خارجی بیشتر نفت مارا به تاراج بردند و دولت وقت بی تفاوت از کنار این موضوع گذشت برای اعاده حقوق مردم هیچ تلاشی نکرد.

دکتر 'محمد مصدق اولین کسی بود که برای گرفتن حقوق مردم از بیگانگان پا به میدان گذاشت؛وی برای دومین بار بعد از سقوط رضا خان به مجلس راه یافت تا بتواند افکار خود را اجرا کند.

شرایط بین المللی در این دوره، به نحوی بود که کشورهای مختلف به ویژه روسیه، انگلیس و آمریکا با پیشنهادهایی به دولت ایران، خواستار کسب امتیاز نفتی بودند و از آنجا که انگلیس، امتیاز بهره برداری از منابع نفت جنوب کشور را در اختیار داشت، روسها درصدد کسب امتیاز منابع نفتی شمال و آمریکایی ها نیز به دنبال امتیاز نفت، در ایران بودند.

دکتر مصدق در مجلس نسبت به این نکته تاکید داشت که نباید به بهانه این که به کشوری امتیاز نفت داده شده است به دیگر کشور ها هم امتیاز داده شود.

مصدق که برای ملی شدن صنعت نفت تلاش های زیادی کرد،مشکلاتی را نیز برای دربار پهلوی به وجود اورد که این مسئله باعث شد تا حکومت پهلوی به وی اجازه ندهد تا در دوره ی بعدی مجلس شرکت کند، در این دوره هدف عوامل وابسته به انگلیس این بود که قرارداد سال 1933 دوره رضاشاه را به دست دولت ساعد مراغه‌ای و با تصویب مجلس تنفیذ کنند. اما بر اثر فشار افکار عمومی مقصود انگلیسی‌ها تأمین نشد و عمر مجلس پانزدهم به‌سر رسید.

گسترش فعالیت‌های سیاسی پس از شهریور 1320 سبب گسترش مبارزات مردم و به ویژه توجه آنان به وضع قرارداد نفت شده بود. دکتر مصدق در مجلس و بیرون از آن این جنبش را که به «نهضت ملی شدن نفت» معروف شد، هدایت می‌کرد.

در انتخابات مجلس شانزدهم با همه تقلبات و مداخلات شاه و دربار، مصدق در دور دوم انتخابات، به مجلس راه یافت و در این دوره طرح 'ملی شدن صنعت نفت' به رهبری وی در مجلس تصویب شد.

قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون نفت رسید.

کمیسیون نفت، کمیسیونی بود که در اول تیرماه 1329 در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی ایران برای رسیدگی به لایحه نفت (معروف به لایحه گس-گلشائیان)تشکیل شد. همین کمیسیون پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند 1329 به مجلس ارائه داد.

بعد از ماه تلاش دکتر مصدق و همراهانش در زمینه ملی دن صنعت نفت ، ماده واحده ملی شدن صنعت نفت در روز 24 اسفند ماه سال 1329 در مجلس شورای ملی مطرح و در روز 29 اسفندماه همان سال به تصویب رسید.

انتهای پیام/پ

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار